رپورتاژ/

«فوت کوزه‌گری» انتخابات زرند و کوهبنان

در گذر ۴۰ ساله تاریخ سیاسی زرند نام‌های پر طم طراقی در متن هیجانی شهر به گوش رسید اما هرگز بذر آن بر زمین پاشیده نشد. نام‌هایی مانند منطقه ویژه اقتصادی، کارخانه خودرو سازی، کارخانه لاستیک سازی و…  که بعدها به نام و کام دیگر شهرها سند خورد که چرای‌اش تنها در حوزه قدرت، لابی‌گری‌ها و نفوذ در بالاترین رده‌های نظام خلاصه می‌شود.

با نزدیک شدن به دوم اسفندماه بحث و گفتمان غالب در گروه‌ها و گعده‌های سیاسی بیشتر و بیشتر به سمت انتخاب مجلس کمانه می‌کند.

بسیاری از این بحث‌ها قبل از اینکه به سمت شایسته سالاری سیر کند و ویژگی‌های فکری و قدرت نفوذ فرد را در ساختار قدرت نشانه رود، بحث‌های حاشیه‌ای، تفرقه‌ای و بعضاً مغالطه‌آمیز به قصد تخریب کاندیداها بر صدر نظرات می‌نشیند.

ظاهراً بعضی‌ها فکر می‌کنند مجلس میدان زور و بازو است و هر کس که از قدرت بدنی بیشتر برخوردار باشد بهتر می‌تواند برای مردمی که به او رای داده‌اند مفید باشد. البته نمی‌توان منکر پتانسیل‌های نیروی‌ جوانی شد، اما صرفاً نباید تنها همین آیتم را نشانه‌ی شایستگی کاندیدا بدانیم؛ چرا که تجربه نشان داده استخوان خرد کرده‌ها در عالم سیاست استعداد لابی‌گری  بیشتری دارند.

به گفته رسانه‌ها و اظهار‌نظر بعضی افراد ذی‌نفوذ با احراز صلاحیت «مجید انصاری»، وی سرلیست اصلاح‌طلبان تهران خواهد بود. نکته جالب اینکه مجید انصاری متولد سال ۱۳۲۹ است یا به قولی، اصلاح‌طلبان درصددند  فردی را سر‌لیست خود قرار دهند که یک سال دیگر ۷۰ ساله می‌شود، دلیل اصلی این انتخاب را تنها می‌توان تجربه و توان نفوذ «مجید انصاری» در رده‌های بالایی کشور دانست.

نکته فراموش شده در بحث‌های مجازی و کوچه و بازاری زرند و ایضا شهرستان کوهبنان تمرکز نکردن بر استعداد کاندیداهای حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان در تعریف ساختار قدرت است.

برای نمونه با اینکه اکثر معادن زغالسنگ در شهرستان زرند و کوهبنان هستند ولی مدیریت این دو شهرستان کمترین نقش را در مدیریت شرکت زغالسنگ کرمان دارند، که این نشان می‌دهد نمایندگان کرمان به علت نزدیکی به لایه‌های قدرت و لابی‌گری موثر، نقش پررنگتری در این شرکت بازی می‌کنند. حتی می‌توان این مثال را در مورد عدم وجود حساب‌های بانکی و عدم وجود دفاتر مرکزی برخی از شرکت‌های بزرگ فعال در زرند نیز مدنظر قرار داد…

یک واقعیت را نمی‌توان منکر شد، و آن «قدرت نفوذ» است، حال اگر یک شهر در رده‌های بالای نظام چه در سطح کشور و چه در سطح استان حرف‌اش خریدار داشته باشد انتصاب یک معاون این چنین به درازا کشیده نمی‌شد.

در گذر ۴۰ ساله تاریخ سیاسی زرند نام‌های پر طم طراقی در متن هیجانی شهر به گوش رسید اما هرگز بذر آن بر زمین پاشیده نشد. نام‌هایی مانند منطقه ویژه اقتصادی، کارخانه خودرو سازی، کارخانه لاستیک سازی و…  که بعدها به نام و کام دیگر شهرها سند خورد که چرای‌اش تنها در حوزه قدرت نفوذ و لابی‌گری‌ها در بالاترین رده‌های سیاسی کشور خلاصه می‌شود.

با آوردن مثال‌های بالا شاید بهتر به این نکته پی برده باشید که شهروندان حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان باید در رای دادن نکات فوق را مدنظر داشته باشند، تا منتخب آن‌ها  قدرت به کرسی نشاندن حرفش را در راستای آبادانی زرند و کوهبنان داشته باشد یا به اصطلاح «فوت گوزه‌گری مجلس» را فرا گرفته باشد.

 

انتهای پیام/