دامپزشکی زرند هشدار داد:

احتمال شیوع بیمای تب برفکی در دام‌های سنگین زرند

دامپزشکی زرند در زمینه شیوع بیماری تب برفکی، که در استان‌های مرزی باعث ایجاد خسارات سنگین در دامداری‌ها بویژه دامداری صنعتی شده است، هشدار داد.

دامپزشکی زرند در زمینه شیوع بیماری تب برفکی، که در استان‌های مرزی باعث ایجاد خسارات سنگین در دامداری‌ها بویژه دامداری صنعتی شده است، هشدار داد.

“حسن لطفعلی پور” رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار صدای زرند، ضمن هشدار به دامداران در خصوص احتمال شیوع بیماری در استان و شهرستان تصریح کرد: همانگونه که بارها گفته شده بیماری تب برفکی که دارای سویه‌های مختلفی می‌باشد بوسیله دام‌های بدون هویت و از کشورهای همسایه وارد کشور شده، همیشه با شیوع در دامداری‌ها باعث ایجاد تلفات گسترده در دام‌های جوان و کاهش شدید تولید در دام‌های بالغ می‌شود.

وی افزود: از این رو این بیماری یک بیماری استراتژیک محسوب شده و جهت کنترل آن و پیشگیری از صدماتی که وارد می‌کند بایستی همکاری تنگاتنگی بین همه مسئولین، مردم و دامدارن باشد.

دکتر لطفعلی‌پور ضمن اشاره به برخی از علائم بیماری در دام مانند ایجاد زخم و تاول‌هایی در دهان، زخم‌های سم و پستان دام و همچنین ریزش بزاق در دام‌های سنگین مانند گاو گوساله، تاکید کرد: این بیماری ویروسی دارای سویه‌های مختلفی می‌باشد که از طریق جابجایی دام بدون هویت، رفت و آمدهای غیر ضروری افراد و ماشین‌آلات و همچنین رعایت نکردن مسائل بهداشتی به دامداری‌ها وارد می‌شود و به سرعت باعث گسترش و همه‌گیری در دامداری می‌شود.

وی در خصوص واکسیناسیون دام‌ها تصریح کرد: هر چند که از طریق واکسیناسیون ایمنی خوبی در دام ایجاد می‌شود ولی این ایمنی صد در صد نبوده و با ورود میزان زیادی از عامل بیماری به دامداری سد دفاعی بدن دام شکسته شده و امکان شیوع وجود دارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند ادامه داد: میزان شیوع و خسارات ایجاد شده در دام‌هایی که واکسینه هستند به مقدار زیادی پایین می‌باشد.

وی یادآور شد: دامدران بایستی از ورود دام بدون هویت و بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی، به دامداری اکیداً پرهیز کنند و ورود افراد و وسایل غیر ضرور را کنترل نمایند.

انتهای پیام/