پیش‌درآمدی از مصاحبه‌ی صدای زرند با رئیس جدید دانشگاه آزاد زرند/

قضاوت حضور اجتماعی – سیاسی بانوان زرند!

قرعه اولین مصاحبه بخش «آدرنالین سیاسی» پایگاه خبری صدای زرند به نام خانم دکتر “سمنبر میرزایی” زده شد. به مدت دو ساعت در دفتر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زرند میهمان نخبه سال‌های دور زرند بودم. دختر شایسته دیروز روستای بابگهر، اولین مدیر بومی دانشگاه نشسته در مسیر باغ شازده.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی: قرعه اولین مصاحبه بخش «آدرنالین سیاسی» پایگاه خبری صدای زرند به نام خانم دکتر “سمنبر میرزایی” زده شد. به مدت دو ساعت در دفتر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زرند میهمان نخبه سال‌های دور زرند بودم. دختر شایسته روستای بابگهر، اولین مدیر بومی دانشگاه نشسته در مسیر باغ شازده.

نکته جالب این گفتگو مدیریت آب سرد شده‌ی یک فنجان برای نسکافه بود که به مستخدم توصیه کرد آب سرد شده را داخل یخچال بگذارد تا اسراف نشود؛ مایه‌ حیاتی که این روزها ارزش زندگی را با آن می‌سنجند و اگر ارزش قطره قطره‌ی آن را ندانیم شاید الفبای آبادیمان بی‌آب پاس شود!

دانشجوی سابق دانشگاه تهران در ابتدای گفتگو خودش را «انقلابی و ولایتمدار» نامید، اما به نوعی مایل نبود خود را از حامیان جناح خاص سیاسی بشمار آورند؛ ولی با این حال مدیریت اصولگرایان را صادقانه‌تر و جهادگونه‌تر نامید و عنوان کرد که تا جایی که بنده اطلاع دارم دو جریان سیاسی در شهرستان زرند در برخی زمینه‌ها خوب عمل کرده‌اند و در برخی موارد هر دو بدلایل متعدد ضعف‌هایی داشته‌اند.

برای نمونه شاید بتوان گفت در زمینه کمک به رشد بانوان، جبهه منتسب به اصولگرایی بدون شعار دادن زمینه مساعدتری به نفع این نیمه فعال جامعه فراهم کرده است و البته جریان اصلاح‌طلب شهرستان نیز در ایجاد فضای رشد بانوان در برخی جهات تلاش‌ها و اقدامات مناسبی داشته است گرچه در حوزه مسایل اجرایی و مدیریتی بنظر می‌رسد اعتقادی به نقش بانوان نداشته است و یا لااقل به آن‌ها میدان کمتری داده است.

دکتر میرزایی در زمینه ارزش دادن جریانات سیاسی به خانم‌های زرند، گفت: ارزش یک زن صرفاً به جایگاه اجتماعی‌اش نیست بلکه ارزش واقعی زن در ویژگی‌های حقیقی و هویت زنانه او نهفته است؛ قطعاً یک مادر موفق، یک همسر موفق ارزشش از یک مدیر زن با نقش اجتماعی ویژه، کمتر نیست. البته اگر در خصوص عملکرد جناحی و از نگاه اجتماعی – سیاسی به نقش زنان نگاه کنیم می‌بینیم که اصلاح‌طلبان بنا به هر دلیلی به بانوان در سطوح بالای مدیریت اجرایی نقش قابل توجهی نداده‌اند البته بجز (در حوزه آموزش و پرورش که اقتضای قوانین است) ولی در همین شهرستان خانم وجیهه زمانی با انتساب به جبهه اصولگرایی توانست رای مردم شهرستان را برای ورود به شورای شهر جذب کند.

لذا به راحتی می‌توان قضاوت کرد که کدام جریان سیاسی در سال‌های قبل برای زنان ارزش واقعی اجتماعی و سیاسی قائل بوده است! البته ممکن است از نظر بزرگان طیف‌های سیاسی در خصوص این نقش بانوان اشکالات منطقی هم مطرح باشد. که در این صورت باید تحلیلی درست از سوی تئوریسین‌های هر حزب به جامعه داده شود. تا شبهه ایجاد نشود.

دکتر میرزایی به برخی بی‌مهری‌ها و بی‌عدالتی‌ها نسبت به برخی بانوان دانشگاه در زمان برخی مدیران پیشین آن به جهت سوگیری‌های جناحی و فکری و گاهاً شخصی و حتی مردسالارانه نیز اشاره کرد، ولی گفت: «دیگر برایش حتی ارزش یادآوری هم ندارد».

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نکات متعددی در مورد مدیریت شهرستان گفت و در جایی از مصاحبه خود ضمن بیان بسیاری از خدمات ارزنده مسئولین برای توسعه شهرستان و تلاش‌های همه دلسوزان، گفت که منصفانه حرف زدن و نقد کردن یا قضاوت کردن در خصوص هرکس من جمله مدیران این است که نقاط ضعف و قوت را باهم ببینیم ولی اگر اطلاعات اندکی از روند عملکرد افراد داشته باشیم نمی‌توانیم درست قضاوت کنیم، لذا بنده نمی‌توانم به دلیل عدم اطلاع از همه اقدامات ایشان به درستی و دقیق فعالیت مدیران شهرستان را در چند جمله توصیف کنم. ولی با توجه به فضای عمومی می‌توان بر مبنای شناخت سطحی و ظواهر امر نکاتی یادآور شد.

مثلاً در زمینه خدمات گوناگون به تناسب وظایف ادارات می‌توان گفت برخی ادارات در انجام وظایف محوله خود موفق بوده و خوب عمل کرده‌اند و برخی از آن‌ها هم برخی ناکارآمدی‌ها داشته‌اند.

ولی برای نمونه می‌گوید در جهت کمک به کارآفرینی و یا اشتغال‌های خرد و کمک به استقلال برخی زنان سرپرست خانوار توسط چندین نهاد مرتبط و نیز کمک به رونق صنعت و اشتغال در شهرستان تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. ولی در عرصه تقویت و بهبود فرهنگ عمومی و اخلاق اجتماعی مشکلاتی وجود داشته و دارد که تقریباً در این حوزه همه نهادها و ارگان‌ها من‌جمله خود دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی هم بخوبی انجام وظیفه نکرده‌اند.

البته این نکته هم ذکر کرد که متاسفانه برخی مسئولان انگار از حقایق و مشکلات اصلی و نیازهای واقعی مردم تقریبا بی‌خبر هستند یا اگر مشکلات را می‌دانند راهکار مناسبی برای حل آن‌ها نمی‌توانند پیدا کنند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زرند، آلایندگی‌های متعدد زیست محیطی را معضل فعلی و آینده شهرستان دانست و ابراز امیدواری کرد که مسؤولین محترم به طور جدی در صدد رفع این مشکل به صورت واقعی برآیند و از وعده‌های بی‌عمل خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد یکی از اولین کسانی که بعد از شروع به کار کارخانجات کک و قطران در مورد آلایندگی این صنایع ابراز نگرانی کرد، وی بوده است. وقتی مطلب ایشان را در وبلاگ شخصی ایشان رصد کردم در قسمتی از آن آورده بودند : “چرا تا فریاد مردم بلند نشود محیط زیست خودش اقدامی نمی‌کند؟! چرا باید ندانند که برای چه مسئول شده‌اند!؟”جالب اینکه تنها یک نظر در بخش نظرات مربوط به این مطلب وجود دارد که به نام مدیر مسئول صدای زرند است. دکتر جواد زمانی آورده: “نمی دونم چه بگویم. مشکلات بسیار است و این هم مشکلی بزرگ برای یک شهر کوچک است. بزرگی مشکل چندان مهم نیست. بلکه اندازه شهر و اندازه مردم شهر است که مهم است. من که چندین سال است از شهر عزیزم دور هستم. ولی نمی‌دانم ما زرندی‌ها را با چه متری اندازه می‌گیرند که همیشه کوچک می‌شویم. تنها حرفی که در اینجا می‌توانم بگویم این است که خدا کند مشکلات به این اندازه‌ای که شما گفتید، نباشد.”

به‌ زودی اصل این مصاحبه در صدای زرند منتشر می‌شود. گفتگویی جالب و قابل تأمل است؛ بخصوص برای خانم‌هایی که می‌خواهند بدانند آیا می‌شود در یک محیط مردانه با پافشاری بر ارزش‌های معنوی و انقلابی پیشرفت کرد!

 

انتهای پیام/ حکایت ادامه دارد…