دادستان زرند خبر داد؛

۷ مفسد اقتصادی در زرند زیر ذره‌بینِ ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی این شهرستان، از برخورد با ۷ مفسد اقتصادی در حوزه جرائم اقتصادی شهرستان در خصوص احتکار و قاچاق کالا و ارز خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی این شهرستان، از برخورد با ۷ مفسد اقتصادی در حوزه جرائم اقتصادی شهرستان در خصوص احتکار و قاچاق کالا و ارز خبر داد.

به گزارش صدای زرند، “سیدمهدی قویدل” اظهار داشت: طی چند ماه گذشته بالغ بر ۹ تن گوشت مرغ احتکاری، ۴ انبار احتکار کالا، ۵۹۳۶ شاخه آهن از انواع میلگرد و کالاهای قاچاق از قبیل ۱۲۰۰۰۰ نخ از انواع سیگار، ۲۰۰ بسته از انواع تنباکو توسط تیم بازرسی حقوق عامه شهرستان زرند کشف شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۱ کارگروه در زمینه حفظ حقوق عامه در خصوص تنظیم بازار و بررسی مشکلات مسکن مهر زراوند نوین شرق، بیان داشت: تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای در این شهرستان با استفاده از از ظرفیت نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، سپاه، بسیج مقاومت و اداره زندان جهت پایش و کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار توسط این حوزه قضایی انجام شده است.

وی به عملکرد حوزه قضایی زرند در زمینه جلوگیری از طلاق‌های صوری در جهت سوءاستفاده از امتیازات بیمه مستمری و سازمان‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش طلاق و تسهیل ازدواج و مشاوره پیش از ازدواج، طرح «ماه عسل» در این حوزه قضایی اجرایی شده است و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، در زمینه پرونده‌های طلاق و نیز مشاوره به متهمین بازداشتی، هم از حضور مشاوران مذهبی در دادگستری استفاده می‌شود.

وی بر استفاده از ظرفیت شورای ویژه صلح در زندان زرند تاکید کرد و افزود: اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده فی‌مابین زندان و دادستانی در تشکیل شورای صلح ویژه زندانیان، با برقراری صلح و آشتی در پرونده‌های مالی، دیه و نزاع  موجب کاهش جمعیت کیفری به ویژه در بحث زندانیان و محکومین مالی شده است.

این مقام قضائی افزود: بر اساس آخرین آمار از تاریخ انعقاد تفاهم‌نامه تاکنون با برگزاری بیش از ۱۹۷ جلسه، تعداد ۷۲ نفر پس از اقدام صلح و سازشی آزاد شده‌اند، تعداد ۴۷ نفر نیز با مبلغی بالغ بر ۷ میلیارد و ۳۸۵ میلیون ریال به اضافه ۲۹۵ سکه و ۳ دانگ منزل مسکونی، تخفیف مجازات گرفته‌اند و حدود مبلغ ۸ میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال به اضافه ۶۸۰ سکه اعلام رضایت حاصل شده است و حدود مبلغ ۴۸۵ میلیون ریال کمک خیرین برای آزادی زندانیان هزینه شده است.

وی یکی از اقدامات این دادستانی را تلاش در زمینه ترک اعتیاد و بازپروری معتادین متجاهر دانست و گفت: در طول سال ۱۳۹۷ هیچ محکوم و یا متهمی با عنوان اتهامی اعتیاد و یا استعمال مواد مخدر به زندان شهرستان معرفی نشده است و با انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز ترک اعتیاد مجرب و مورد تایید مرکز بهداشت، برنامه‌ریزی شده است که معتادین متجاهر با همکاری خانواده‌هایشان به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند و در این زمینه اداره بهزیستی نیز بخشی از هزینه مراکز را تامین می‌نماید.

دادستان زرند در رابطه با استفاده از کیفرخواست شفاهی عنوان کرد: قضات برای جلوگیری از بازداشت متهم، بدواً به متهم فرصت کافی جهت معرفی کفیل و یا وثیقه‌گذار اعطا نموده و در صورتی که متهم قادر به سپردن تامین مناسب نباشد، در ارسال پرونده‌هایی که زودتر منجر به صدور حکم می‌شوند اهتمام ویژه دارند.

وی استفاده از آزادی مشروط، تعلیق تعقیب و استفاده از قرارهای تامین کیفری بدون نیاز به بازداشت را از جمله اقدامات انجام شده جهت کاهش جمعیت کیفری در این حوزه قضایی برشمرد و عنوان کرد: برگزاری کارگروه‌های کاهش جمعیت کیفری در شورای پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به ادعای اعسار و تقسیط محکومین مالی در جلسات با زندان، برگزاری دوره‌های آموزشی (مدیریت مهارت و دانش رفتار) در مقوله اصلاح و بازپروی مددجویان زندان از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌باشند.

وی همچنین به انعقاد چندین تفاهم‌نامه در این رابطه اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با اداره آموزش و پرورش با هدف آموزش مسائل حقوقی به دانش‌آموزان دوره متوسطه، انعقاد تفاهم‌نامه با اداره بهزیستی با هدف آسیب‌شناسی و علت‌‌یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن و انعقاد تفاهم‌نامه با اداره فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش و حرفه‌آموزی زندانیان حین تحمل حبس و پس از آزادی و نیز برای خانواده‌های ایشان از جمله دیگر اقدامات این حوزه قضایی بوده است.

 

انتهای پیام/

 

تنظیم و انتشار خبر: جواد زمانی