به قلم عَسَس گیسکی/

پول زرندی‌‌ها ارزش کمتری دارد؟ یا خود زرندی‌ها…

برخی موارد و مشکلات را در سطح شهر که می‌بینیم باید بگوییم: «شاید ارزش پول شهروند زرندی کمتر از ارزش پول شهروند دیگر شهرها است! و شایدم هم ارزش… بگذریم!»

برخی موارد و مشکلات را در سطح شهر که می‌بینیم باید بگوییم: «شاید ارزش پول شهروند زرندی کمتر از ارزش پول شهروند دیگر شهرها است! و شایدم هم ارزش… بگذریم!»

صدای زرند – عَسَس گیسکی؛ شاید شما هم مثل من این تجربه را داشته‌اید. تجربۀ رفتن به مطلب برخی پزشکان در زرند و یا از دوستان و آشنایان شنیده‌اید که می‌گویند به مطب فلان پزشک رفتم، بیمارتر شدم!!

برای نمونه، تابستان امسال بود که به مطبی یکی از پزشکان در مرکز شهر رفتم، از بس تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد بود که اتاق انتظار جای ایستادن نبود، چه برسد به نشستن.

هوایی دم کرده توأم با بوی عرق، و کودکانی که به شدت به علت بیماری و گرمای محیط و آلودگی صوتی در حال گریه بودند!

یکی از حقوق شهروندی این موضوع است که به ازای پولی که هزینه می‌شود خدمات دریافت شود، و این خدمات شامل امنیت، محیط زندگی مناسب، فضای سبز و… است. خدمات درمانی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

مناسب نبودن اتاق انتظار، وجود افراد زیاد و دارای بیماری متفاوت و مُسری، موجب می‌شود بیماران علاوه بر بیماری خود به بیماری‌های دیگر هم مبتلا شوند!

هر چند بر این امر واقف هستیم که زرند از کمبود پزشک با تجربه رنج می‌برد، اما این بهانه نمی‌شود تا حق و حقوق بیمار کم‌رنگ گرفته شود. برایم همیشه این سئوال مطرح است، چرا  اکثر مطب‌های پزشکان در شهر کرمان شیک و خلوت است، اما مطلب بسیاری از پزشکان زرند نازیبا  و اغلب بسیار شلوغ هستند؛ این درحالیست که اجاره بهای ساختمان مطلب در زرند به نسبت کرمان «ارزان‌تر» و قیمت مصالح برای زیباسازی در این دو شهر تقربباً یکسان است، از طرفی قیمت ویزیت پزشکان هم معمولاً یکسان است… اما شاید ارزش پول شهروند زرندی کمتر از ارزش پول شهروند دیگر شهرها است! و شایدم هم ارزش… بگذریم!

برای نمونه، اکثر مطب‌های کرمان به جای استفاده از «کولر آبی» که خود عامل شرجی شدن فضای داخل ساختمان می‌شود، از «کولر گازی» برای تلطیف فضای مطب و اتاق انتظار استفاده می‌کنند.

آیا متولیان امور درمان نباید در این زمینه تدابیری بیندیشند و تذکرات لازم را شفاهاً و کتباً به این مراکز ابلاغ کنند.

از طرفی منشی پزشکان با توجه به تجربه کاری می‌دانند هر بیمار با توجه به بیماری خود چند دقیقه باید ویزیت شود و با همین اطلاعات می‌توانند ساعت مراجعه بیماران را مشخص و از توقف بی‌مورد بیماران در اتاق انتظار جلوگیری کنند، که هم محیط کاری آرامی داشته باشند و هم از ازدحام بی‌مورد بیماران جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/