احیای هنر گلیم و قالی‌بافی و اشتغال‌زایی برای بانوان روستا

مسئول کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین گفت: با احیای هنر گلیم و قالی‌بافی می‌توان ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای بانوان روستایی درآمدزایی ایجاد کرد.

مسئول کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین گفت: با احیای هنر گلیم و قالی‌بافی می‌توان ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای بانوان روستایی درآمدزایی ایجاد کرد.

به گزارش صدای زرند، “امیرمحمد” با اشاره به اهمیت اشتغال در مناطق روستایی گفت: در رستهٔ زنبورداری، گلیم و قالی‌بافی، طیور داری و دام سبک اشتغال‌زایی صورت گرفته است و لازم به ذکر است تمام مشاغل بدون پرداخت وام ایجاد شده‌اند.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در بحث زنبورداری برای ۱۷ نفر در روستای زرند و عباس‌آباد از دهستان چغور اشتغال‌زایی ایجاد شد که آموزش و اتصال این مجموعه به بازار برعهده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین بود؛ برای اولین بار در استان با کمک جهاد کشاورزی کلاس آموزش استحصال زهر زنبور عسل با حضور ۲۰۰ نفر برگزار شد.

وی افزود: در رسته طیور با در اختیار گذاشتن دستگاه جوجه‌کشی، شش نفر در روستای آتان و زوراک مشغول به فعالیت شدند؛ در بحث گلیم در دهستان‌های زوراک، دستجرد، چغور شبکه‌سازی‌هایی صورت گرفته است که دار و نخ توسط توسعه‌دهنده کسب‌وکار در اختیار زنان روستایی قرار می‌گیرد؛ در حوزه گلیم‌بافی می‌توان ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای بانوان روستایی درآمدزایی ایجاد کرد.

خطیبی بیان کرد: در دهستان الموت غربی، روستای خسرود که نزدیک به ۳۵ سال است کِشت صورت نگرفته بود و با کمک مالی قرارگاه و اهالی روستا ۴۰ هکتار زمین زیر کشت دیم گندم رفت؛ در دهستان الموت غربی و روستای آکوجان نیز کشت نخود و عدس صورت گرفت؛ در زوارک نیز کشت خلر و ماشک در زمین‌های شالیزاری انجام شد تا علوفه‌های لازم برای دام‌ها در زمستان تهیه شود.

مسئول کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین اظهار کرد: در استان برای این بار سمیناری با همکاری جهاد کشاورزی پیرامون معرفی نهال رویشی به کشاورزان برگزار شد؛ نهال رویشی معایب نهال بذری مانند حساسیت به کم‌آبی را ندارد.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا *** انتشار دهنده : میثم رضازاده