تحلیلی از حال و هوای محرم در زرند/

شعور حسینی و حضور حسینی در زرند

محرم که می‌آید، از هر قشری از جامعه ایران اسلامی که باشی، دِلت هوای کربلا می‌کند و دیدن صحنه‌های پر شور و شعور عزاداری‌های حسینی در هر کوی و برزن، نوایی آرامش‌بخش برایت به ارمغان می آورد.

محرم که می‌آید، از هر قشری از جامعه ایران اسلامی که باشی، دِلت هوای کربلا می‌کند و دیدن صحنه‌های پر شور و شعور عزاداری‌های حسینی در هر کوی و برزن، نوایی آرامش‌بخش برایت به ارمغان می آورد.

صدای زرند – جواد زمانی؛ شهر مذهبی زرند و مردم این شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ شهری که از دیرباز برگزاری مراسم عزاداری حسینی در آن زبان‌زد خاص و عام بوده است و گویی زن و مرد؛ دختر و پسر؛ پیر و جوان و حتی کودک و خردسال آن، کل سال را به روح و جان خود وعده رسیدن محرم را می‌دهند.

گویی این مردم قبل از پوشیدن لباس مشکی محرم، فلسفه‌ی عاشورای حسینی را درک کرده‌اند و در کنار شوری که در برگزاری مراسم این ایام دارند، شعور حسینی را در تمام حضورهای خود جاری می‌کنند.

IMG 2532

این روزها با رونق فرهنگ عاشورایی و حسینی، و گسترش نوای مظلومیت امام حسین (ع) در جای جای این کره خاکی، زرند نیز از این موُهبت بی‌بهره نبوده است و شاید بتوان آن را یکی از بهترین شهرهای کشور یاد کرد که کوچه و خیابان‌های آن مُزَین به حضور بیش از ۵۰۰ موکب حسینی خودجوش و مردمی بوده است و این موکب‌ها در طول ایام محرم و صفر، پذیرای نفس‌های گرم دلباختگان حسینی هستند.

photo 2019 09 15 06 33 45

امسال حضور اقشار مختلف مردم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در این شهر مثال‌زدنی و بی‌سابقه بود؛ جایی که حتی جوانان اهل تسنن هم دل به عشق حسین (ع) داده بودند و با پای برهنه پا به پای مردان و زنان شیعه عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان اثبات کردند.

IMG 3285

حضور عاشورایی مردم زرند به گونه بود که موجب غرور و افتخار حجت الاسلام والمسلمین “علی ابراهیمی” امام جمعه این شهر نیز شده بود و در خطبه های نماز جمعه از مردم برای این حضور افتخارآمیز تقدیر و تشکر کرد.

وی عاشورا را نماد ظلم ستیزی و ولایتمداری دانست و بیان داشت: عاشورا به دنیا ثابت کرد طاغوتیان در جهان رسوا خواهند شد و حامیان دین خدا همیشه در دنیا عزتمند و سرافراز باقی می‌مانند.

یکی از ویژگی‌های این ایام در شهر زرند مانند تمام نقاط ایران اسلامی، این است که هیچ انسانی با شِکم گرسنه سر بر بالین نمی‌گذارد؛ برپایی هزاران مراسم کوچک و بزرگ در جای جای این شهرستان که در آنها با غذاهای متفاوت از مردم پذیرایی می‌کنند و پیچیدن بوی «آبگوشت امام حسینی» که غذای اصلی و سنتی این شهر در این ایام است، گوشه ای از لذت های خاطره انگیز این حضور حسینی است، لذتی که بدون شک بیش از جسم، روح انسان را جَلا می دهد.

photo 2019 09 08 10 13 07

مردم زرند باور دارند که کربلا و عاشورا با آن واقعه عظیم و با تمامی خاطرات تلخ، سخت و دردآوری که داشت درس بزرگی است که برگ برگِ کتاب آن هر کدام مسیری است برای داشتن زندگی بهتر و باعزت‌تر.

این شهر عفت زنان و غیرت مردانش را از کتابِ عاشورا و از عشق به آقا اباعبدالله حسین (ع) گرفته است و بدون شک پیام ایام محرم و صفر و فلسفه عاشورائیان که همان امر به معروف و نهی از منکر است، باید سینه به سینه به آیندگان فرستاده شود و باید قدر دان این نعمت بزرگ فرهنگی و معنوی باشیم.

1

2

3

4

انتهای پیام/