اطلاعیه مهم مدیریت جهادکشاورزی زرند/

در خرید نهال به چه چیزهایی باید توجه نماییم

از آنجا که مردم فهیم و طراوت‌دوست شهرستان هرساله در آستانه فصل بهار اقدام به کشت و غرس نهال می‌نماید، لازم است نکات مهمی جهت صیانت از فضای سبز و دوامُ‌ماندگاری اشجار کشت‌شده رعایت گردد.

از آنجا که مردم فهیم و طراوت‌دوست شهرستان هرساله در آستانه فصل بهار اقدام به کشت و غرس نهال می‌نماید، لازم است نکات مهمی جهت صیانت از فضای سبز و دوامُ‌ماندگاری اشجار کشت‌شده رعایت گردد.

به گزارش صدای زرند، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان زرند با انتشار پیامی در این رابطه چنین گفت: کارشناسان مراقب حفظ‌نباتات همواره بر سلامت اشجار و صحت نهال و دیگر نهاده‌های باغبانی نظارت مستمر دارند، اما در این بین عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب با توزیع غیراصولی نهال و عدم رعایت نکات فنی موجبات گسترش آلودگی‌های گیاهی و گاهاً بیمارهای قرنطینه‌ای که سال‌ها مهار و متوقّف شده بودند می‌گردند، که سبب خساراتی نظیر پوسیدگی‌های شایع گموز و شانکر و باعث خشکیدگی اشجار و هدررفت زحمات و تلاش همشهریان در به ثمر رساندن یک اصله درخت می‌شود.

لذا از مردم طراوات‌دوست شهرستان خواهشمندیم قبل از خرید هرگونه نهال حتما نکات زیر را رعایت فرمایند.

مجدانه تقاضا می‌شود، نهال و اشجار خود را از مراکز مجاز کشت‌ و عرضه نهال تهیه نمایید و از خریداری نهال توسط دست‌فروشی‌های سیار و ثابت مؤکداً خودداری نمایید.

توزیع نهال همواره فرآیند تولید فنی داشته که نهال‌های عرضه‌شده همواره باید دارای پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال باشند. مجدّانه خواهشمندیم از تهیه و کشت نهال‌های فاقد پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال خودداری نمایند. این پلاک دارای کد مرکز تولید و مشخصات علمی گیاه است که بصورت برچسب در ناحیه طوقه گیاه نصب می‌شود.

همچنین یک نهال مرغوب باید دارای ویژگی های زیر باشد و خریداران نهال در زمان تهیه آن باید به این ویژگی ها توجه داشته باشند. در غیر اینصورت از تهیه و کشت نهال خودداری نمائید.

۱- نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک مشخص باشد.

۲- از نظر سن، نهال پیوندی باید یکساله (از زمان پیوند) و یا دوساله (از زمان کاشت بذر در خزانه) باشد.

۳- جوانه های روی تنه نهال بخصوص در دو سوم قسمت پایینی سالم و قوی باشند تا بتوانند پس از کاشت در زمین اصلی و سربرداری آن، شروع به فعالیت نموده و تعداد شاخه های لازم را در جهات مختلف تنه درخت تولید نمایند.

۴- نهال پیوندی باید ساقه ای عمودی داشته باشد و از محل پیوند بطور مستقیم به طرف بالا رشد نموده باشد.

۵- نهال پیوندی باید یک تنه بوده و چند شاخه نباشد.

۶- زخم محل پیوند نهال باید کاملاً التیام یافته باشد و پوست، پایه و پیوندک این محل را کاملا پوشانیده و به اصطلاح به خوبی جوش خورده باشد.

۷- ریشه، تنه و شاخه های نهال باید کاملاً سالم بوده و حالت طبیعی داشته باشند.

۸- نهال باید به اندازه کافی رشد طولی و قطری داشته باشد، حد استاندارد پیش بینی شده در مورد نهال انواع درختان میوه را داشته باشد (حداقل ۸۰ سانتی متر و قطر آن ۱- ۱/۵ سانتی متر).

۹- در نهال پیوندی پایه و پیوندک باید از نظر تجانس و تطابق کاملاً با یکدیگر سازگار بوده و هیچگونه علامت ناسازگاری در آنها دیده نشود.

۱۰- پوست، ریشه، تنه و شاخه های نهال باید صاف، شاداب و حالت طبیعی داشته باشد و فاقد آثار خرگوش خوردگی، گره، زگیل یا تومورهای غیر طبیعی باشد.

۱۱- در نهالهای پیوندی، محل پیوند نباید در فاصله کمتر از ۱۵ سانتی متری از سطح زمین باشد.

آرزومند محیطی با طراوت سرسبز بانشاط برای همشهریان گرامی هستیم.

انتهای پیام/