نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

سهمیه‌بندی بنزین کمکی به کاهش قاچاق سوخت نمی‌کند

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: نخستین مشکل طرح در این است که کمکی به کاهش قاچاق و مصرف بنزین نمی‌‌کند و با افزایش قیمت بنزین مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان رو به‌رو هستیم که این خود موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: نخستین مشکل طرح در این است که کمکی به کاهش قاچاق و مصرف بنزین نمی‌‌کند و با افزایش قیمت بنزین مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان رو به‌رو هستیم که این خود موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش صدای زرند، “حسین امیری‌خامکانی” با اشاره به طرح پیشنهادی چند تن از نمایندگان در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: این طرح را ۶-٧ نفر از همکاران نماینده به کمیسون انرژی مجلس ارائه داده‌اند، اما هنوز رسماً در کمیسیون توزیع نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با انتقاد از این طرح عنوان کرد: نخستین مشکل طرح در این است که کمکی به کاهش مصرف بنزین و کاهش قاچاق نمی‌‌کند، در حال حاضر ٨٨ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور است و مدنظر این طرح این است که ۸۵ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع کند.

امیری‌خامکانی با بیان اینکه مصرف فرآورده‌های نفتی و قاچاق آن به خارج از کشور به مرز بحران رسیده است، خاطرنشان کرد: بحران یعنی اینکه اگر این روال پیش برود حتی با وجود راه‌اندازی فاز بعدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نیز دوباره مصرف از تولید پیشی می‌‌گیرد و نیاز به واردات پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ضمن اینکه اگر بنزین نیز بیشتر از این تولید و یا وارد کشور شود، زیرساخت توزیع فرآورده بیش از این را هم در کشور نداریم و در توزیع و پخش آن نیز دچار مشکل می‌شویم و مشکل بعدی این طرح عدم وجود قیمت دوم برای بنزین است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: یعنی در این طرح با افزایش قیمت بنزین مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان رو به‌رو هستیم که این خود موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود و کمیسیون انرژی و مجلس با این افزایش موافق نیستند و دولت هم در لایحه بودجه فرآورده‌های نفتی را افزایش نداده است.

امیری‌خامکانی اذعان داشت: در این طرح پیش‌بینی شده است که یک لیتر بنزین به قیمت هزار تومان به شخص می‌‌فروشید اما این قیمت تا به‌دست مصرف‌کننده برسد، مشخص نیست چه قیمتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاددهندگان طرح مشخص کنند، با کدام بازار متشکل و زیرساخت می‌خواهند خرید و فروش‌ بنزین را انجام دهند در وهله اول باید زیرساخت آن مهیا شود، تأمین نیاز سوخت خودروهای عمومی و حمل ونقل، مواد خوراکی و کالاهای مورد نیاز مردم هم یکی دیگر از مشکلات این طرح به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فکر می‌کنیم در این مقطع راه‌های بهتری برای جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش مصرف بنزین وجود دارد، مطرح کرد: استفاده از کارت سوخت هوشمند برای مدیریت برداشت سوخت از جایگاه‌ها و کنترل کارت‌ها از یک مرکز به‌صورت برخط که اشخاص برداشت نامتعارف نداشته باشند، مدیریت برخط جایگاه‌ها که هر سوختی فقط به مصرف کننده واقعی برسد، کنترل هوشمند حمل و نقل فرآورده‌ها از پالایشگاه تا منبع و از منبع تا جایگاه به‌صورت برخط از جمله راه‌های کنترل قاچاق سوخت است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس به موارد دیگر برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور پرداخت و گفت: هزینه‌کرد معادل ریالی سوختی که از قاچاق کم می‌شود برای توسعه حمل و نقل عمومی که در قانون هم پیش‌بینی شده است، تشویق و فرهنگ‌سازی مردم برای اینکه از خودروی شخصی استفاده نکنند، استفاده از موتورهای برقی، دوچرخه‌های کمک برقی و دوچرخه معمولی، اجبار خودروسازها به کیفیت‌بخشی احتراق موتورها و کاهش مصرف خودروها از موارد دیگر برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور است.

امیری‌خامکانی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارائه بنزین مصرفی داخل کشور در بورس گفت: این بحث اصلاً در کشور مطرح نیست، مگر می‌‌شود در این شرایط قیمت‌های تکلیفی و نبود شرکت‌های بزرگ جایگاه‌دار، بنزین در بورس ارائه شود، تنها در صورت ارائه بنزین صادراتی مازاد بر مصرف می‌توانیم آن را در بورس ارائه دهیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس *** انتشار دهنده : میثم رضازاده