دادستان زرند در آستانه هفته قوه قضاییه تاکید کرد:

رسانه‌ها در زمینه آموزش به دستگاه قضا کمک کنند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در نشست خبری که بمناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه‌ی این شهرستان داشت، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای قوه قضاییه به ویژه یاد و خاطر شهید دکتر بهشتی، بیان داشت: یکی از دلایلی که باعث وقوع جرم در جامعه می‌شود، عدم اطلاع و آگاهی افراد از قوانین است که رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند ما را در ارائه آموزش‌های لازم کمک کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در نشست خبری که بمناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه‌ی این شهرستان داشت، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای قوه قضاییه به ویژه یاد و خاطر شهید دکتر بهشتی، بیان داشت: یکی از دلایلی که باعث وقوع جرم در جامعه می‌شود، عدم اطلاع و آگاهی افراد از قوانین است که رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند ما را در ارائه آموزش‌های لازم کمک کنند.

به گزارش صدای زرند، حجت‌الاسلام دکتر “اسماعیل بلوچ‌زاده” افزود: رسانه‌ها به دلیل وسعت و گستردگی مخاطبانی که دارند، می‌توانند مطالب را سریع منتشر و موجب افزایش آگاهی مردم شود؛ به همین دلیل ما در دستگاه قضایی شهرستان، آموزش قوانین مختلف را برنامه‌ریزی کرده‌، تا بتوانیم با انتشار آن‌ها از طریق رسانه‌ها در افزایش آگاهی مردم اقدام نماییم.

وی بیان داشت:‌ در نظر داشتن حقوق عامهِ مردم، همیشه در دستور کار سیستم قضایی بوده و هست. در این راستا حفظ محیط زیست و امنیت سلامت جامعه یکی از مواردی بوده که همواره مورد توجه این سیستم می‌باشد. در این رابطه برخورد با شکارچیان حیوانات وحشی، برخورد قضایی با مراکز تولیدی و توزیعی مواد غذایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند از جمله مواردی است که همیشه توسط دستگاه قضایی شهرستان مورد تاکید و توجه بوده است.

بلوچ زاده شیوع کرونا را یکی از مشکلاتی دانست که همه مردم با آن درگیر هستند و تاکید کرد: شهرستان زرند از نظر کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته است و دادستانی در بحث بهداشت عمومی اقدامات لازم را انجام می‌دهد و پروتکل‌های بهداشتی در اصناف و اماکن را نظارت و پیگیری می‌کنیم. مردم و مسئولین هم باید در این زمینه بیشتر دقت کنند تا شهرستان از وضعیت قرمز خارج شود و در این زمینه باید با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.

دادستانی زرند یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه قضایی شهرستان را برخورد با تخریب‌کنندگان آثار تاریخی دانست و بیان داشت: قاطعانه مصمم هستیم که جلوی تخریب آثار تاریخی را بگیریم و همیشه تلاش کرده‌ایم که میراث فرهنگی‌مان را حفظ کنیم.

وی با ابراز گلایه از برخی مسئولین در کم‌کاری و کم توجهی به حقوق عامه، بیان داشت: با افرادی که ناقص حقوق عامه باشند برخورد می‌شود و با مسئولینی که در راستای انجام وظایف خود کوتاهی و کم‌کاری می‌کنند نیز برخورد خواهد شد.

وی اظهارداشت: ساخت و سازهای غیرمجاز و انتقال غیرمجاز آب، تجاوز به اموال عمومی محسوب می‌شوند که مسئولین باید با این موارد با جدیت مقابله کنند و جلوی ساخت و سازها غیرمجاز را بگیرند و تصرف‌کنندگان نیز بدانند که قوه قضاییه با اینگونه افراد برخورد شدیدی خواهند داشت.

دادستان زرند توجه به مباحث اقتصادی مردم در سال جهش تولید را از نکات مهمی دانست که دستگاه‌های اجرایی باید مدنظر قرار دهند و بیان داشت: در بازدیدهایی که از شهرک صنعتی زرند داشتیم از برخی کارخانجات بازدید و نشستی با کارآفرینان داشتیم. اما متاسفانه بعضاً افرادی بودند که به منظور تاسیس کارگاه و کارخانه زمین‌هایی در شهرک‌های صنعتی گرفته‌اند، اما زمین‌ها را بدون هیچ اقدامی رها کرده که با افزایش ارزش زمین بتوانند زمین‌ها را بفروشند.

وی بیان داشت: در راستای احقاق حقوق عامه، دستگاه قضایی شهرستان با همت قُضات، تکمیل پرونده‌های معوقه را در دستور کار خود قرار داده است که خوشبختانه این موضوع سبب کاهش چشمگیر پروندهای معوقه در این نهاد شده است.

بلوچ زاده بیان کرد: همچنین کاهش در جمعیت زندانیان کیفری با دستورات و رهنمودهای قوه قضاییه و بخش‌نامه‌های صادر شده، یکی دیگر از نکات مثبت در شهرستان می‌باشد که جمعیت زندانیان از ۵۰۰ نفر به ۲۷۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: خوشبختانه ورودی به زندان در سال‌های اخیر هم کاهش داشته است و قُضات ما از آزادی‌های مشروع و تخفیف و تاسیسات حقوقی و مجازات‌های جایگزین نهایت استفاده را کرده‌اند. ما معتقدیم زندان مکانی برای اصلاح و درمان است و نه برای انتقام؛ قُضات شهرستان نیز با این دید پرونده‌های قضایی موجود را داوری کرده‌اند و این موضوع سبب کاهش ورودی به زندان شده است.

وی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌های شهرستان گفت و بیان داشت:‌ خوشبختانه هیچ مورد مبتلا به کرونا از زندانیان در زرند گزارش نشده و ما همیشه در زندان تلاش کرده‌ایم در بحث کرونا فردی مبتلا به این بیماری وجود نداشته باشید.

دادستان زرند با ارائه برنامه‌های هفته قوه قضاییه در شهرستان زرند،‌ اظهارداشت: گلباران قبور شهدا، دیدار با امام جمعه، ملاقات‌های عمومی، تریبون آزاد، ملاقات با فعالین اقتصادی و بازدید از کارخانجات، ثبت‌نام رایگان در سامانه سنا، تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم، کوهنوردی، دیدار با اعضای شورای حل اختلاف و… از جمله برنامه‌های دستگاه قضایی شهرستان در این هفته می‌باشد.

لازم به توضیح است که در این جلسه تعدادی از دادیاران و قُضات شهرستان نیز حضور داشتند که با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دستگاه قضایی شهرستان، توجه به حقوق عامه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر را از اولویت‌های این نهاد اعلام کردند و از رسانه‌های شهرستان برای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان تقاضای همکاری کردند.

 

انتهای پیام/