مروری بر ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب در زرند (جوان ۱۹ ساله ی دکتر حسین)

در چله نشینی میراث خمینی کبیر، آنگاه که از پنجره‌ی تعقل و تامل نگاهی به گذشته زرند می‌اندازیم می‌توان کارنامه‌ی زراوند بزرگ را بالا گرفت و غرورمندانه آن را از منظر دخترک سیاه چشم تساهل و تسامح با جیغ و هورا به رخ همگان کشید و به پیشرفت کمی زرند افتخار کرد.

در چله نشینی میراث خمینی کبیر، آنگاه که از پنجره‌ی تعقل و تامل نگاهی به گذشته زرند می‌اندازیم می‌توان کارنامه‌ی زراوند بزرگ را بالا گرفت و غرورمندانه آن را از منظر دخترک سیاه چشم تساهل و تسامح با جیغ و هورا به رخ همگان کشید و به پیشرفت کمی زرند افتخار کرد.

در پاییز فقرریزان زرند، خام فروشی منابع خدادادی برگ‌های پایانیش ورق می‌خورد. راوی پیشرفت زرند از زبان طوطیان شکرشکن شیرین گفتار توسعه چنین روایت می‌کند که اگر تا دیروز زغالسنگ معادن پابدانا، هشونی، چشمه پودنه و… به اصفهان بارگیری می‌شدند امروز روندی معکوس را شاهد هستیم. طلای سیاه شهرهای زرند و کوهبنان با احداث سه باطری به کک متالوژی تبدیل و ۱۸۰ سلول‌ کک‌سازی‌ها میزبان زغالسنگ طبس، شاهرود و… است!

اگر تا دیروز سنگ آهن جلال‌آباد به بافق و اصفهان حمل می‌شد امروز با وجود چند کارخانه کنستانتره و گندله سازی نه تنها خام فروشی به افسانه تبدیل شده بلکه با توجه به ظرفیت این کارخانجات که بیش از تولید شهرستان است، سنگ آهن بافق برای گندله شدن به کارخانجات زرند حمل می‌شود.

با افتتاح کارخانه فولاد، چرخ کامل تولید شمش آهن در شهرستان از پرده خیال، کرشمه کنان بیرون می‌آید و نام زرند را در سرزمین خراسان بزرگ طنین انداز خواهد کرد.

با توجه به اینکه محصول فولاد زرند حاصل «کوره بلند» است به زودی فولاد اصفهان رقیب قدرتمندی در بازارهای فروش خواهد داشت. در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد خواهیم بود که در تمام آهن فروشی‌های ایران نام دو برند فلزی فوق‌العاده می‌درخشد؛ آهن اصفهان و آهن زرند!

تا یکی و دو سال آینده که جوان ۱۹ ساله‌ی زرند پا به دهه‌ی سوم حیات خود می‌گذارد نام زرند در تمام ایران در کنار صنعت ساختمان سازی و قطعه‌سازی خوش خواهد درخشید و مطمئناً برای خیلی افراد سئوال خواهند شد زرند کجاست؟

اگر روزی دیدیم جوان تبریزی، اهوازی، کرمانشاهی و… برای گذراندن تعطیلات نوروز و یا آخر هفته، زرند را انتخاب کرد شاید تنها انگیزه‌ مشهور بودن برند فولاد و آهن زرند است.

نمی‌دانیم دکتر حسین پدر این جوان ۱۹ ساله در آن روز در کجای این کره‌ی خاکی آوای خوش هزار می‌سراید ولی قطعاً دعای خیر هزاران مرد و زن خداجو همنشین او خواهد بود.

با بیش از ۵ هزار اشتغال مستقیم (میدکو به تنهایی بالای ۴۰۰۰ اشتغال) و بیش از ۲۰ هزار اشتغال غیر مستقیم، پر بی راه نیست اگر بگوییم بزرگترین تحول صنعتی ایران در زرند شکل گرفته است؛ زرندی که تا دیروز با بیشترین آمار بیکاری دست و پنجه نرم می‌کرد امروز سریعترین رشد صنعتی و اقتصادی را دارد.

بی‌شک با راه اندازی و تولید ظرفیت کامل صنایع زرند، حجم عظیم تولید ثروت شکل رسمی به خود خواهد گرفت و در هر کوچه و برزن این منطقه از ده علی کوهبنان تا حمیدیه زرند جوانان در حال ساختن آینده خود هستند نه در خیال بلکه در دنیای واقعیت!

امروز چه چپ باشیم و چه راست به احترام دکتر حسین کلاه از سر بر می داریم چرا که عمر جوان زرندی در هدر رفت دوران بیکاری به حداقل رسیده و اگر با عینک انصاف به پیشرفت زرند بنگریم پی‌خواهیم برد هنوز بسیاری از جوانان از نبود کار رنج می‌برند ولی بیش از این جمعیت در صنابع زرند مشغول فعالیت هستند و امید است با راه اندازی فازهای بعدی فولاد و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی شعاع دایره‌ی بیکاران زرند کوچک و کوچک‌تر شود.

جوانِ «دکتر حسین» تازه جامه‌ی جوانی را از تن بیرون آورده و دوران بلوغ را تجربه می‌کند و مقتضیات جوانی خامی و خطا است اگر متمدنانه با این جوان برخورد کنیم قطعاً موجب افتخارمان خواهد بود به شرط اینکه هرگز فراموش نکنیم بردباری و تحمل ما بستری برای پیشرفت جمعی ما خواهد بود!

انتهای پیام/

به قلم جمعی از جوانان زرندی *** انتشار دهنده : میثم رضازاده