در ادامه طرح پیشگیری از سرقت پسته/

دستگیری تعدادی نگهبان فاقد صلاحیت در باغات پسته زرند

دادستان زرند با اعلام اینکه سرکشی‌های شبانه‌روزی از باغات و نظارت بر رفتار نگهبانان تداوم دارد، از دستگیری تعدادی از نگهبانان فاقد صلاحیت در باغات پسته این شهرستان خبر داد.

دادستان زرند با اعلام اینکه سرکشی‌های شبانه‌روزی از باغات و نظارت بر رفتار نگهبانان تداوم دارد، از دستگیری تعدادی از نگهبانان فاقد صلاحیت در باغات پسته این شهرستان خبر داد.

به گزارش صدای زرند، در پی بازدید سرزده و شبانه‌روزی قاضی ویژه دادستانی به اتفاق رئیس واحد پیشگیری از جرم و صلح و سازش دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند از برخی باغات پسته، تعدادی از افراد فاقد صلاحیت که توسط کشاورزان به امر نگهبانی گماشته شده بودند، به دلیل حمل و نگهداری سلاح سرد و شوکر الکتریکی، نگهداری و مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، فقدان کارت صلاحیت از نیروی انتظامی دستگیر و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد.

در همین راستا دکتر “اسماعیل بلوچ‌زاده” دادستان شهرستان زرند با ابراز تاسف از عدم توجه برخی باغداران در بکارگیری این افراد، گفت: حمل و یا نگهداری هر نوع سلاح سرد و گرم جرم محسوب شده که علاوه بر این عمل مجرمانه، در بازرسی از محل فعالیت این افراد مقداری مشروبات الکلی و مواد مخدر کشف شده که جرم آنان را سنگین‌تر نموده است.

دادستان زرند گفت: بکار گماردن اینگونه افراد مسئله‌دار زمینه هر نوع عمل مجرمانه را فراهم خواهد کرد و در راستای پیشگیری از وقوع جرم، دادستانی زرند با جدیت به این مباحث ورود خواهد کرد و برای این افراد مجازات‌های سختی پیش‌بینی شده است و در صورت ارتکاب هر جرمی توسط نگهبانان فاقد صلاحیت و بدون معرفی‌نامه از سوی نیروی انتظامی، باغداران و کشاورزانی که این افراد را به نگهبانی مشغول کرده‌اند نیز تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

وی سپس از گزارش‌های مردمی مبنی بر زورگویی و باج‌گیری و توسل به تهدید از سوی برخی افراد برای اجاره «نگهبانی باغات پسته» و حتی «ته‌باغی»ها خبر داد و گفت: برخورد جدی در این موارد هم در دستور کار دادستانی زرند قرار دارد، چرا که قانون به احدی اجازه‌ی این نوع رفتارهای هنجارشکن و اعمال مجرمانه را نخواهد داد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در ادامه به نحوه‌ی نرخ‌گذاری در نگهبانی باغات پسته از سوی شورای کشاورزی شهرستان هم گفت: به ازای هر قصب از باغات پسته در طول دوره‌ی دو ماهه‌ی طرح، بسته به شرایط منطقه‌ای (نزدیک بودن به هسته‌ی مرکزی شهر- یا مناطق دور افتاده) بین ۱۸۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان و ۲۲۰۰تومان برای هر فرد نگهبان تعیین شده و هیچکس حق تغییر خودسرانه این مبالغ را ندارد و در صورتی که مبالغی خارج از عرف و بیش از مبالغ مصوب شورای کشاورزی از باغداران دریافت شده باشد باید بلافاصله به باغداران برگشت داده شود، ضمن اینکه تمام نگهبانان هم باید دارای قرارداد شفاف باشند و از طرفی کشاورزانی که امسال محصولی برای برداشت ندارند نیز نباید هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام بلوچ‌زاده به موضوع تهدید برخی نگهبانان پیرامون اجاره‌ی «ته باغی» اراضی کشاورزی بعد از برداشت پسته هم پرداخت و افزود: هیچ باغداری حق اجاره «ته باغی‌ها» را به دیگران ندارد، چرا که بارها پرونده‌هایی به جهت تخریب باغات از سوی دامداران تشکیل شده و ما با اینکار جلوی تشکیل پرونده‌هایی نظیر این موضوع را خواهیم گرفت.

در همین رابطه، مدعی‌العموم با ذکر مثالی از احتمال اقدام مجرمانه، گفت: بطور مثال یک کشاورز «ته باغ» خود را پس از برداشت پسته به اجاره این نگهبانان درآورده است نگهبانان هم سپس امتیاز «ته باغی» را با قیمت بالایی به دامداران واگذار می‌کند. دامدار برای رسیدن به باغ اجاره شده باید از میان چندین باغ دیگر عبور کند که در طول مسیر به درختانِ سایر باغات آسیب وارد می‌شود و باعث اعتراض و نهایتاً طرح شکایت از سوی سایر باغداران در دستگاه قضایی می‌شود، درنتیجه روز به روز شاهد افزایش پرونده‌ها در دستگاه قضایی خواهیم بود. از اینرو به تمام باغداران و مدیران تلمبه‌ها اعلام می‌شود از این اقدام پرهیز نمایند که در صورت طرح شکایت خسارت‌دیدگان، کشاورزِ موجر نیز به جرم معاونت در جرم، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

دکتر بلوچ‌زاده در پایان تصریح کرد که تمام این اقدامات در راستای پیشگیری از وقوع جرم و سالم‌سازی فضای فعالیت کشاورزان عزیز است و انتظار داریم همه با دادستانی شهرستان نهایت همکاری نمایند تا ان‌شاءالله شاهد پایان فعالیت برداشت پسته به نحو احسن باشیم.

 

انتهای پیام/