دیدار حامیان محیط زیست با رییس دادگستری زرند/

آلایندگی کارخانجات زرند در حد «تقریباً»!

نشست صمیمی جمعی از گروه حامیان محیط زیست زرند و فعالین پایگاه خبری صدای زرند با رئیس دادگستری این شهرستان که پنجسنبه ۶ خرداد به مناسبت هفته قوه‌ی قضائیه برگزار شد، به سمت گفتگوی چند جانبه در زمینه محیط زیست و آلاینده‌های که شهر را تهدید می‌کند، تبدیل شد و رئیس دادگستری زرند بیان داشت: در ارتباط با اعتراض مردم به وجود بوی مشمئزکننده کارخانجات زرند از مسئولین محیط زیست سوال کردیم که آیا این بو در حد استاندارد است یا نه که در پاسخ گفتند: «تقریباً استاندارد است».

نشست صمیمی جمعی از گروه حامیان محیط زیست زرند و فعالین پایگاه خبری صدای زرند با رئیس دادگستری این شهرستان که پنجسنبه ۶ خرداد به مناسبت هفته قوه‌ی قضائیه برگزار شد، به سمت گفتگوی چند جانبه در زمینه محیط زیست و آلاینده‌های که شهر را تهدید می‌کند، تبدیل شد و رئیس دادگستری زرند بیان داشت: در ارتباط با اعتراض مردم به وجود بوی مشمئزکننده کارخانجات زرند از مسئولین محیط زیست سوال کردیم که آیا این بو در حد استاندارد است یا نه که در پاسخ گفتند: «تقریباً استاندارد است».

به گزارش صدای زرند، حجت‌الاسلام “محمود محمدی” ضمن خوش‌آمدگویی به حامیان محیط زیست و خبرنگاران، اظهارداشت: ما از پروژه‌های اقتصادی حمایت می‌کنیم اما نه به هر قیمتی؛ در بحث آلایندگی هیچ‌گاه در زمینه سلامتی مردم مماشات نکرده‌ایم و محکم در برابر بحث آلایندگی ایستاده‌‌ایم و جلسات متعددی با مسئولان محیط زیست داشته‌ایم.

وی افزود: حتی خود من در این باره سئوال کردم که آیا این بوی مشمئزکننده، مشکلی دارد یا نه که نماینده محیط زیست در پاسخ گفت «تقریباً استاندارد است». ولی ما محکم اعتراض کردیم و گفتیم معنی نمی‌دهد که می‌گویید تقریباً؛ به همین دلیل ما از مراجع قانونی پیگیر شدیم تا بدون جانبداری در این زمینه شفاف‌سازی کنند که آیا مراکز صنعتی زرند آلایندگی دارند یا ندارند!

“زهرا محمدرضایی” مسئول گروه حامیان محیط زیست زرند ضمن تشکر از دستگاه قضایی شهرستان برای حمایت از گروه حامیان محیط زیست زرند به ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌‌های انجام شده این گروه پرداخت و اظهارداشت: هرچند ما از حمایت همیشگی امام جمعه و دستگاه قضایی شهرستان بهرمند بوده‌ایم، اما متاسفانه در بسیاری موارد مسئولین با وجود اینکه می‌دانند فعالیت‌هایِ مفیدِ زیادی توسط این گروه انجام می‌شود، به آن اندازه که باید به این گروه اهمیت داده نمی‌شود.

این فعال محیط زیست افزود: همه اعضای این گروه با عشق و علاقه قلبی که به محیط زیست دارند و با نیت خیر فعالیت می‌کنند اما متاسفانه گاهاً به دلیل برخی مسائل، دستِمان در فعالیت‌های محیطی بسته است و حق اعتراض به بسیاری از مشکلات زیست محیطی را نداریم، که نمونه آن برخی معدن‌کاری‌های نادرست در اطراف زرند است.

محمدرضایی آزادی عمل گروه‌های مردم نهاد حامی محیط زیست در دیگر شهرستان‌ها را بیشتر از شهرستان زرند دانست و بیان داشت: در رفسنجان که مشکلات زیست محیطی به نسبت کمتری از زرند دارد، بسیار محکم‌تر در برابر مسائل محیط زیست برخورد می‌شود، برای نمونه می‌توان به حضور حامیان محیط زیست این شهرستان در فرمانداری زرند و اعتراض به اتفاقات زیست محیطی معدن کوه سرخ و نیز حضور اعتراضی آن‌ها با ۳ اتوبوس در محل این معدن اشاره کرد، اما در مقابل در بسیاری از موارد، حامیان محیط زیست زرند جرأت اعتراض به بسیاری از مسائل زیست محیطی را ندارند.

دکتر “جواد زمانی” مدیر مسئول پایگاه خبری صدای زرند نیز در این جلسه گفت: متاسفانه قوانین محیط زیستی آن طور گه باید و شاید محکم گرفته نمی‌شوند و رعایت نمی‌شوند و در برخی مواقع قوانین محیط زیستی با توجیه‌های مصلحت‌اندیشانه ذبح می‌شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به احتمال وجود آلودگی هوا در شهرستان زرند، خاطرنشان کرد: در این باره در بعضی‌ جاهها آنقدر دوگانگی حاکم شده که حتی جرات یک تذکر کوچک را هم نداریم اما باید بدانیم که مغفول ماندن از قوانین محیط زیستی هم مانع توسعه واقعی می‌شود و هم اشتغال پایدار را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه جیرفت با تاکید بر اینکه گاهاً فشارها به گونه‌ای شده که نمی‌توان به این موضوع‌ها اعتراض کرد، بیان داشت: متاسفانه کانون‌های قدرت و ثروت شهرستان در اعتراض‌های ما به دنبال مچ‌گیری هستند و از آنجایی که فکر می‌کنند هدف ما تخریب فرد یا گروه خاصی است، با کوچکترین اشتباه از سوی ما در صدد انتقام و تلافی برمی‌آیند و بعضی از مسئولین با توجیه اینکه این مراکز زمینه اشتغال هزاران نفر را به وجود آورده‌اند از این افراد حمایت می کنند!

در ادامه رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: زحمات شما قابل تقدیر است، چرا که فعالیت شما با جان و سلامت انسان‌ها و مخلوقات خدا سر و کار دارد و قطعاً ماجورید، چونکه برای آن هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنید و داوطلبانه کار می‌کنید.

حجت‌الاسلام محمدی با ذکر خاطره‌ای از دوران حضورش در شهرستان راور و با تاکید بر اینکه امروزه آسیب به محیط زیست مشهود است، بیان داشت: آسیب به محیط زیست ناشی از برخی عدم کارشناسی‌های لازم است و متاسفانه بعضی مواقع اعتراض‌ها زمانی انجام می‌شود که کار از کار گذشته است و گاهاً اداره‌های مربوطه وقتی که لودر و ماشین‌آلات بدون مجوز‌های لازم در حال تخریب مکانی برای تغییر کاربری هستند اعتراض نمی‌کنند و چند سال بعد که سرمایه‌گذاری صورت گرفت، پیگیر قانون‌شکنی می‌شوند.

وی به دلیل قدیمی بودن قوانین محیط زیستی آن‌ها را در بسیاری موارد ناکارآمد دانست و بیان داشت: به عنوان مثال نحوه‌ی تغییر کاربری‌ها خیلی عوض و متنوع شده ولی قوانین هنوز همان قوانین گذشته هستند و اگر جایی می‌بینید که مسائل حاشیه‌ای پیش می‌آید به این خاطر است.

رئیس دادگستری زرند ابراز امیدواری کرد سرمایه‌گذاری صنایع در شهر طی سه الی چهار سال آینده نمود عینی داشته باشد و مردم بهتر با چالش‌‌های این صنایع کنار آیند و ادامه داد: مردم اگر از یک طرف که تاثیر منفی صنایع را می‌بینند، از طرفی دیگر فواید وجود این صنایع را در شهر مشاهده کننده، مطمئناً قضاوت منصفانه‌‌تری خواهند داشت.

وی با اشاره به پیگیری مدیران کارخانجات برای اجرای پروژه‌ی سی دی کیو (CDQ) با هزینه‌های بسیار بالا جهت کاهش آلودگی‌ها، اظهار داشت: می‌گویند با اجرای این پروژه آلایندگی این کارخانجات کاهش یافته و دیگر بوی بد این کارخانجات مشام کسی را مشمئز نمی‌کند که این موضوع نشان می‌دهد مسئولین شهر و مدیران این کارخانجات دنبال رفع حواشی ناشی از صنایع هستند.

رئیس دستگاه قضای زرند با حق دادن به گلایه‌های مردم در زمینه بوی بدی که گاهاً در زرند وجود دارد، بیان کرد: ما هم جدا از مردم نیستیم و از همان هوایی استشمام می‌کنیم که مردم تنفس می‌کنند، به عنوان مثال جمعه هفته قبل که بوی این کارخانجات در شهر پیچیده بود دو پیام از طرف شماره‌های ناشناس با این مضمون برایم آمد که «آیا خانواده‌های مدیران این مراکز صنعتی حاضرند در این شهر زندگی کنند!».

محمدی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های داوطلبانه بهتر اثرگذار می‌باشد، بیان داشت: شما در گروه حامیان محیط زیست کارتان داوطلبانه است و بدون شک حضور شما در این میدان تاثیر بیشتری دارد، همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس دیدیم که اگر حضور داوطلبان (بسیجیان) نبود، به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جنگ شکلی دیگر می‌گرفت؛ بنابراین، شما باید از طریق تمام امکانات قانونی که دارید مطالبه‌گیری کنید و در عین حال یکطرفه هم عمل نکنید تا افراد و مجموعه‌ها در مقابل شما گارد نگیرند.

وی در پایان گفت: شاکر خداوند هستیم که وجود معادن زغالسنگ و سنگ آهن در این منطقه موجب صنعتی شدن شهر شده است و در وهله‌ی دوم دست مریزاد می‌گویم به تمام کسانی که تلاش کردن این صنایع در این شهرستان شکل بگیرد، چرا که شکوفایی این شهرستان با همین صنعت شکل می‌گیرد و در ادامه به دست اندرکاران صدای زرند گفت: شما نباید از رسالت خبرنگاری خود کوتاه بیایید و با وجود برخی مسائل دلسرد نشوید.

 

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: حسن ضیاءالدینی /// انتشاردهنده: جواد زمانی