تحلیلی بر عضویت شریعتی در کمیسیون اقتصادی مجلس/

یکی برای همه، همه برای یکی

کمیسیون‌های «اقتصادی»، «برنامه و بودجه و محاسبات»، «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «صنایع و معادن» از آن دست کمیسیون‌هایی هستند که نمایندگان بسیاری خواهان حضور در آن هستند.

کمیسیون‌های «اقتصادی»، «برنامه و بودجه و محاسبات»، «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «صنایع و معادن» از آن دست کمیسیون‌هایی هستند که نمایندگان بسیاری خواهان حضور در آن هستند.

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: امسال با آغاز به کار مجلس یازدهم اما تغییراتی در خصوص انتخاب کمیسیون‌های مختلف رخ داد، چرا که با تغییر آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی نسبت به ادوار گذشته تغییر کرد.

بر این اساس، نمایندگان دو اولویت پیشنهادی خود، به همراه فرم‌های امتیازبندی را به هیئت رئیسه می‌دهند که در آن‌جا امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون است انجام می‌شود.

“عفت شریعتی کوهبنانی” نماینده مردم زرند و کوهبنان، اولویت اول را عضویت در کمیسیون صنایع و معادن و اولویت دوم را عضویت در کمیسیون اقتصادی اعلام کرد. دلیل این انتخاب چه می‌تواند باشد؟

تحلیل این قلم این است که این عضویت از دو صورت زیر خارج نیست؛

۱- عضویت ایشان در کمیسیون اقتصادی به پیشنهاد “محمدرضا پورابراهیمی”  بوده است تا نماینده حوزه انتخابیه کرمان و راور بتواند با خیال آسوده بر کرسی ریاست این کمیسیون تکیه زند، چرا که در دوره قبل به علت پایین بودن وزن سیاسی، ایشان نتوانست به ریاست این کمیسیون دست یابد. اگر این تحلیل صادق باشد می‌توان نتیجه گرفت یک تقسیم کار تقریباً منسجم در مجمع نمایندگان استان صورت گرفته است، چرا که حسن پور و شریعتی که در قامت رئیس و نایب رییس مجمع برگزیده شده‌اند در کمیسیونی می‌خواهند عضو شوند که پورابراهیمی سال‌های سال بر آن ریاست داشته است؛ و این یعنی «یکی برای همه، همه برای یکی!»

۲- هر چند نماینده زرند و کوهبنان سبقه فرهنگی عمیقی دارد، ولی ظاهراً قصد دارد با توجه به پتانسیل‌های حوزه انتخابیه در کمیسیونی عضو باشد که دامنه تاثیرگذاریش بر وزارتخانه‌های دولت گسترده‌تر باشد و با همین پتانسیل در راستای توسعه اقتصادی زرند و کوهبنان که ثمره‌اش رفاه و آبادانی این نقطه از کشور است گام‌هایی بردارد و حداقل به کف انتظارات شهروند زرند و کوهبنان جامه عمل بپوشاند.

 

اما…

نتیجه و دلیل این انتخاب‌ها هرچه باشد، اما به نظر با توجه به هماهنگی‌هایی که بین نمایندگان استان حاکم است، باید شاهد روزهای بهتری برای زرند و کوهبنان و استان کرمان باشیم، چرا که مجلس محل لابی‌گری برای رسیدن به اهداف مورد نظر است و نباید همیشه لابی‌گری را با عینک بدبینی بنگریم،‌ چرا که کمتر نماینده‌ای می‌تواند به تنهایی و بدون پشتوانه دیگر نمایندگان برای حوزه انتخابیه خود امتیازی کسب کند. «یکی برای همه، همه برای یکی» معنای واقعی و موثرِ همدلی در همه عرصه‌ها است…

 

انتهای پیام/