کرونا به روایت آمار در کرمان/

ابتلای ۳۶ نفر/اولین فوتی/اشتباه در اعلام آمار وزارت بهداشت در روز شنبه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان کرمان تا امروز (نوزدهم اسفند ماه) را اعلام کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان کرمان تا امروز (نوزدهم اسفند ماه) را اعلام کرد.

به گزارش صدای زرند، دکتر “مهدی شفیعی” امروز دوشنبه ۱۹ اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمان تا امروز (نوزدهم اسفند ماه) به ۳۶ نفر رسیده است.

وی در تشریح این آمار اظهار کرد: در استان کرمان از ابتدای اسفندماه موضوع بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های سطح استان مطرح و نمونه‌های آزمایشی افراد مشکوک کل استان را در ابتدا به آزمایشگاه‌های تهران ارسال می‌کردیم و چون ظرفیت این آزمایشگاه ها در تهران محدود بود، آزمایشات در صف نتیجه قرار می گرفتند بنابراین جواب آنها با تاخیر به استان داده می شد.

تهران روز شنبه به اشتباه اسامی ۱۵ نفر را به کرمان داد

شفیعی با بیان این مطلب که از شنبه ۱۰ اسفندماه به بعد آزمایشات تشخیصی کرونا در استان انجام می‌شد، در ادامه با اشاره به تفاوت آمار امروز وزارت بهداشت و درمان با آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: از ۱۵ مورد مثبتی که روز شنبه از سوی تهران به استان کرمان گزارش شده بود، تنها ۲ مورد(خانم در شهر کرمان) جواب این آزمایش ها متعلق به استان کرمان بود و مابقی متعلق به استان‌های دیگر بود که به اشتباه برای استان کرمان ارسال شده بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح جزییات مبتلایان به کرونا در استان نیز عنوان کرد: ۲۷ مورد مبتلا به کرونا تا روز شنبه در استان کرمان شناسایی شده بود که طی ۲۴ ساعت گذشته نیز جواب آزمایش ۹ مورد دیگر در استان مثبت اعلام شد بنابراین مجموع کرونایی های استان تا امروز به ۳۶ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: از این ۹ نفر، ۷ مورد به شهرستان کرمان و ۲ مورد مربوط به شهرستان رفسنجان بوده است که از این تعداد دو نفر خانم و ۷ نفر آقا و میانگین سنی آنها بین ۳۶ سال تا حدود ۸۰ سال گزارش شده که بیشترین افراد این ۹ مورد، سالمندان هستند که تقریبا اکثرا نیز دارای بیماری زمینه ای هستند.

فوت یک نفر خانم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در کرمان

شفیعی با اشاره به اینکه تاکنون موارد کثبت و مشکوکین به ویروس کرونا در استان جمعیت ایرانی بوده و اتباع افغان مورد بستری در استان نداشته ایم تصریح کرد: از ۲ موردی که جواب مثبت آزمایش آنها از تهران دریافت کرده بودیم متاسفانه یک مورد فوت و یک مورد نیز بهبود یافته لذا یک مورد فوتی ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در استان کرمان تاکنون داشته ایم.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نحوه تدفین فرد متوفی نیز گفت: قبل از آنکه جواب آزمایش این فرد متوفی از تهران بیاید، به دلیل آنکه احتمال ابتلای این فرد را به ویروس کرونا با توجه به علائم ظاهری بالا، می دادیم، در هنگام تدفین تمامی پروتکل های بهداشتی برای تدفین این شخص را انجام داده بودیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پراکندگی مبتلایان به ویروس کرونا در استان نیز گفت: از ۳۶ مورد ابتلای به ویروس کرونا در استان، ۵ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، یک مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و بقیه مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده ضمن آنکه از این تعداد نیز ۶ بیمار بهبود یافته و با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص، یک مورد در بخش ICU، یک مورد در بخش ایزوله تنفسی و مابقی با حال عمومی نسبتا خوبی در ایزوله بیمارستان های مربوطه بستری هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تعداد آزمایشات صورت گرفته در استان کرمان نیز بیان کرد: به طور متوسط روزانه بین ۳۶ تا ۶۶ نمونه آزمایش در آزمایشگاه تشخیص کرونا کرمان انجام می شود ضمن آنکه حداکثر ظرفیت روزانه آزمایشگاه کرمان بین ۹۰ تا۱۰۰ تست است که تاکنون بیشترین نمونه های گرفته شده متعلق به روز پنجشنبه هفته گذشته با ۶۶ مورد بوده است.

تشریح نحوه تدفین و تشییع پیکر متوفیان مبتلا به کرونا

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پروتکل تدفین متوفیان ابتلا به ویروس کرونا گفت: دستورالعمل کشوری از نحوه تشییع و تدفین بیماران کرونایی داریم، که طبق این پروتکل جسد متوفی در ابتدا باید ضدعفونی و در عمق حداقل ۲ تا ۴ متر در قبر باید قرار گیرد ضمن آنکه یک لایه بتن یا سیمانی روی آن قرار خواهد گرفت و همچنین فردی که کار تدفین را انجام می‌دهد باید لباس حفاظت فردی داشته باشد، گفتنی است که غسالخانه ها نیز آموزش‌های لازم در زمینه غسل این افراد را دیده‌اند.

وی با بیان این مطلب که همراهان حق دیدن جسد در سردخانه را ندارند، عنوان کرد: جسد در سردخانه گندزدایی و در کاور قرار گرفته به غسالخانه حمل می‌شود و دوباره در غسالانه گندزدایی می‌شود و کاردان‌های بهداشتی جسد را همراهی می‌کنند ضمن آنکه در غسالخانه فقط یک یا دو نفر از وابستگان نزدیک فرد متوفی برای وداع پس از گندزدایی می تواند در غسالخانه حضور پیدا کند و دوباره جسد در کاور گذاشته شده و تدفین می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه گفته می‌شود برای تدفین این افراد از آهک استفاده می‌شود، عنوان کرد: در استان کرمان چون تعداد متوفیان کم است، از ترکیبات کلر برای گندزدایی قبر و اطراف آن استفاده می شود اما در زمانی که تعداد فوت شدگان زیاد شود چون هزینه ترکیبات کلر زیاد خواهد بود مجبور به استفاده ازآهک خواهیم شد.

فاکتورهای رفتاری انسان بیشتر از فاکتور دمایی در انتشار ویروس کرونا موثر است

شفیعی در خصوص اینکه آیا ویروس کرونای که در ایران در حال گردش است تفاوتی از لحاظ ضعیف یا قوی بودن آن با ویروسی که در چین بوده، دارد؟ اظهار کرد: یافته‌های علمی نشان از تغییراتی در این ویروس با ویروسی که در چین در گردش بود، مشاهده نکرده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه استان کرمان در چند روز آینده سردتر می‌شود آیا شیوع کرونا به اوج خودخ واهد رسید؟ بیان کرد: ویروس کرونا با گرما میانه خوبی ندارد و دمای بالای ۳۰ درجه در محیط اطراف، بر روی این ویروس تاثیر می‌گیرد و در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود اما سرما ماندگاری ویروس را در محیط زیاد می‌کند بنابراین اگر دمای هوا در استان کرمان کاهش یابد که شرایط حاکم این روزای استان کرمان سرد است، ماندگاری این ویروس در محیط نیز بیشتر خواهد شد و احتمال افزایش اپیدمی نیز زیاد است اما از یک جنبه این سرما می تواند باعث ماندن مردم در خانه شود که به تبع آن باعث کاهش انتقال خواهد شد لذا باید بدانیم که فاکتورهای رفتاری ما بیشتر از فاکتور دمایی در انتشار این ویروس موثر است.

ابتلای ۲ نفر از کادر درمانی استان به ویروس کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره میزان ابتلای پرسنل دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های ذیرمجموعه به ویروس کرونا، با بیان این مطلب که کادر درمانی و بهداشتی در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار دارند و در نتیجه احتمال ابتلای این افراد به ویروس کرونا نیز در میان این افراد بالاست، تصریح کرد: دو کارمندان درمانی استان که ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی داشته‌اند، تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند که حال عمومی آنها خوب است و در خانه‌هایشان در حال استراحت هستند همچنین جواب آزمایش کرونای دکتر علوی یکی از متخصصان شهر کرمان نیز منفی شد ضمن آنکه روز گذشته نیز در فضای مجازی خبر در گذشت یکی از همکاران ما منتشر شد که این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

شفیعی با اشاره به سیر صعودی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی، اظهار کرد: در ۲ روز اخیر موارد مراجعه به مراکز درمانی سطح استان افزایش پیدا کرده و روند بستری نیز زیاد شده و تاحدودی تعداد افراد مشکوک ابتلا به این ویروس نیز افزایش یافته است اما احتمال می‌دهیم در این هفته و هفته آینده اوج این اپیدمی را در سطح کشور و استان کرنان داشته باشیم لذا از روز گذشته در آماده باش کامل قرار گرفته‌ایم و بیمارستان افضلی‌پور نیز در آماده باش ۱۰۰ درصدی قرار داده شده است.

وی درباره دوران نقاهت افراد بهبود یافته نیز گفت: دو فضا برای نقاهت‌گاه افراد بهبود یافته در کرمان در نظر گرفتیم لذا فرد پس از بیمارستان به این نقاهتگاه‌ها منتقل و حدود ۱۰ روز در این مکان‌ها می‌ماند و اکنون کاملا این دو نقاهتگاه‌ها تجهیز شده است. قرارداد هتل کرمان واقع در ابتدای خیابان ترمینال قدیم منعقد شده ضمن آنکه دوستان مکان‌های دیگری همچون سالن‌های ورزشی و … را به ستاد استانی مقابله با کرونا پیشنهاد داده‌اند اما ما برای رفاه حال بیماران هتل کرمان را اجاره کرده و هتل آسمان نیز به عنوان گزینه دوم انتخاب کرده ایم و چون این هتل متعلق به آموزش و پرورش می‌باشد بنابراین در حال اخذ موافقت در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا *** انتشار دهنده : میثم رضازاده