یادداشت - فضای مجازی:

کرونا خطرناک‌تر است یا جاده؟!

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خطرات ناشی از ویروس کرونا و مشکلات جاده‌ای و تصادفات را مورد بررسی قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خطرات ناشی از ویروس کرونا و مشکلات جاده‌ای و تصادفات را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش صدای زرند، دکتر “عبدالحسین همتی” در این تحلیل این‌چنین نوشته است:

«جمعیت چین نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر است و کرونا بیشتر از همه جا در چین شیوع داشته و تقریباً دو ماهی هست که شروع شده است. دیروز یکی از دوستانم در چین پیام داد که تا حدود زیادی جلوی پیشروی این ویروس گرفته شده و برآورد می‌شود نهایتاً تا دو ماه دیگر کاملاً تمام شود.»

«در چین تاکنون نزدیک به سه هزار نفر در اثر کرونا فوت کرده‌اند. اگر در دو ماه آینده هم سه هزار نفر دیگر فوت کنند، نهایتاً می‌شود شش هزار نفر. یعنی احتمال فوت کردن بر اثر کرونا در بدترین حالت، چهار نفر در هر یک میلیون نفر است.»

«با فرض اینکه به همین اندازه در ایران هم مردم به این ویروس مبتلا شود که در این صورت تا وقتی که این ویروس تمام می‌شود، حدود سیصد و بیست نفر، فوت می‌کنند.»

«حالا این آمار را مقایسه کنید با تعداد افرادی که سالانه در تصادفات ایران کشته می‌شوند. سالی حدود هفده هزار نفر در تصادفات در ایران جانشان را از دست می‌دهند، که می‌شود بیش از پنجاه برابر تعدادی که احتمالاً از کرونا فوت می‌کنند.»

«باید برای پیشگیری از کرونا همه‌ی تلاشمان را بکنیم و همه‌ی موارد بهداشتی را رعایت کنیم، ولی اگر همین همتی که مسئولین برای جلوگیری از شیوع کرونا دارند، در بحث خودروسازی و راه‌سازی داشتیم، خیلی از آمار کشته‌های جاده‌ای کمتر می‌شد.»

«یک قاعده کلی میگه: “با هر یک دلار هزینه کردن در پیشگیری، هفت دلار در درمان صرفه‌جویی می‌شود”. اگر به بحث خودروسازی و جاده‌ها توجه کافی شده بود، هم تلفات کمتر بود و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر بود و هزینه‌های کمتری برای کشور داشت. کاش در این موارد هم فکر اساسی شود!!»

انتهای یپام/