سالانه 100 هزار مرگ ناشی از فشار خون در کشور/

بسیج ملی کنترل فشار خون در زرند اجرایی می شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان زرند در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان، ضمن ارائه گزارشی از خطرات ناشی از وجود فشار خون در جامعه از همت جدی شبکه بهداشت شهرستان برای اجرایی کردن “بسیج ملی کنترل فشار خون” در زرند از ۱۷ خرداد ماه خبر داد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان زرند در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان، ضمن ارائه گزارشی از خطرات ناشی از وجود فشار خون در جامعه از همت جدی شبکه بهداشت شهرستان برای اجرایی کردن “بسیج ملی کنترل فشار خون” در زرند از ۱۷ خرداد ماه خبر داد.

به گزارش صدای زرند، دکتر “علی رشیدی” با تاکید بر اهمیت رسانه ها در اطلاع رسانی برنامه های درمانی مرتبط با جامعه اظهارداشت: شهرستان زرند همیشه در اجرای طرح های بهداشتی رتبه خوبی در بین شهرستان استان کرمان داشته است و در بسیاری موارد نیز به عنوان پایلوت کشوری در اجرای اینگونه طرح ها بوده ایم.

وی افزود: در مورد طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هم که شروع این طرح از ۲۸ اردیبهشت بوده است، تاکنون که مرحله اطلاع رسانی و آموزش طرح بوده، کارهای خوبی انجام شده است و جلساتی نیز با بخش ها و ادارات مختلف برگزار شده است.

رشیدی اجرای این طرح را در قالب یک بسیج ملی دانست و بیان داشت: انتخاب فشار خون برای پایش و کنترل به دلیل عوارضی است که این عارضه بر روی افراد دارد، و باید توجه به آن زیاد باشد و برای موفقیت این طرح همه مردم به ویژه رسانه ها باید حضور فعال و موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین علائم فشار خون بی علائمی آن است، اظهارداشت: در اثر فشار خون و بیماری های مرتبط با آن سالانه حدود ۱۰۰هزار نفر جان خود را از دست می دهند؛ این در حالی است که تنها ۱۶۵۰۰ نفر در اثر حوادث رانندگی در سال می میرند و این موضوع توسط رسانه ها هیاهوی زیادی داشته است، ولی توجه به فشار خون که بیش از ۶ برابر تصادفات مرگ و میر دارد، کمتر مورد توجه بوده است.

رییس شبکه بهداشت زرند گفت: حدود ۴۰ درصد افراد جامعه نمی دانند فشارخونی هستند و ۶۰ درصدی هم که می دانند چندان دنبال درمان آن نیستند، حال آنکه کنترل آن چندان سخت نیست و از آنجایی که کنترل آن آسان و راحت است، این عارضه توسط وزارت بهداشت در این مرحله انتخاب شده است، تا بتوانند با شناخت افراد اقداماتی پیرامون کنترل عواقب ناشی از آن داشته باشیم.

رشیدی جمعیت هدف در اجرای این طرح را افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار اعلام کرد و گفت: ما تا ۱۵ خرداد قصد اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه را داریم و در این رابطه تاکنون نیز اقداماتی انجام شده است و بعد از آن، از ۱۷ خرداد اجرای این طرح در مراکز، پایگاهها و خانه های بهداشتی شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد شناسایی شده فشارخونی در زرند ۶۰۴۷ نفر می باشند، اظهارداشت: طبق آمار موجود میانگین افراد دارای فشار خون در جامعه حدود ۱۹ درصد می باشند که اگر جمعیت بالای ۳۰ سال زرند که ۶۴۷۰۰ نفر می باشند را در نظر بگیریم باید حدود ۱۳۰۰۰ نفر فشار خونی در زرند وجود داشته باشند که این موضوع نشان می دهد بسیاری از افراد از وجود این عارضه در خود اطلاعی ندارند.

رشیدی تعداد کل عوامل در اجرای این طرح را ۳۰۰ اعلام کرد و گفت: آموزش های لازم در این رابطه به افراد و گروههای اجرایی داده شده است و دستگاههای فشار خون نیز قبل از اجرای طرح در تمام محل ها استاندارد و کالیبره خواهند شد و در زمان اجرای طرح نیز نظارت و بازرسی کامل انجام خواهد شد.

دکتر رشیدی از فعال بودن تمام مراکز، پایگاهها و خانه های بهداشت در این طرح خبر داد و گفت: در این رابطه چندین پایگاه سیار از جمله جلوی بازار، اطراف پارک شهید و جلوی سقاخانه ابوالفضل (ع) در خیابان چمران نیز در نظر گرفته شده و امکان اضافه کردن تعداد پایگاههای سیار تا ۱۰ پایگاه نیز وجود دارد.

وی افزود: درمانگاهها نیز در این مسیر به ما کمک خواهند کرد و برخی پایگاهها نیز در مراکز صنعتی برای اجرای این طرح حضور خواهند داشت که امیدواریم با همکاری مراکز صنعتی و ادارات مختلف بتوانیم آمار مربوط به حدود ۹۰ درصد جامعه زرند را وارد سامانه مربوطه نماییم.

رشیدی از وجود سامانه خوداظهاری در ارائه آمار فشار خون نیز گفت و بیان داشت: خود افراد نیز می توانند در منزل با استفاده از دستگاههای فشار خونی که در منزل دارند اطلاعات خود را در سامانه (salamat.gov.ir) ثبت کنند؛ ولی مواردی که توسط پایگاهها مربوطه ثبت می شود در سامانه سیب شهرستان زرند نیز وارد می شوند و ما می توانیم روی افراد در زمینه کنترل فشارخون پیگیری و نظارت داشته باشیم.

رییس شبکه بهداشت زرند تغییر در نوع زندگی مردم و بی تحرکی را یکی دلایل بروز بیماری هایی نظیر فشار خون در افراد دانست و گفت: مهمترین عوامل ایجاد فشار خون در افراد وجود استرس، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و ژنتیک می باشند.

وی افزود: مهمترین خواسته ما از مردم این است که در این طرح به طور گسترده شرکت کنند و دوم خواسته ما این است که مردم نحوه زندگی خود را تغییر دهند و تغذیه سالم و ورزش را وارد زندگی خود کنند.

انتهای پیام/

انتشار دهنده : میثم رضازاده