چرا اصولگرایان در انتخابات زرند و کوهبنان پیروز شدند!؟

تحلیلی از دلیل پیروزی سرکار خانم «عفت شریعتی» (کاندیدای ائتلاف نیروهای انقلاب)، در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، از نگاه و قلم تحلیل‌گر سیاسی زرند «عَسَس گیسکی» را با هم مرور می‌کنیم.

تحلیلی از دلیل پیروزی سرکار خانم «عفت شریعتی» (کاندیدای ائتلاف نیروهای انقلاب)، در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، از نگاه و قلم تحلیل‌گر سیاسی زرند «عَسَس گیسکی» را با هم مرور می‌کنیم.

صدای زرند – عَسَس گیسکی: با پیروزی خانم «عفت شریعتی» در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان و شکست جریان اصلاح‌طلب بعد از ۲۰ سال، اما و اگرهایی در تحلیل این پیروزی در فضای مجازی به رشته تحریر درآمده و هر روز بر حجم ابهامات افزوده می‌شود.

حتی برخی افراد در وصف این پیروزی افسانه‌سرایی می‌کنند؛ نکته‌ی جالب‌تر اینکه بعضی افرادِ خاص و جناح‌زده سخنان و ادعاهای با مخاطبان مجازی در میان می‌گذارند که می‌توان حب و بُغض را در کلمات و نوشتار آن‌ها به وضوح مشاهده کرد!؟

از نگاه این قلم، حقیقت این است که ستاد «عفت شریعتی» در بستری نرم و بدون وارد شدن به چالش‌های مجازی که از طرف افراد شناسنامه‌دار ساخته و پرداخته می‌شود، با تولید محتوا و انتشار آن‌ها، پروسه‌ی منطقی تبلیغات را آغاز کرد.

تولیدات قلمی و بیان سخنان خانم شریعتی عملاً موجب زایش جریان دو قطبی شد و دو قطبی شدن فضای انتخاباتی زرند و کوهبنان بستر «ایجاد دشمن تبلیغی» را محیا کرد.

در علم تبلیغات، راهبردی که همواره در تبلیغات مثمرثمر است، ایجاد دشمن تبلیغی برای پیروز شدن است؛ چرا که افکار عمومی همواره توجه خود را معطوف به دعواها می‌کنند. بنابراین مشاوران تبلیغی سعی می‌کنند افکار عمومی را برای رسیدن به این خواسته مهندسی کنند.

دعوا و دشمنی در تبلیغات، البته با معنای مصطلح آن متفاوت است و در معنای غیراخلاقی به کار نمی‌رود، بلکه کشاندن رقابت انتخاباتی به عرصه عمومی و نوعی کَل کَل در ملأ عام است.

خانم شریعتی تبلیغاتش را بدون واکس و جلا دادن به مردم عرضه کرد؛ «فرمول اشتغال جوانان زرند و کوهبنان در یک سال آینده» منتشر شده در صدای زرند که تکیه نگارنده بر پتانسیل‌های حقیقی و موجود شهرستان است، از نمونه‌های این نوع تبلیغات بود.

در این مطلب ابتدا از نماینده ۲۰ ساله زرند تشکر و قدردانی می‌شود و در ادامه خیلی ظریف در موضوع اشتغال، تفاوت ماهوی دیدگاه کاندیدای اصولگرایان را با نماینده فعلی و دلخوری از عملکرد مسئولان فعلی به مخاطب یادآوری می‌شود و یا در مطلب «فوت کوزه‌گری در….» به مخاطب این مطلب قبولانده می‌شود که پتانسیل‌های خانم شریعتی همان آمال و آرزوی شهروند زرندی و کوهبنانی از نماینده خود است. در حقیقت این دو مطلب مکمل هم بودند.

سرجمع این مطالب و چند نوشتار دیگر که منتشر می‌شود، ناملموس «دشمن تبلیغی» گزینه اصولگرایان زرند، کم‌کاری مدیریت اجرایی در حوزه انتخابیه، که منفک از دولت روحانی نیست معرفی می‌شود؛ و از آنجا که شهروندان از عملکرد توان اجرایی دولت در زرند و کوهبنان گلایه‌مندند (مانند داستان درمان و بیمارستان سینا)، کَل کَل سیاسی در بین شهروندان رُخ عیان می‌کند و نگاه «تغییر» در انتخاب شهروندان شکل می‌گیرد.

بر اساس همین کَل کَل‌های انتخاباتی، ناخواسته رقیب جدی اصولگرایان که با نگاه مثبت به دولت روحانی پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته، مورد هجمه قرار می‌گیرد؛ در بروشور انتخاباتی علی علویان می‌خوانیم: «سختی‌های کار ما بیشتر مربوط به دوران دولت نهم و دهم [محمود احمدی‌نژاد] بود. با روی کار آمدن دولت جدید [حسن روحانی] کمی احساس راحتی کردیم». استعمال کلمه «راحتی» با هر هدفی حتی بیان مشکلات شخصی، با قیمت پراید ۶۵ میلیونی (مثال بارز مردم کوچه و بازار) خوانشی متناقض در مخاطب ایجاد می‌کند و ناخواسته علویان متهم می‌شود به دفاع چشم بسته از دولت!

احتمالاً مشاوران شریعتی با رصد دقیق عملکرد تبلیغاتی رقیب، تاکتیک بازی را به نفع خودشان تغییر دادند؛ البته مشاوران کاندیدای اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات اشتباهات عجیبی کردند که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انتهای پیام/