طلای سرخ رونق بخش اقتصاد ۱۲ هزار روستائی در زرند

شهرستان زرند قطب تولید زعفران در استان کرمان است و این روزها فرشی ارغوانی در این شهرستان پهن شده و فصل جنب و جوش زعفران‌کاران را برای برداشت طلای سرخ نوید می‌دهد.

شهرستان زرند قطب تولید زعفران در استان کرمان است و این روزها فرشی ارغوانی در این شهرستان پهن شده و فصل جنب و جوش زعفران‌کاران را برای برداشت طلای سرخ نوید می‌دهد.

به گزارش صدای زرند، این شهرستان قطب تولید زعفران در استان کرمان است و این روزها فرشی ارغوانی در زمین‌های شهرستان زرند پهن شده است که فصل جنب و جوش زعفران‌کاران را برای برداشت طلای سرخ نوید می‌دهد.

کشت زعفران به‌عنوان محصولی با نیاز آبی کم به‌عنوان کشت جایگزین یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و این روزها بسیاری از بانوان منطقه مشغول برداشت زعفران و بسته‌بندی و فرآوری آن در کارگاه‌های سنتی خانگی هستند.

عمده زعفران شهرستان زرند در دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن تولید می‌شود و به شکرانه برداشت این محصول خوش‌رنگ، پنجمین جشنواره زعفران دشتخاک با هدف تقویت بخش کشاورزی و معرفی ظرفیت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این منطقه برگزار شد.

به گفته فضائلی دبیر جشنواره زعفران زرند، برگزاری این جشنواره تأثیر بسزایی در رونق اقتصاد منطقه و درآمدزایی فراهم کرده است و بیش از ۸۰ درصد مردم منطقه مشغول فرآوری زعفران هستند و توسعه کشت مهاجرت معکوس جوانان را در پی داشته است.

طلای سرخ رونق بخش اقتصاد 12 هزار روستائی در زرند1

افزایش ۴۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران در زرند

علی صادق‌زاده فرماندار زرند در حاشیه این جشنواره با اشاره به بحران آب منطقه، توسعه کشت محصولات کم‌آبی همچون زعفران، زرشک، عناب و…را ضروری دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش ازیک‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع شهرستان زرند برداشت و حدود ۱۲هزار میلیارد تومان عاید کشاورزان زعفران‌کاران شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ جشنواره طی سال جاری در سطح شهرستان بیان کرد: با ۳۴۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در زرند، در سال جاری افزایش بیش از ۴۰ هکتاری و در مجموع ۳۸۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران را در سطح شهرستان داشته‌ایم.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه زعفران به‌عنوان محصولی استراتژیک، صادراتی و با ارزش افزوده بالا یکی از بهترین گزینه‌های توسعه کشاورزی با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و کم‌آبی در زرند است، گفت: دولت با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اعطای تسهیلات کم بهره در قالب اعطای وام هکتاری ۱۳۰ میلیون ریالی تسهیلات بلاعوض، برای توسعه و تجهیز آبیاری‌های نوین سطح زیرکشت زعفران، زمینه توسعه فراگیر کشت زعفران را در زرند فراهم کرده است.

طلای سرخ رونق بخش اقتصاد 12 هزار روستائی در زرند3

برداشت زعفران و ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر

علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند متوسط برداشت زعفران را سه کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: برای ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است و در زمان بهره‌برداری سه هفته‌ای این محصول زمینه اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر از روستائیان فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: فرآوری این محصول در کارگاه‌های سنتی و نیمه صنعتی انجام می‌شود.

راضیه منصوری از زعفران‌کاران منطقه که به همراه تعدادی از بانوان در حال برداشت زعفران بود، عنوان کرد: در گذشته در این اراضی سیب‌زمینی کشت می‌کردیم و چند سالی است به علت کم‌آبی زعفران را به عنوان کشت جایگزین انتخاب کردیم و با توجه به آب و هوای مناسب از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و امسال هم افزایش کشت را داشته‌ام.

وی افزود: پس از برداشت زعفران آنها را به منزل انتقال و به‌صورت سنتی توسط بانوان روستایی فرآوری می‌شود.

رحمانی یکی دیگر از کشاورزان منطقه با بیان اینکه من و بسیاری از ساکنان روستا صبح زود برای برداشت به مزارع می‌آییم، اظهار داشت: کشت زعفران از نظر اقتصادی بسیار باارزش و از نظر آبیاری هم آب بسیار کمی را نیاز دارد و درآمد بسیار خوبی داریم.

ابوذر منصوری یکی دیگر از کشاورزان گفت: خریداران بسیاری از نقاط مختلف کشور در فصل برداشت این محصول را خریداری می‌کنند اما مهم این است که طلای سرخ باید با برند منطقه بسته‌بندی و صادر شود.

طلای سرخ رونق بخش اقتصاد 12 هزار روستائی در زرند4

انتهای پیام/

منبع : فارس *** انتشار دهنده : میثم رضازاده