کرونای نیویورکی، واکسن ها را نیز دور می زند

نگرانی از شیوع گسترده کرونای نیویورکی

محققان گزارش دادند نسخه جدیدی از ویروس کرونا در حال گسترش در نیویورک است.

محققان گزارش دادند نسخه جدیدی از ویروس کرونا در حال گسترش در نیویورک است.

به گزارش صدای زرند، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دو گروه از محققان دریافته اند شکل جدیدی از ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش در شهر نیویورک است و این ویروس حامل جهشی نگران کننده است که ممکن است کارآمدی واکسن‌ها را تضعیف کند.
نسخه جدید ویروس که بی.۵۲۶.۱ (B.۱.۵۲۶) نام دارد، اولین بار در ماه نوامبر (حدوداً آبان گذشته) در نمونه‌هایی که در شهر نیویورک جمع آوری شده بود، دیده شد. این نسخه جدید تا اواسط این ماه (اواخر بهمن گذشته)، حدود یک چهارم توالی‌های ویروسی در پایگاه داده دانشمندان را تشکیل می‌داد. (نتایج) یک مطالعه روی نسخه جدید ویروس کرونا که گروهی در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کالتک Caltech) آن را انجام داده اند، روز سه شنبه به صورت آنلاین منتشر شد. (نتایج) مطالعه دیگر که محققان دانشگاه کلمبیا آن را انجام داده اند، هنوز منتشر نشده است.

هیچ یک از دو مطالعه تایید و در نشریه‌ای علمی منتشر نشده است هرچند کارشناسان گفتند نتایج مشابه نشان می‌دهد گسترش نسخه جدید ویروس واقعی است. میشل نوسنزویگ (Michel Nussenzweig) ایمنی شناس دانشگاه راکفلر که عضو این تحقیق جدید نبوده است، گفت: «این خبر خوبی نیست. اما صرف دانستن درباره آن، خوب است، چون آنگاه شاید بتوانیم کاری در خصوص آن انجام دهیم.»

دکتر نوسنزویگ گفت وی درباره نسخه جدید ویروس در نیویورک از ویروسی که به سرعت در کالیفرنیا در حال گسترش است، نگران‌تر است. با وجود این، نسخه جدید واگیردار دیگر که در انگلیس کشف شده است، اکنون عامل حدود دو هزار مورد (ابتلا) در ۴۵ ایالت (آمریکا) است. پیش بینی می‌شود (ویروس انگلیسی) تا پایان ماه مارس (حدوداً اوائل فروردین آینده) به شایع‌ترین شکل ویروس کرونا در آمریکا تبدیل شود. محققان در حال موشکافی مواد ژنتیک این ویروس بوده اند تا دریابند چگونه ممکن است تغییر کند. آن‌ها توالی‌های ژنتیک ویروسی را که از بخش کوچکی از افراد مبتلا به دست آمده است، بررسی می‌کنند تا ظهور نسخه‌های جدید را پیش بینی کنند.

محققان کالتک با موشکافی برای (یافتن) جهش‌ها در صد‌ها هزار توالی ژنتیک ویروسی در یک پایگاه داده به نام گیس اِیْد (GISAID)، افزایش (موارد ابتلا به) بی.۵۲۶.۱ را کشف کرده اند. آنتونی وست (Anthony West) زیست شناس محاسباتی کالتک گفت: «الگویی وجود داشت که تکرار می‌شد و گروهی از موارد تکی در منطقه نیویورک تمرکز یافت که من ندیده بودم.»

وی و همکارانش دو نسخه از ویروس کرونا را یافتند که فراوانی اش بیشتر می‌شد: یکی با جهش «ای ۴۸۴ کِیْ» (E۴۸۴K) که در آفریقای جنوبی و برزیل دیده شده است و گمان می‌رود به ویروس کمک می‌کند تا حدودی واکسن‌ها را دور بزند و دیگری با جهشی به نام «اس ۴۷۷ ان» (S۴۷۷N) که ممکن است بر میزان چسبندگی این ویروس به سلول‌های انسانی تاثیر بگذارد.

دکتر وست گفت تا اواسط فوریه (اواخر بهمن گذشته)، این دو (نسخه ویروس کرونا) حدود ۲۷ درصد توالی‌های ویروسی شهر نیویورک را که در این پایگاه داده ثبت شده است، تشکیل می‌دادند. [در حال حاضر، هر دو (نسخه) در یک گروه به نام بی.۵۲۶.۱ قرار داده شده اند.]محققان دانشگاه کلمبیا رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند. آن‌ها هزار و ۱۴۲ نمونه گرفته شده از بیماران را در مرکز پزشکی شان مرتب کردند. آن‌ها دریافتند ۱۲ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا با نسخه‌ای مبتلا شده اند که حاوی جهش «ای ۴۸۴ کی» است.

دکتر نوسنزویگ گفت وی درباره نسخه جدید ویروس در نیویورک از ویروسی که به سرعت در کالیفرنیا در حال گسترش است، نگران‌تر است.

بیماران مبتلا به ویروس حامل آن جهش به طور میانگین حدود شش سال بزرگتر بوده اند و محتمل‌تر بود که (پیشتر) بستری شده باشند. دکتر دِیْوید هو (David Ho) مدیر مرکز تحقیقات ایدز آرون دایاموند (Aaron Diamond) گفت در حالی که اکثر بیماران در محله‌های نزدیک بیمارستان، به خصوص واشنگتن هایتس (Washington Heights) و اینوود (Inwood) پیدا شدند، چندین مورد دیگر در سراسر کلانشهر نیویورک پراکنده بودند. دکتر هو گفت: «ما مواردی در وستچستر (Westchester)، در برانکس (Bronx) و کوئینز (Queens)، بخش پایینی منهتن (Manhattan) و در بروکلین (Brooklyn) می‌بینیم. در نتیجه، به نظر می‌رسد گسترده است. این یک شیوع موردی نیست.»

این گروه همچنین شش مورد از نسخه انگلیسی، دو مورد ابتلا به نسخه‌ای که در برزیل شناسایی شد و یک مورد از نسخه ویروس را که در آفریقای جنوبی شایع شد، شناسایی کردند. دکتر هو گفت دو مورد اخیر پیشتر در شهر نیویورک گزارش نشده بود. هو افزود محققان دانشگاه به مقامات ایالت و شهر نیویورک و همچنین «مراکز کنترل بیماری و پیشگیری» هشدار داده اند. وی و همکارانش قصد دارند روزانه حدود ۱۰۰ نمونه ژنتیک ویروسی را برای زیر نظر گرفتن نسخه‌های جدید، بررسی کنند.

کارشناسان دیگر گفتند ظهور ناگهانی نسخه‌های جدید ویروس کرونا نگران کننده است. جهش «ای ۴۸۴ کی» به طور مستقل در بسیاری از بخش‌های مختلف جهان ظاهر شده است که نشان می‌دهد این مسئله مزیت چشمگیری به این ویروس می‌دهد. مطالعات مختلف اکنون نشان داده اند که نسخه‌های حاوی جهش «ای ۴۸۴ کی» کمتر از شکل اولیه ویروس در برابر واکسن‌ها آسیب پذیر هستند. دکتر نوسنزویگ گفت این جهش بر فعالیت دسته‌ای از پادتن‌ها که تقریباً بدن همه افراد تولید می‌کند، تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: «بسیار احتمال می‌رود افرادی که از ویروس کرونا بهبود یافته یا واکسینه شده اند، بتوانند با این نسخه ویروس مبارزه کنند. هیچ شکی در این باره نیست، اما ممکن است اندکی از آن بیمار شوند.» وی افزود آن‌ها همچنین ممکن است دیگران را مبتلا و به شیوع ویروس کمک کنند که ممکن است مصونیت گله‌ای را به تاخیر بیندازد.

انتهای پیام/

منبع : صداوسیما