شهردار زرند:

عوارض را بالا نبرده‌ایم، فقط کمی به واقعیت نزدیک شده است! / اگر عوارض نگیریم باید شاهد فرسودگی شهر باشیم

شهردار زرند در نشستی با اصحاب رسانه شهرستان زرند، با اعلام اینکه تعیین تعرفه عوارض در شهر زرند از یک مسیر تخصصی انجام شده است، بیان داشت: حقیقت این است که «ما عوارض را بالا نبردیم، فقط کمی به واقعیت نزدیک شده است» و هنوز هم اصلح و واقعی نیست.

شهردار زرند در نشستی با اصحاب رسانه شهرستان زرند، با اعلام اینکه تعیین تعرفه عوارض در شهر زرند از یک مسیر تخصصی انجام شده است، بیان داشت: حقیقت این است که «ما عوارض را بالا نبردیم، فقط کمی به واقعیت نزدیک شده است» و هنوز هم اصلح و واقعی نیست.

به گزارش صدای زرند، “محمدرضا مهدلو” در این نشست بیان داشت: یک نگرانی که مردم دارند و به ما هم خیلی انتقاد می‌کنند این است که عوارض را خیلی بالا برده‌ایم. درصورتی که ما عوارض را بیش از ۳۰ الی ۳۵ درصد بالا نبرده‌ایم.

وی افزود: بعضاً برخی از افراد خاص که باید عوارض خود را پرداخت می‌کردند (مانند اصناف)، چندین سال است که عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند. قبلاً همکاران می‌گفتند مثلاً این خواروبارفروشی است سالی فلان مبلغ، یا این میوه‌فروشی است سالی فلان مبلغ و الی آخر. یعنی فقط به جنس آن صنف نگاه می‌کردند و عوارض را تعیین می‌کردند و این کار هم مرسوم بود و هر ساله هم بر اساس تورم اعلام شده توسط دولت، تنها با ضرب عوارض سال قبل در عدد تورم، مقدار عوارضی که باید پرداخت شود را تعیین می‌کردند.

مهدلو بیان داشت: اما چندسالی هست که یک بخش‌نامه تحت عنوان «یکسان‌سازی عوارض کسب و پیشه» و از مرکز به شهرداری‌ها ابلاغ شده است که در زرند اجرایی نمی‌شد. در این بخش‌نامه بر اساس یکسری آیتم‌ها عوارض برای صنف تعیین می‌شود. مثلاً اگر یک خواروبار فروشی در مرکز شهر باشد با یک خواروبار فروشی که در حاشیه شهر قرار دارد با هم فرق می‌کنند و مناطق شهر از ۱ تا ۴ درجه‌بندی می‌شوند و از طرفی متراژ ملک هم در تعیین عوارض تاثیرگذار است و تفاوت بین اصناف از این لحاظ هم مدنظر قرار گرفته است و بنابراین وقتی موضوع عوارض اصناف اینگونه تخصصی تعیین شد، برخی اصناف عوارضشان بیش از مقدار تورم بالا رفت.

وی افزود: برخی از این اصناف چندین سال هم عوارض خود را پرداخت نکرده بودند و ما که اکنون برای دریافت عوارض به این نحو ورود کرده‌ایم، تحت فشار و انتقاد قرار گرفته‌ایم.

شهردار زرند اظهارداشت: شهرداری برای دریافت عوارض قوانین تعریف شده‌ای دارد. ماده ۷۷ قانون شهرداری‌ها یکی از محکم‌ترین قوانین شهرداری است که می‌گوید اگر شهروندی عوارض خود را پرداخت نکند، بعد از سه بار اخطار، فرد باید به کمیسون آورده شود و در کمیسیون ماده ۷۷ که اعضای آن دادگستری، فرماندار، نماینده استاندار و یکی از اعضای شورا هستند، اگر دفاع فرد ناکافی باشد، برای فرد رای صادر می‌شود و اگر فرد چندین سال عوارض را پرداخت نکرده باشد باید همۀ عوارض را یکجا پرداخت کند و اگر پرداخت نکند تمام اموال و حساب‌های فرد مسدود می‌شود.

وی تعرفه عوارض اصناف را با مقایسه کردن آن با هزینه‌های جاری صنوف، منطقی و مناسب دانست و بیان داشت: با این تورم‌هایی که این روزها وجود دارد، ما به عنوان یک “ارگان عمومی خودگردان” هیچ راهی نداریم که برای آبادانی و پیشرفت شهر به پرداخت عوارض مردمی اتکا کنیم و اگر در زمینه عوارض این ریسک را نکنیم و عوارض را دریافت نکنیم، باید به مرور شاهد فرسودگی شهر باشیم.

مهدلو با مقایسه شرایط شهر و شهرداری زرند با رفسنجان، بیان داشت: ما برای بقای زندگی شهر و رو به رشد رفتن، باید این کار را می‌کردیم و اگر نتوانیم عوارض شهری را به درستی دریافت کنیم، مشخص است که کارهای شهر نمی‌چرخد و شاید سال‌ها بگذرد و نتوانیم جتی یک جدول در شهر تعویض کنیم.

وی اظهارداشت: شما حتی اگر در یک آپارتمان معمولی هم زندگی کنید، باید ماهانه ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان شارژ پرداخت کنید، ولی ما در یک شهر به این بزرگی، نهایتاً از یک منزل با دویست مترمربع زیربنا ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان بابت «خدمات مصرف شهری» عوارض دریافت می‌کنیم و باید خدمات زیادی به ازای این مبلغ به مردم ارائه نماییم.

مهدلو اظهارداشت: از زمانی که بنده به عنوان شهردار در زرند در حال خدمت هستم، خیلی از بایدهای شهرداری را اجرایی کردیم. هرچند هنوز برای رسیدن به مرحله مطلوب، زمان لازم است.

وی بیان داشت: یک اصل را باید در ذهن داشته باشیم و آن اینکه شرایطی که ما در این ۲ سال و نیم پشت سر گذاشتیم، شرایط بسیار بدی از نظر اقتصادی بود، ولی علی‌رغم همه این مشکلات ما تلاش خود را کرده‌ایم و یکی از کارهای خوب شهرداری در این دوره این بود که خوشبختانه بخش زیادی از همکاران ما برای کار کردن و خدمت همسو شده‌اند، موضوعی که پیش از این همیشه برای شهرداری مسئله بود و اختلاف‌هایی بین همکاران وجود داشت.

شهردار زرند در ادامه با اشاره به زیاد بودن نیروهای شهرداری، بیان‌داشت: از دوره‌ای که در شهرداری بوده‌ام بالغ بر ۴۰ نفر را بازنشسته و یا به جاه‌های دیگر منتقل کرده‌ایم و ما در عهدی که با مردم داشته‌ایم، هیچ‌کس را به مجموعه اضافه نکرده‌ایم، به استثنا در مورد یک ماشین تخصصی که مجموعه اضافه شد و به آن نیاز داشتیم، راننده این ماشین را جذب کردیم و هرگز سفارش کسی را برای جذب افراد نپذیرفته‌ایم.

وی اتمام پل پارسیان و پیشرفت ۹۸ درصدی ساختمان شهرداری را از جمله موفقیت‌های دوره مدیریت خود بر شهرداری دانست و این پروژه‌ها را از جمله مواردی دانست که اتمام آن‌ها برای شهرداری تبدیل به یک چالش شده بود.

مهدلو پروژه آسفالت و زیرسازی معابر را از دیگر اقدام‌های مناسب دوره مدیریت خود دانست و بیان‌داشت: این اقدام خوب در سطح شهر در حال اجرا است و برای مردم قابل لمس و شیرین بوده است، ولی هنوز جای کار دارد و باید در این زمینه فعالیت کنیم.

وی افزود: در زمینه فضای سبز هم فعالیت‌های خوبی انجام شده است که هرچند به دلیل کوچکی درخت‌ها هنوز این اقدام‌ها برای مردم قابل مشاهده نیستند، اما ما در بین تمام درختان شهر درختکاری کرده‌ایم تا اگر خدایی نکرده درختان دچار خشکیدگی شدند، شاهد لخت شدن فضای سبز شهر نباشیم. مجموع این اقدام‌ها را کارهای اصولی و اساسی برای شهر می‌دانیم که می‌تواند موجب رضایت شهروندان شود.

 

انتهای پیام/