کودکان را به فضای مجازی نسپاریم/عواقب ارتباط نادرست با کودکان در قرنطینه

مشاور و درمانگر حوزه کودک و نوجوان می‌‌گوید: در حال حاضر که بچه‌ها گروه‌های دوستی خود را در دنیای واقعی ندارند و بسیاری از هیجانات را به صورت موثر تجربه نمی‌کنند، متاسفانه شاهد این هستیم که والدین هم ارتباط موثری با کودکان برقرار نمی‌کنند و عواطف زیادی در کودک سرکوب می‌شود.

مشاور و درمانگر حوزه کودک و نوجوان می‌‌گوید: در حال حاضر که بچه‌ها گروه‌های دوستی خود را در دنیای واقعی ندارند و بسیاری از هیجانات را به صورت موثر تجربه نمی‌کنند، متاسفانه شاهد این هستیم که والدین هم ارتباط موثری با کودکان برقرار نمی‌کنند و عواطف زیادی در کودک سرکوب می‌شود.

به گزارش صدای زرند، کودک، واژه‌ای کوتاه و انسانی کوچک که به محض تولد مسئولیت و تعهدات پرشماری را برای والدین خود به ازمغان می‌آورد و تا پایان عمرشان، آنها را درگیر می‌کند.

هر فرد با یک لوح نانوشته متولد شده و می‌توان آن را به هر مسیری سوق داد و در هر جهتی تربیت کرد، تربیت هر کودک اگر چه به اندازه رشد و تعالی یک جامعه اهمیت دارد، اما مبنای گزارش امروز ما نیست، که البته روزی به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

امروز سعی کردیم تا به این خلقتِ بی‌نظیرِ خداوند طوری دیگر نگاه کنیم و موضوعی دیگر را پیش بکشیم که آن هم در راستای تربیت کودک و در نهایت، اصلاحِ جامعه است.

بازی و سرگرمی، این موضوع به قدری اهمیت دارد که اسلام و بزرگان دینی ما در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته و حتی پیامبر مهربانی‌ها، شخصا در هر سنی که بوده‌اند، با فرزندان و نوه‌های خود بازی می‌کردند، این ویژگی محسوس کودکان است و می‌توان از قدرت خارق‌العاده آن استفاده و فرهنگ و اخلاق را در قالب بازی به کودک آموخت.

سال‌های گذشته هر کجا نگاهی می‌انداختیم، گروهی از کودکان را می‌دیدیم که دو نفره یا چند نفره در کنار هم پر از شور و حرارت به بازی پرداخته و صدای شادی و شور و نشاطشان به آسمان‌ها می رفت و گوش فلک را کر می‌کرد.

این یکسال اما با وجودِ انتشار ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری کودکان و نوجوانان چنان فضای شهر را خاموش و روح آن را به مردگی کشانیده که شاید رفته رفته در دل خانه‌ها هم نفوذ و این بیگناهانِ پرجنب و جوش را به طرف بازی‌های یارانه‌ای و فضای مجازی بکشاند که یک زنگ خطرِ جدی برای ما و آینده کشور ما است.

حالا اما پارک‌ها، مهدکودک‌ها، مدرسه‌ها و خلاصه همه پاتوقِ بازی و خلاقیت کودکان و نوجوانان بسته شده و فعالیت گاها مخرّبِ مجازی به جای تفریحات سالم نشسته است.

کرونا در این یک سال نشان داده که به سرعت جهش می‌کند و در افراد مختلف، متفاوت ظاهر شده و انسان‌ها را شبیه به هم درگیر نمی‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که ساخت واکسن نیز نمی‌تواند به این سادگی‌ها باشد و می توان حدس زد که این میهمان ناخوانده حالا حالاها با ما هست، ویروس جدید و جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونایِ انگلیسی نیز این حدس را قوت بخشیده و خبر از روزهایی می‌دهد که قطعا کودکان را از لحاظ روانی بیشتر درگیر کرده و روح آن‌ها را متشنج می‌کند.

اما چه باید کرد؟ آیا باید بنشینیم و شاهد پژمردگی روح کودکانمان باشیم و با صدای اعتراضِ سر رفتن حوصله‌شان، رمز گوشی‌های تلفن همراه‌مان را برایشان باز کنیم و یا ساعت‌ها پای بازی‌های یارانه‌ای سرگرمشان کنیم؟

ارتباط گرفتن با کودک از جمله معیارهای سلامتِ روان برای همه کودکان

راضیه منتظر مشاور و درمانگر حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان، از حوزه‌ مهمِ کودک گفت و با اشاره به اهمیت یادگیری مهارت‌ها در کودکان اظهار داشت: رشد هر انسانی جنبه‌های گوناگونی دارد که از همان دوران کودکی شروع می‌شود.

وی ادامه داد: همه بچه‌ها برای بهتر زیستن نیاز به یادگیری یک سری مهارت‌ها دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهارت‌های اجتماعی و فکری اشاره کرد.

وی از بازی و اهمیت آن در کودکان سخن به میان آورد و تصریح کرد: یادگیریِ مهارت‌ها معمولا در بازی کردن، بهتر برای کودکان اتفاق می‌‌افتد، اصطلاحا ما می‌گوییم که بازی کردن زبان بچه‌هاست، بچه‌ها در خلال بازی کردن نقش‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، احقاق حقوق خود، رعایت حقوق دیگران، احترام به ارزش‌ها، همکاری کردن، کنترل افکار و رفتار و … را تمرین و زندکی می‌کنند.

مشخص‌ترین نتیجه عدم ارتباط درست و موثر والدین با کودک، افزایش پرخاشگری و بی‌قراری در کودکان است که اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است سبب ایجاد نشانه‌های اضطراب یا افسردگی در کودک شود.

این کارشناس حوزه کودک به روزهای کرونایی و قرنطینه اجباری کودکان در خانه پرداخت و با تاکید بر ارتباط درست و موثر والدین با کودکان، ابراز داشت: در حال حاضر که بچه‌ها گروه‌های دوستی خود را در دنیای واقعی ندارند و بسیاری از هیجانات را به صورت موثر تجربه نمی‌کنند، متاسفانه شاهد این هستیم که والدین هم ارتباط موثری با کودکان برقرار نمی‌کنند و عواطف زیادی در کودک سرکوب می‌شود.

منتظر به عواقب این اتفاق ناگوار پرداخت و عنوان کرد: مشخص‌ترین نتیجه عدم ارتباط درست و موثر والدین با کودک، افزایش پرخاشگری و بی‌قراری در کودکان است که اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است سبب ایجاد نشانه‌های اضطراب یا افسردگی در کودک شود.

وی ارتباط گرفتن با کودک را از جمله معیارهای سلامتِ روان برای همه کودکان و همه گروه‌های سنی دانست و تاکید کرد: از موثرترین راه‌ها برای گذران دوران قرنطینه خانگی، می‌توان به نقش خانواده‌ها اشاره کرد که بسیار مهم و مورد تاکید است.

این کارشناس حوزه کودک اضافه کرد: کودکان معمولا آنچه را که می‌بینند بهتر یاد می‌گیرند، بنابراین نقش والدین بسیار حائز اهمیت است، والدین باید علاوه بر گذاشتن وقت مفید و اختصاصی برای کودکان، الگوهای رفتاری مناسبی نیز باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس