سلطانی‌فر، استاد ارتباطات اجتماعی:

به شبکه‌های اجتماعی برای عدم انتشار اخبار نمی‌توان دستور داد

استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: «وقتی نماینده‌ای به سربازی سیلی می‌زند، به جای ریشه‌یابی مسئله، اولین کاری که می‌کنند این است که ببینند چه کسی فیلم را منتشر کرده است. وقتی آلونک یک شهروند جنوبی خراب شد نیز، شهردار دنبال این بود که فیلمش توسط چه کسی منتشر شده است. در حالی که به جای این همه تلاش برای یافتن منتشر کننده محتواها، روابط عمومی‌های ما باید یاد بگیرند چگونه با یک خبر درست یا غلط یا افشاگرانه برخورد کنند».

استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: «وقتی نماینده‌ای به سربازی سیلی می‌زند، به جای ریشه‌یابی مسئله، اولین کاری که می‌کنند این است که ببینند چه کسی فیلم را منتشر کرده است. وقتی آلونک یک شهروند جنوبی خراب شد نیز، شهردار دنبال این بود که فیلمش توسط چه کسی منتشر شده است. در حالی که به جای این همه تلاش برای یافتن منتشر کننده محتواها، روابط عمومی‌های ما باید یاد بگیرند چگونه با یک خبر درست یا غلط یا افشاگرانه برخورد کنند».

به گزارش صدای زرند، سلطانی‌فر تصریح کرد: «از امروز به بعد هر فیلم افشاگرانه‌ای که در فضای مجازی پخش شود من مسئولش هستم و اگر قرار است با کسی برخورد کنند، من باید دستگیر شوم».

معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، در همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی، با تاکید بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به همه اقشار جامعه توضیح داد: «این ضرورت برای کارکنان روابط عمومی ده‌ها برابر افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها باید سواد رسانه‌ای را یاد بگیرند و به مدیران خود هم آموزش بدهند. آن‌ها باید بدانند شبکه‌های اجتماعی مثل رادیو و تلویزیون یا فلان روزنامه نیست که به آن دستور بدهیم این خبر را منتشر نکن. رسانه تلفن همراه در جیب همه قرار دارد و جامعه بر همه ما نظارت می‌کند».

وی ضمن انتقاد از برخورد عجولانه با موضوع سواد رسانه‌ای بیان کرد: «در مقطع پایه دهم آموزش و پرورش کتاب سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان تدوین شده است. حدود دو سال پیش که این کتاب آمد معلمان می‌گفتند ما نمی‌دانیم چه چیزی را باید درس بدهیم. متاسفانه در این کتاب رسانه‌هراسی را جایگزین شناخت رسانه کرده‌اند و در همه کتاب ادبیاتی به کار گرفته شده که می‌گوید رسانه بد است و مخاطب را گمراه می‌کند».

نویسنده کتاب‌ پوشش خبری با اشاره به برگزاری یک دوره ۳۲ ساعته سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان مقطع چهارم دبستان گفت: «من و همکارانم به این کودکان آموزش دادیم موضوعات را با نگاه انتقادی و شک‌آمیز بررسی کنند. بچه‌ها بعد از این دوره منتقد مواد غذایی مثل چیپس و پفک بودند و از مضرات این خوراکی‌ها برای دیگران می‌گفتند».

انتهای پیام/

منبع : فردای کرمان