یادداشت اینستاگرامی دکتر همتی/

یک روز با کارگران مظلوم زغال‌سنگ

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر، بعد از حضور در جمع کارگران شرکت معادن زغالسنگ کرمان با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درددل این کارگران را به رشته تحریر درآورد.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر، بعد از حضور در جمع کارگران شرکت معادن زغالسنگ کرمان با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درددل این کارگران را به رشته تحریر درآورد.

به گزارش صدای زرند، متن یادداشت دکترعبدالحسین همتی نخبه نفتی کشور به شرح ذیل می‌باشد:

پیامبر اکرم (س) فرمودند: «لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی باد که مزد کارگری را نپردازد. خدا در روز قیامت از او هیچ مال و معادلی را نمی‌پذیرد (تفسیر القمی، جلد ۲).»

امام خمینی ره نیز فرمودند: «کارگران ما، چه طبقه دهقان و چه طبقه کارگران سایر کارخانه ها و سایر جاها،… برکاتی که درکشور هست مرهون وجود آن‌ها است و لهذا آنها مقدمند برهمه».

اعتصاب کارگران زغال‌سنگ ده روزه شد و ظاهراً فریادرسی ندارند. از روزهای اول شروع اعتصاب کارگران مظلوم، از طریق چند نفرشان پیگیر کارشان بودم. دیروز تصمیم گرفتم در جمع این قشر زحمت‌کش مظلوم حضور پیدا کنم و از نزدیک درد دلشان را بشنوم. حدود ۴ ساعت با این بزرگواران بودم و از نزدیک دردشان را شنیدم. جمع زیادی از کارگران به همراه خانواده هایشان آنجا بودند. از بچه ی دو سه ساله تا خانمی که پایش شکسته بود در آنجا حضور داشتند.

کارگران عزیزی که عموماً نشانه‌هایی از مجروحیت روی بدنشان بود. از دست و پای شکسته تا صورت زخمی. مردانی که با سختی فراوان چرخ تولید کشور را می‌چرخانند و متاسفانه حق و حقوق واقعی خود را نمی‌گیرند.

گفت و گویی صمیمی با تعداد زیادی از آن‌ها داشتم. کارگران عزیز و خانواده‌هایشان از بی‌عدالتی‌هایی که در حقشان شده گله داشتند و خواستار رسیدگی مسئولین بودند. حرفشان این بود که کسی حتی در جمعشان حاضر نمی‌شود درد دلشان را بشنود. از صدا و سیما گله‌مند بودند که حتی یک گزارش درست از آن‌ها پخش نکرده.

مطالباتشان به حق بود و در این خصوصی‌سازی‌ها حقشان خورده شده بود. عموم این عزیزان حقوقی کمتر از سه و نیم میلیون داشتند، در حالیکه بیش از ده یا حتی بیست سال سابقه داشتند و در اعماق زمین در سخت‌ترین شرایط کار می‌کردند. حرفشان این بود که یا وضعیت استخدامی ما را دولتی کنند یا شرایطی که برای دولتی‌ها هست برای ما هم باشد.

موارد زیادی از بی‌عدالتی‌هایی که در حقشان شده را گفتند و خواسته‌هایی داشتند. چند مورد آنها شامل:

۱- جلوگیری از تصاحب شرکت توسط شرکت‌های ساخته شده با عناوین و روش‌های خاص

۲-  اجرای صحیح، کامل و بدون مشکل طرح طبقه‌بندی مشاغل

۳- اجرای ضریب شغلی بازنشستگی پانزده سال

۴- افزایش دستمزد ثابت اداره کار در شغل معدن

۵- نظارت شفاف بر مایملک شرکت و چگونگی واگذاری و محل استفاده آن‌ها

۶- تزریق نیروی جدید در معادن

۷- تامین مسکن کارگری با توجه به داشتن زمین در شهرستان

۸- تعیین تکلیف حقوق فروردین با توجه به شیوع کرونا

۹- برقرای امنیت شغلی با بستن قرارداد دائم

۱۰- عدم استفاده از مدیران بازنشسته در سطوح مدیریتی

امیدوارم که مسئولین بیشتر به فکر این عزیزان باشند و هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای این قشر زحمت‌کش و مظلوم جامعه انجام دهند.

 

انتهای پیام/