لزوم توجه مسئولین به دوران پساکرونایی/

کسبه و بازاریان را دریابیم / کرونا همه معادلات دنیا را به هم ریخته

در این روزها، سیاست، مذهب و اقتصاد تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و تنها واژه‌ای که تکرارش بیش از همه واژه‌های کرونایی دیده و شنیده می شود «در خاته بمانید»است، در خانه ماندنی که قطعاً بسیاری را ورشکست خواهد کرد.

در این روزها، سیاست، مذهب و اقتصاد تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و تنها واژه‌ای که تکرارش بیش از همه واژه‌های کرونایی دیده و شنیده می شود «در خاته بمانید»است، در خانه ماندنی که قطعاً بسیاری را ورشکست خواهد کرد.

صدای زرند – سجاد منصوری: اکنون بسیاری از کشورهای جهان درگیر این ویروس خطرناک شده‌اند و به نوعی آژیر قرمز دنیا به صدا درآمده است. در این وانفسای بحرانی و شرایط وخیم روحی روانی و اقتصادی، مشاغل غیردولتی خُرد، بویژه کسبه و بازاریان سخت تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است.

اگر نخواهیم از حق بگذریم، بسیاری از بازاریان به جز عده‌ای معدود، برای کنترل این ویروس و با تحمل شرایط سخت ایجاد شده، یا مغازه های خود را تعطیل کردند و یا به صورت بسیار محدود در محل حاضر شدند تا از جمعیت موجود در شهر کاسته شود.

در این مسیر، دولتمردان طبق روال همیشگی در زمان بروز بحران‌ها با اتخاذ شیوه‌های خاص خود، سعی در جبران زیان‌های وارد شده به گروه آسیب‌پذیر جامعه را در دستور قرار می‌دهند. حال کافی است با رصد شرایط مالی، اقتصادی و سیاسی ایران به این نتیجه رسید که حمایت‌ها به صورت قطره‌چکانی و ناچیز خواهد بود.

پرسشی که جواب دادن به آن کمی سخت می‌باشد، چگونگی حمایت مسئولین و مدیران بومی شهرستان از اقشار آسیب دیده بویژه کسبه و بازاریان در دوران پساکرونایی خواهد بود؟

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، محدودیت‌ها در بازگشایی برخی از اصناف و بازاریان تا نیمه فروردین و شاید تا پایان این ماه و حتی شاید بیشتر ادامه خواهد داشت، که این تعطیلی قطعاً روی روند زندگی بسیاری از افراد در جامعه تاثیر می‌گذارد، و به نظر دولت باید فکر اساسی برای رفع این مشکل بردارد.

اما در این مسیر و برای جبران این حجم از خسارت‌ها در یک شهرستانی نظیر زرند، مدیران ارشد شهرستان می‌توانند در تعامل با کارخانجات و مراکز صنعتی و معدنی شهر با اتخاذ دستورالعمل‌های حمایتی دو منظوره با شارژ سبد خرید کارکنان زیرمجموعه مراکز فوق الذکر و همچنین ادارات و ارگان‌های شهر با خرید از اصناف و بازاریان شهر، بخصوص صنوف زیان دیده، که تمام چشم و امیدشان به کاسبی شب عید بود، گوشه‌ای از خسارت‌های وارده جبران کنند.

البته طرح این موضوع صرفاً یک پیشنهاد اولیه می‌باشد و در این رابطه اتاق اصناف با همفکری مدیران ارشد شهرستان می‌توانند بسته‌های حمایتی بومی شهر را تهیه و تدوین نمایند که جا دارد این نهاد و مسئولین اجرایی شهرستان به فکر دوران پساکرونایی نیز باشند.

امید است همه ایرانیان و به طور ویژه ما زرندی‌ها با درک شرایط موجود و همراهی با ستاد پیشگیری از ویروس کرونا با پرهیز از مسافرت، عبور و مرور بی‌مورد در شهر و همکاری اصناف و بازاریان با تحمل کمترین خسارت جانی و مالی از این بحران نیز با موفقیت عبور نماییم.

 

انتهای پیام/