با اضافه شدن ۱۱ مورد جدید دیگر؛

کرونا همچنان در کوچه پس کوچه‌های کرمان جولان می‌دهد/سفر نکنید و در خانه بمانید

معاون بهداشت وزیر بهداشت آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا را در کشور و استان کرمان اعلام کرد. به گزارش صدای زرند، دکتر “علیرضا رئیسی” در توضیح جدیدترین وضعیت بیماری کروناویروس جدید گفت: بر اساس یافته های آزمایشگاهی از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز، ۱۱۹۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد […]

معاون بهداشت وزیر بهداشت آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا را در کشور و استان کرمان اعلام کرد.

به گزارش صدای زرند، دکتر “علیرضا رئیسی” در توضیح جدیدترین وضعیت بیماری کروناویروس جدید گفت: بر اساس یافته های آزمایشگاهی از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز، ۱۱۹۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۷۳۶۱ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه ۵۷۱۰ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است خاطر نشان کرد: متاسفانه با جان باختن ۱۴۷ نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۱۱۳۵ نفر رسید.

براساس این گزارش با اضافه شدن ۱۱ مورد جدید دیگر به بیماری کرونا ویروس طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در استان کرمان به ۱۲۷ نفر رسید.

دکتر “مهدی شفیعی” سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عصر امروز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات این خبر گفت: تا ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه، ۱۱ مورد قطعی جدید به مجموع موارد قبلی مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شده است که با این تعداد، از آغاز ابتدای این اپیدمی تاکنون در استان کرمان ۱۲۷ مورد بیمار کووید ۱۹ به صورت قطعی گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه یک نفر از این ۱۱ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و ۱۰ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان است افزود: از ۱۰ نفر حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۷ مورد آقا و سه مورد خانم و یک نفر ابتلایی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز خانم است.

نگرانی در باب افزایش موارد مراجعه به بیمارستان های استان در روزهای آینده

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه از ۴۸ مورد تست انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمان جواب ۲۳ درصد تست ها مثبت اعلام شده است افزود: روند افزایشی موارد مثبت اعلام شده در روزهای گذشته در استان کرمان نشان می دهد که اپیدمی کووید ۱۹ در حال استقرار پیدا کردن در استان کرمان است و نگرانی در باب افزایش موارد مراجعه به بیمارستان های استان در روزهای آینده وجود دارد.

وی با تشریح جرییات آمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در سطح دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان گفت: از ۱۲۷ مورد قطعی گزارش شده، ۱۰۰ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۴ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۴ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بم و ۲ مورد نیز مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان است

مراجعه ۱۱۸۰ مورد بیمار تنفسی به بیمارستان های سطح استان کرمان از ابتدای آغاز اپیدمی

شفیعی با اشاره به آمار کلی مراجعین به سطح بیمارستان های استان کرمان از آغاز این اپیدمی نیز گفت: از ابتدای آغاز این اپیدمی تاکنون ۱۱۸۰ مورد بیمار تنفسی به بیمارستان های سطح استان کرمان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۶۳ نفر محتمل و مشکوک به کووید ۱۹ بودند که از این تعداد تست گرفته شده جواب آزمایش ۱۲۷ مورد مثبت قطعی اعلام شده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای اپیدمی تاکنون ۴۸ مورد ترخیصی(۵ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته) و ۱۳ مورد فوتی (یک مورد فوتی جدید، خانم ۸۱ ساله) در استان داشته ایم افزود: مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان در مسن ها خودش را به خوبی نشان داده که همین موضوع نشان دهنده آن است که باید دید و بازدیدها در عید را کنار گذاشته و صله رحم را به وقت دیگر موکول کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در خانه مانده و از رفتن به سفر جدا خودداری کنند افزود: در موارد جدید ابتلایی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمان، یک مورد سفر به استان های همجوار را داشتیم که باز هم رد و پای سفر در موارد ابتلایی به ویروس کرونا در استان کرمان مشاهده می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اینکه کرمان در اپیدمی ویروس کرونا در چه وضعیت و جایگاهی قرار داد گفت: براساس شواهد نمی‌توانیم بگوییم که استان کرمان هم اکنون در اوج اپیدمی بوده اما می توان عنوان کرد که اپیدمی در استان کرمان استقرار یافته است و وضعیت ادامه دارد این اپیدمی نیز بستگی به رفتار مردم در چند روز آینده دارد.

شفیعی ادامه داد: ما طی روزهای گذشته در ستاد استانی مقابله با کرونا، اقداماتی همچون محدودیت‌های ترافیکی، تعطیلی صنوف، مدارس و دانشگاه ها و … را مصوب کردیم تا بتوانیم میزان ترددها نسبت به هفته‌های گذشته خود کاهش دهیم که در این کار نیز موفق بودیم و توانستیم حدود ۶۰ درصد ترددها را در سطح شهر کاهش دهیم که امیدواریم نمود این تصمیمات و تاثیر آنها را بر وضعیت اپیدمی را در هفته‌های آینده ببینیم اما متاسفانه چند روز  گذشته و با توجه به نزدیکی به ایام نوروز، برخی مغازه‌ها باز شدند و شهر تا حدودی شلوغ شد که همین امر ممکن است اپیدمی منتقل را کرده باشند و رد پای آن را در روزهای آینده خواهیم دید.

وی با برشمردن همه اقدامات ارگان‌های مختلف استان در راستای مقابله با ویروس کرونا افزود: پیش بینی می شود در هفته اول فروردین علی رغم همه اقداماتی که توسط همه نهادهای درگیر صورت گرفته است، تعداد مراجعین به بیمارستان های سطح استان کرمان افزایش چشمگیری داشته باشد.

به نظر می‌آید حدود ۶۰ درصد جمعیت باید مبتلا به این ویروس شوند تا بحث مصون سازی پیش آید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا نظریه ابتلای ۶۰ درصد از مردم به کووید ۱۹ برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا منطقی است؟ بیان کرد: اکنون نمی‌توانیم بگویم که چند درصد جمعیت شهر و استان کرمان آلوده به ویروس کرونا شده است زیرادر ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا، افراد بدون علامت یا دارای علایم خفیف است و هنوز زود است که بتوانیم براساس مدل‌سازی‌ها حدس بزنیم که چند درصد مردم استان کرمان به این بیماری مبتلا شده‌اند اما به نظر می‌آید حدود ۶۰ درصد جمعیت باید مبتلا به این ویروس شوند تا بحث مصون سازی پیش آید اما در مجموع نباید اجازه دهیم این نظریه اپیدمی کرونا را کنترل کند زیرا باعث می‌شود که افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای مبتلا با ویروس با مرگ دست و پنجه کنند و در نتیجه تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس افزایش پیدا خواهد کرد لذا باید بحث فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی را جدی گیریم.

شفیعی درباره ارائه یک مدل سازی توسط یکی از استادان دانشگاه صنعتی شریف که براساس آن سه سناریو و تعداد فوتی ها در آن مدلسازی شده است گفت: مدل‌سازی‌های که توسط اساتید دانشگاه صنعتی شریف ارایه شده است براساس اتفاقات کشورهای دیگر بوده است. در استان کرمان نیز ما مدل‌سازی های را در این راسته انجام داده ایم که این مدل‌سازی با سایر مدل‌سازی‌های ارائه شده در کشور تطابق دارد و اگر اقدامات پیشگیرانه در استان کرمان نداشتیم، به جرات می توان عنوان کرد که در روزهای اول عید امسال باید شاهد ۲۵۰ مورد مرگ و اپیدمی بسیار شدیدی در استان می بودیم.

اقدامات به موقع در استان کرمان، سبب شد به سرنوشت کنونی استان های مجاور دچار نشویم

وی ادامه داد: کارهای بسیار بزرگی در استان کرمان در راستای مقابله با ویروس کرونا انجام شده است که بعضا نیز باعث نارضایتی برخی از صنوف شده اما همه باید بدانند که همه این اقدامات صورت گرفته در راستای سلامت عموم مردم و جامعه بوده است و شاهدیم که در استان‌های همسایه کرمان، به چه میزان آمار مبتلایان و فوتی های کووید ۱۹ در حال افزایش است لذا در کرمان باید به اقدامات پیشگیرانه ادامه بدهیم تا تلفات و بیمار زیادی نداشته باشیم.

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا سایر اقدامات بهداشتی همچون واکسیناسیون در پایگاه های سلامت، تهدیدی برای افرادی که در این پایگاه های حضور پیدا می کنند نیست؟ تصریح کرد: در پایگاه‌های اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ارائه خدمات اولیه به بیماران مشکوک به ویروس کرونا، جدا از سایر بخش‌های دیگر این پایگاه‌هاست و مردم از بابت ابتلا به ویروس کرونا در این پایگاه ها نگرانی نداشته باشند ضمن آنکه در طول ایام عید نیز این مراکز به صورت کشیک باز خواهند بود.

شفیعی درباره برخی انتقادات از باز بودن فروشگاه های زنجیره ای در کرمان نیز بیان کرد: درباره باز بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بحث های بسیاری در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا صورت گرفت و در نهایت نیز مشمول مصوبه تعطیلی صنوف نشد اما مقرر شد در فروشگاه‌های بزرگی به جز بخش های ارائه اقلام ضروری سایر غرفه‌های لوازم خانگی، موبایل و … تعطیل باشند و چون محیط این فروشگاه ها نیز بزرگ است امکان تهویه هوا در آنها وجود دارد و فقط مشکل سطوح در این فروشگاه و بالا رفتن احتمال انتقال این ویروس را داشتیم که در این راستا نیز فروشگاه ها قول مساعد دادند که سطوح در دسترسی مردم را به صورت دائمی گندزدایی کنند.

نمی‌توانیم در شرایط کنونی موضوع بستن صفر مرزها را اجرایی کنیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص حضور برخی خودروها با پلاک‌های غیر بومی در سطح شهر کرمان اظهار کرد: اگر قانون قرنطینه بخواهیم انجام دهیم باید کل مرزها به صورت صفر ببندیم که نمی‌توانیم در شرایط کنونی این موضوع را را اجرایی کنیم لذا تغییراتی در مصوبه کنترل ورودی های استان کرمان در ستاد مقابله با کرونا صورت گرفت که مقرر شد با کمک بسیج و هلال احمر مردم را ترغیب کنیم که سفرهای خود را به استان کوتاه کرده و یا اصلا سفر نداشته باشند اما در مجموع باید به این موضوع فکر کنیم که همه اطرافیان ما آلوده هستند و ما باید خدمان به فکر سلامتی خودمان باشیم.

وی درباره تعداد بیمارستان بستری در بخش های ICU نیز بیان کرد: خوشبختانه تعداد افراد نیازمند به ICU در سطح بیمارستان های استان کم هستند و از چند مورد بستری در ICU بیمارستان ها تعدادی فوت شده اند و در حال حاضر ۴ نفر بیمار کرونایی در ICU بستری داریم.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا *** انتشار دهنده : میثم رضازاده