معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

شیوع بالای کرونا در ۴ شهرستان استان کرمان / استراتژی ایمنی جمعی غیراخلاقی است

شهرهای زرند، سیرجان، رفسنجان و کرمان در بین ۴۵ شهرستان دارای بیشترین آمار ابتلا به کرونا در کشور قرار دارند که به گفته‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، مسئولان این شهرستان‌ها باید نسبت به رعایت مقررات بهداشتی، دقت نظر و اعمال توجه بیشتری داشته باشند. رئیسی گفت که از میان بیش از ۵۰۰ شهرستان در کشور، ۴۵ شهرستان بالاترین آمار ابتلا به کرونا را دارند، که برای اعمال محدودیت‌های هوشمند باید سراغ این شهرستان‌های پرخطر و سهام‌دارتر در ابتلای به کرونا برویم.

به گزارش صدای زرند، علیرضا رییسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در کشور و راه‌های جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس و تاثیر سفرها در گسترش شیوع کرونا و افزایش تعداد جان باختگان، بیان کرد: سیاست ایمنی‌جمعی برای مهار ویروس کرونا، غیراخلاقی و غیرممکن است، براساس این استراتژی ۶۶ درصد جمعیت کشور باید به کرونا مبتلا شوند و در این‌صورت قطعا میلیون‌ها نفر از بین خواهند رفت.

وی با بیان اینکه فروردین ماه امسال اوج همکاری مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بود، افزود: در ایام پایانی فروردین سال جاری به علت همکاری و مراعات مردمی، بسیاری از مردم هنوز به دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود نرفته بودند که این نشان از درک بالا و همکاری تمام قد مردم با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا داشت.

رئیسی ادامه داد: اما در خرداد ماه امسال با همزمانی تعطیلات عید فطر و شکل‌گیری سفرهای میان‌استانی، موضوع ابتلا به کرونا شکل دیگری به خود گرفت و با رعایت نشدن مقررات بهداشتی در دهه‌ی نخست خرداد، دوباره با اوج ابتلا به کرونا مواجه شدیم و از این رو در اواسط خرداد، رعایت مقررات بهداشتی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده توسط مردم با روند افزایشی به ۸۰ درصد رسید.

وی گفت: آنچه در موج دوم شیوع کرونا حائز اهمیت است این‌ است که در این موج، مردم استان‌های بیشتری به واسطه‌ی سفرهای میاناستانی درگیر ویروس کووید ۱۹ شدند.

رئیسی با بیان اینکه از میان بیش از ۵۰۰ شهرستان در کشور، ۴۵ شهرستان بالاترین آمار ابتلا به کرونا را دارند، افزود: برای اعمال محدودیت‌های هوشمند باید سراغ ۴۵ شهرستان پرخطر و سهام‌دارتر در ابتلای به کرونا برویم.

وی ادامه داد: بیشترین آمار ابتلا به کرونا در کشور مربوط به شهرستان‌های مراغه، بیرجند، دماوند، سیرجان، خرم‌آباد، سبزوار، یزد، شهرضا، زرند، کاشان، رفسنجان، مریوان، بروجن، بوکان، ملایر، اسلام‌آباد غرب، بانه، نیشابور، قم، میاندوآب، سنندج، بویراحمد، درود، اصفهان، مهاباد، لنجان، سقز، بوشهر، بهبهان، اراک، ساوه، شهرکرد، بیرجند، ارومیه، شیراز، نهاوند، تهران، کرمان، همدان، کرج، زنجان، ورامین و خمینی‌شهر است که از مسئولان این شهرستان‌ها درخواست می‌شود نسبت به رعایت مقررات بهداشتی در شهرستان خود دقت نظر و اعمال توجه بیشتری داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر و تا امروز، قطعا کمتر از ۱۵ درصد از کل جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: درباره وضع کشور حرکت به سمت ایمنی جمعی امکان‌پذیر نیست زیرا برای اعمال ایمنی جمعی باید حدود ۶۶ درصد از جمعیت کل کشور به ویروس کرونا مبتلا شده باشند که این استراتژی غیر اخلاقی و غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه درباره‌ی کرونا، نه داروی قطعی وجود دارد و نه واکسن مؤثری و تنها راه مقابله با این ویروس، فقط و فقط پیشگیری و تقویت جسمانی است، افزود: تنها راه درمان بیماری کرونا در بیمارستان مراقبت با کیفیت است و تنها داروی مؤثر، اکسیژن است بنابراین خاصیت درمانی داروهایی مانند رمدسیویر ثابت نشده است.

رئیسی ادامه داد: افراد سالمند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و دیابتی، افرادی که از چاقی رنج می‌برند و یا بیشتر در معرض تعاملات فردی در جامعه قرار دارند باید بیش از دیگران مراعات و مقررات بهداشتی را رعایت کنند زیرا این دسته افراد بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: مردم باید آگاه باشند که وضع کشور ما به گونه‌ای نیست که مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی، تعطیلی کامل اعلام و مردم را خانه‌نشین کنیم چون نه توان مالی پرداخت هزینه‌های زندگی مردم ممکن است و نه مردم پذیرای چنین شرایطی هستند پس تا حداقل ۱۰ ماه آینده باید فقط امیدوار به کشف واکسن کرونا بمانیم.

انتهای پیام/

منبع: فردای کرمان