کارشناس ستاد کرونای استان کرمان:

تنها سلاح ریشه کنی کرونا، واکسن است

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان گفت: تنها سلاحی که برای ریشه کن کردن بیماری کرونا در دنیا وجود دارد واکسیناسیون است و بیماری های مهلک مثل سرخک، سل و … در زمان شیوع فقط با واکسن کنترل شد.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان گفت: تنها سلاحی که برای ریشه کن کردن بیماری کرونا در دنیا وجود دارد واکسیناسیون است و بیماری های مهلک مثل سرخک، سل و … در زمان شیوع فقط با واکسن کنترل شد.

به گزارش صدای زرند، دکتر”سعید صحبتی” امروز در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های استان کرمان بستری هستند و این عدد دو تا سه برابر بستری هایی است که در ابتدای خردادماه داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه با بحران جدید کرونا دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: علت افزای موارد ابتلا این است هم ویروس به عنوان موجود زنده و هوشمند رفتارش را عوض کرده و انگار با بیماری جدید و ناشناخته مواجهیم و هم سرایت و قدرت بیماری زایی ویروس افزایش یافته و می تواند خود را از روش های تشخیصی پنهان کند.

صحبتی ادامه داد: طولانی شدن بیماری کرونا نیز باعث کمرنگ شدن رعایت پروتکل ها در سطح جامعه شده و همه افراد ماسک نمی زنند و این بی تفاوتی به گسترش بیشتر بیماری کمک می کند.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان با اشاره به اینکه سرعت انتشار ویروس دلتا دو تا دو و نیم برابر بیشتر از ویروس های قبلی است، بیان کرد: در این شرایط داشتن ماسک در فضای آلوده و دربسته و بدون تهویه مناسب نیز خطرساز است و می شود به راحتی آلوده شد لذا بهتر است از رفتن به مکان های شلوغ که تهویه مناسب ندارد، پرهیز کنیم.

وی اظهار کرد: حساسیت در برابر کرونا نباید تبدیل به اضطراب و رفتارهای بیمارگونه بشود؛ اگررعایت موارد بهداشتی، پرهیز از تجمع و دورهمی و خارج از منزل را داریم، کفایت می کند.

صحبتی تصریح کرد: رفتار وسواس گونه می تواند منجر به اضطراب و بروز علائمی شبیه به بیماری شود، در حالی که این ها علائم اضطراب و وسواس ناشی از بیماری است و با رفع استرس، بهبود پیدا می کند.

وی بیان کرد: توصیه ما این است رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا در حد معمول و معقول باشد و افراد در دام افکار منفی بیماری گرفتار نشوند.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسیناسیون کرونا بیان کرد: براساس سند ملی، واکسیناسیون از گروه های سنی بالاتر آغاز شده و آخرین گروه سنی ۵۸ سال به بالا است و به تدریج گروه های دیگر اعلام می شود.

وی افزود: در این بین کسانی که اولویت دارند نیز در نوبت دریافت واکسن قرار می گیرند و افرادی از قبیل معلمان، بیماران زمینه ای و … پیش بینی شده در مردادماه فراخوان شده و واکسن بزنند.

صحبتی تصریح کرد: در استان کرمان تا روز گذشته ۳۱۰ هزار نفر واکسن کرونا تزریق کرده اند که ۲۳۰ هزار نفر دوز اول و حدود ۸۰ هزار نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: تنها سلاحی که برای ریشه کن کردن بیماری در دنیا وجود دارد واکسیناسیون است و بیماری های مهلک مثل سرخک، سل و … در زمان شیوع فقط با واکسن کنترل شد و اکنون نیز مطمئنا گزینه ای بهتر از واکسیناسیون برای ریشه کنی کرونا در دنیا نداریم.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای استان کرمان گفت: تبلیغات سوء درباره واکسن کرونا، شایعه ای بیش نیست. همه واکسن ها تائیدیه های لازم از مراجع معتبر بین المللی را دارند و ایمن هستند و عوارض واکسن ها ناچیز و عمده آن ها گذرا و موقتی است.

وی اظهار کرد: کسانی نوبت واکسیناسیون آنها فرا رسیده اما به کرونا مبتلا شده اند، نوبتشان از بین نمی رود و از روزی که فراخوان می شوند، می توانند هر زمانی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

صحبتی ادامه داد: بهتر است از زمان بهبودی تا تزریق واکسن چهار هفته بگذرد و کسانی بیماری شدیدتری داشتند، بهتر است شش هفته از زمان بهبودی شان بگذرد.

وی تصریح کرد: براساس توصیه های فعلی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، دو دوز واکسیناسیون کافی است و ممکن است در آینده نتایج تحقیقات به این برسد که دوزهای یادآور برای فواصل زمانی یک ساله و شش ماه تکرار شود که اکنون طرح های تحقیقاتی در حال انجام است.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا