وقتی تورم بر روی ساخت جاده هم اثر دارد

پروژه جاده جدید کوهبنان – زرند به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رود.

به گزارش صدای زرند ،بدون شک یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه یک شهر که امکان رشد و آبادانی  را فراهم می‌کند راه‌های ارتباطی است.

جاده فعلی شهرستان کوهبنان به زرند بیش از ۴۰ سال پیش به همت شرکت زغال سنگ و با هدف عبور و مرور کارگران و مواد استخراجی معادن احداث شد و از آن زمان تاکنون زیر بار ترافیک ماشین آلات سنگین و ماشین‌های حمل و نقل زغال سنگ است و با ورود خودروهای شخصی تبدیل به جاده ای خطرناک و غیر استاندارد شده است.

این محور دارای گردنه‌های تند و فاقد ابتدایی‌ترین استاندارد‌های روز است که متاسفانه در طول سال جان تعداد زیادی ازهموطنان ما را که در این محور در حال تردد هستند ، می‌گیرد.

۹ سالی است که از احداث جاده جدید شهرستان کوهبنان به مرکز استان که جزء طرح‌های ملی است، می گذرد .

حسین خالداری یکی از شهروندان کوهبنان گفت: سال‌های زیادی است که مردم کوهبنان از جاده‌ی غیر استاندارد برای تردد به مرکز استان استفاده می‌کنند و از وجود راه ارتباطی مناسب و امن بی بهره هستند.

او افزود: متاسفانه جاده فعلی کوهبنان به مرکز استان مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است وهر سال جان تعداد زیادی از شهروندان را می‌گیرد.

عبدالحسین زینلی یکی دیگر از شهروندان کوهبنانی گفت: ۴۰ سال است که مسیر ارتباطی شهرستان کوهبنان به مرکز استان همین جاده‌ای است که از میان معادن زغال سنگ عبور می‌کند و به دلیل عرض کم این جاده خطر برخورد با کامیون‌های حمل زغال سنگ در آن بسیار زیاد است.

او افزود: این جاده یکی از مسیر‌های ارتباطی استان کرمان و یزد است که اهمیت زیادی دارد و مسئولین باید بیشتر به این امر مهم توجه کنند.

اما حسین سالاری فرماندار کوهبنان در این باره گفت: جاده جدید کوهبنان به مرکز استان حدود ۲۰ کیلومتر مسیر کوهبنان به زرند را نزدیک‌تر و زمان سفر را به میزان ۲۰ دقیقه کاهش می‌دهد و با حذف گردنه‌ها و پیچ و خم‌های تند موجب ترددی ایمن‌تر و حرکت در مسیری صاف و هموار با شیب و عرض استاندارد می‌شود.

او افزود:مسیر جدید کوهبنان – زرند به طول ۳۵ کیلومتر در سه فاز در حال اجرا است که فاز اول جاده به طول ۱۵ کیلومتر، زیر سازی آن تکمیل و بخشی از آسفالت آن نیز انجام شده است.

سالاری با بیان اینکه فاز دوم و سوم که حدود ۱۷ کیلومتر است دارای تپه ماهور‌های زیادی است که منجر به عملیات خاکبرداری و خاکریزی شده است، بیان داشت: در این ۲ فاز بازگشایی مسیر انجام شده و پروژه از سمت زرند درحال زیر سازی است.

اعتبارات باید با تورم افزایش پیدا کنند

همچنین فهیم روح الامینی ،رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان کوهبنان با بیان اینکه جاده جدید به طول ۳۵ کیلومتر است، گفت: تا کنون چهار مناقصه برگزار شده است که در سه مرحله یکی از شرکت‌ها برنده مناقصه شد، اما در مرحله آخر جهت روکش آسفالت شرکت دیگری برنده مناقصه شده است.

او با بیان اینکه در مرحله اول ۱۵ کیلومتر از مسیر خاکبرداری و زیرسازی شد، افزود: در مرحله دوم، خاکبرداری از کیلومتر ۱۵ تا ۲۶ انجام گرفت ودر مرحله سوم، خاکبرداری از کیلومتر ۲۶ تا ۳۵ انجام شده است.

روح الامینی گفت: در حال حاضر فقط به دلیل وجود یک ترانشه در مسیر، حدود کیلومتر ۲۶ نیازمند انفجار بود که عملیات انفجار و بازگشایی مسیر انجام شد و با استقرار ماشین آلات در محل ،عملیات اجرایی پروژه آغاز شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان کوهبنان با بیان اینکه تا یک ماه آینده با خاکبرداری حد فاصل کیلومتر ۲۶ تا ۲۷ مسیر باز گشایی می‌شود، بیان داشت: در مرحله چهارم با مشخص شدن برنده مناقصه آسفالت حدود ۹ کیلومتر ابتدای مسیر در دستور کار قرار گرفت که تا کنون ۶ کیلومتر آسفالت شده است و به دلیل نبود قیر ۳ کیلومتر باقی مانده است که با مذاکره انجام شده با پیمانکار این مرحله نیز طی امسال انجام می‌شود.

روح الامینی گفت: طول کل مسیر دارای ۳ پل اسپیشیال و حدود ۱۰۰ پل متفاوت است که در مرحله اول ۲۴ دستگاه از آن‌ها ساخته شده است و بقیه پل‌ها باید به مناقصه گذاشته شوند که احتمالا مراحل ساخت ۳ پل اسپیشیال (روگذر و زیر گذر) با توجه به ضوابط فنی زمان بر باشد.

او ادامه داد: در سال گذشته اعتبار قابل توجه‌ای به پروژه اختصاص یافت که باعث پیشرفت چشمگیری شد، ولی امسال اعتبار محدودی در نظر گرفته شده است که قطعا برای تسریع در انجام و اتمام عملیات کافی نیست.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان کوهبنان در پایان افزود: مهمترین اصل به پایان رسیدن این پروژه اختصاص اعتباراتی متناسب با تورم است.

امیدواریم کار احداث جاده ارتباطی شهرستان کوهبنان به مرکز استان هرچه سریع‌تر به پایان برسد و مردم این شهرستان بتوانند در مسیری ایمن به مرکز استان سفر کنند همچنین با احداث جاده جدید کوهبنان به مرکز استان یکی از زیرساخت‌های اصلی کوهبنان تکمیل می‌شود که می‌تواند نوید بخش آبادانی بیشتر در این شهرستان باشد.

گزارش از احسان محمدی کوهبنانی

12840641 462 12840642 414 12840640 174 12840636 320 12840638 407

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان