یک متخصص اپیدمیولوژی:

طرح شهید سلیمانی جان ۶۵۰۰ نفر را از مرگ ناشی از کووید ۱۹ نجات داد

یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: اگرچه طرح شهید سلیمانی تقریبا از ابتدای آذرماه به صورت رسمی در کشور آغاز شده است اما تاکنون نتایج خوبی را در برداشته است به‌ طوری که در ابتدای آذرماه روزانه حدود ۴۷۰ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ را در سطح کشور داشتیم که این آمار فوتی های روزانه هم اکنون به حدود ۱۷۵ مورد رسیده لذا با اجرای این طرح از حدود ۶۵۰۰ مرگ طی یک ماه اخیر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری شده که یک دستاورد بزرگ برای کشور در راستای مقابله با این بیماری است.

یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: اگرچه طرح شهید سلیمانی تقریبا از ابتدای آذرماه به صورت رسمی در کشور آغاز شده است اما تاکنون نتایج خوبی را در برداشته است به‌ طوری که در ابتدای آذرماه روزانه حدود ۴۷۰ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ را در سطح کشور داشتیم که این آمار فوتی های روزانه هم اکنون به حدود ۱۷۵ مورد رسیده لذا با اجرای این طرح از حدود ۶۵۰۰ مرگ طی یک ماه اخیر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری شده که یک دستاورد بزرگ برای کشور در راستای مقابله با این بیماری است.

به گزارش صدای زرند، دکتر “حمید سوری” درباره کاهش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و تاثیر اجرای طرح شهید سلیمانی در این کاهش آمار گفت: هر چقدر مواجه افراد سالم با افراد مبتلا به کووید ۱۹ یا مشکوک به کرونا کم شود قطعا شاهد کاهش بار اپیدمی در سطح جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه در سطح کشور در راستای کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس بیان کرد: اگرچه طرح شهید سلیمانی تقریبا از ابتدای آذرماه به صورت رسمی در کشور آغاز شده است اما تاکنون نتایج خوبی را در برداشته است به‌ طوری که در ابتدای آذرماه روزانه حدود ۴۷۰ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ را در سطح کشور داشتیم که این آمار فوتی های روزانه هم اکنون به حدود ۱۷۵ مورد رسیده لذا با اجرای این طرح از حدود ۶۵۰۰ مرگ طی یک ماه اخیر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری شده که یک دستاورد بزرگ برای کشور در راستای مقابله با این بیماری است.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به میزان سرایت‌پذیری اپیدمی‌ها اظهار کرد: معمولا بیماری‌های ویروسی سریعا منتشر می‌شوند و همین امر سبب می شود کنترل بیماری‌های ویروسی با گذشت زمان سخت‌تر و سخت‌تر ‌شود لذا اثربحشی مداخلات مختلف از جمله اعمال قرنطینه و محدودیت ها و همچنین اجرای طرح شهید سلیمانی در کاهش ابتلا به کووید ۱۹ در کشور خیلی موثر بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  بیان کرد: خوشبختانه در چند روز اخیر شاهد کاهش چشمگیر تعداد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هستیم که همین امر سبب شده مقداری از حجم کاری کادر درمان کاهش پیدا کند.

سوری با ابراز حرسندی از کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تعداد موارد بستری در بیمارستان‌های کشور گفت: طرح شهید سلیمانی یک تغییر راهبردی اساسی در نگاه سیاست‌گذاری کشور در مقابله با کووید ۱۹ بود و این طرح تنها مولفه‌ای است که می‌تواند در کنترل بیماری مثمرثمر است.

وی با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی مردم به کمک وزارت بهداشت و درمان آمده‌اند، اظهار کرد: این طرح به لحاظ مراقبتی، نظارتی و حمایتی توانسته بسیج عمومی بسیار خوبی را در سراسر کشور رقم بزند و این حرکت، یک حرکت بسیار خوشایند است که امیدواریم با ادامه پیدا کردن این طرح با قدرت و جدیت بیشتر در آینده نزدیک شاهد مرگ کمتر از ۱۰ نفر و حتی به روزهای فوتی صفر کرونایی در کشور برسیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: طرح شهید سلیمانی در همه شریان‌های کشور از جمله محلات و روستاها و … گسترش یافته است و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته همدلی و همراهی مردم را در این طرح داریم و شاید عده‌ای به خاطر سیاست‌هایی که طی ۱۰ ماه گذشته بعضا ناموفق یا اثر بخش در کشور نبود، تصور می‌کردند که مردم اعتمادشان از سیاست‌های پیشگیرانه از دست داده‌اند اما در یک ماه گذشته اقدام مردم قابل تقدیر بوده است.

وی طرح شهید سلیمانی را یک حرکت منحصربفرد جهانی در راستای مقابله با ویروس کرونا دانست و بیان کرد: برای اعلام تاثیر این طرح شتاب نمی‌کنیم و منتظر رسیدن به یک ثبات هستیم و اگر همراهی مردم ادامه پیدا کند قطعا می‌توانیم این طرح را به عنوان یک الگوی موفق به جهان معرفی کنیم.

سوری با اشاره به اینکه قوانین علمی طرح شهید سلیمانی مورد بحث و تایید در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: بر مبانی عقلی، علمی و منطقی این طرح کاملا واقف هستیم و خوشبختانه همکاری بین بخشی نیز در سطح جامعه در راستای اجرای این طرح شکل گرفته است.

وی برندگان این طرح را مردم ایران دانست و بیان کرد: اگر در این طرح شکست بخوریم یعنی همه شکست خورده‌ایم زیرا این طرح به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و این طرح یک حرکت کاملا علمی است.

این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد: بیماری کرونا، درمان خاصی ندارد پس اگر ما بخواهیم نگاه‌مان فقط به بیمارستان باشد که چه کسی حالش بد شده تا به بیمارستان مراجعه کند و از او مراقبت های لازم ر انجام دهیم، محکوم به شکست خواهیم شد همانطوری که در برخی بازه های زمانی مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور نزدیک دو برابر نرم جهانی بود که به هیچ عنوان اتفاق خوشایند و خوبی برای کشور نبود بنابراین باید به سمت مراقبت فعال گام بر می داشتیم به طوری که به جای آنکه انتظار داشتیم مردم به سمت ما بیایند ما باید به سراغ مردم می رفتیم.

وی مشارکت فعال مردمی در کنترل و کاهش بیماری را امری بسیار موثر دانست و بیان کرد: به جای آنکه درمان را مبنا قرار دهیم باید مراقبت را مبنا قرار دهیم زیرا کووید ۱۹ هیچ درمان اختصاصی ندارد و بیشتر بحث مراقبت مطرح است ضمن آنکه نکته‌ای که در مراقبت مهم می باشد این است که باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم سریعتر به داد مردم برسیم تا بتوانیم در لحظات طلایی بیماری نیازهای اکسیژن تراپی در داخل منزل را برای افراد مبتلا با فرم های شدید فراهم کرده که این امر باعث کاهش بار بیمارستان‌ها خواهد شد.

سوری با اشاره به بحث‌های حمایتی تاکید کرد: باید هم حمایت‌های معیشتی و هم برآورده کردن نیازهای روزمره افرادی که در منزلشان در قرنطینه هستند، در اولویت باشد که خوشبختانه در طرح شهید سلیمانی به تمامی این موارد نگاه ویژه ای شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا