معاون وزیر راه و شهرسازی:

بیش از ۷۰ درصد شهرهای کشور با خطر زلزله زیاد مواجه هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۷۰ درصد شهرهای ما با خطر زلزله زیاد یا بسیار زیاد مواجه هستند پس قاعده عقلی است که امکانات را به صورت جدی معطوف کنیم که کار را درست انجام بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۷۰ درصد شهرهای ما با خطر زلزله زیاد یا بسیار زیاد مواجه هستند پس قاعده عقلی است که امکانات را به صورت جدی معطوف کنیم که کار را درست انجام بدهیم.

به گزارش صدای زرند، “محمد شکرچی زاده” امروز پنجم دی ماه در همایش گرامیداشت پانزدهمین سالگرد زلزله بم با رویکرد ارتقاء تاب آوری استان کرمان اظهار کرد: یکی از محوریت های کاری ما فراهم کردن تمهیدات لازم برای کاهش آسیب ها و صدماتی است که می تواند در زمان بلایای طبیعی و به ویژه زلزله در شهرها و همه نقاط ایران اتفاق افتد.

وی افزود: یکی از محوری ترین برنامه ها این بوده که بتوانیم راهکارهای علمی را ارائه کنیم که تاب آوری شهرها را افزایش و خسارات را کاهش بدهد.

شکرچی زاده تصریح کرد: ایجاد و توسعه شبکه شتاب نگاری کشور یکی از این کارهاست که اطلاعات مفید و مهمی را در اختیار قرار می دهد و بر مبنای اطلاعات می توانیم آیین نامه ها را به روز کرده و دیدگاه روشن و مشخصی نسبت به خسارات زلزله که اتفاق می افتد داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله بم گفت: موقعیت وقوع زلزله درست در زیر شهر قرار داشت و شتاب قائم بزرگ زلزله برابر شتاب ثقل و بسیار تعیین کننده بود و با توجه به حجم قابل توجه بناهای خشتی و گلی در شهر و زمان وقوع زلزله، همه چیز در کنار هم قرار گرفت که این حادثه هولناک را رقم بزند و بیش از ۳۰ هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند.

وی بیان کرد: بجاست انتظار داشته باشیم این حادثه مهم در رویکردها و سیاست گزاری های ما تاثیر جدی داشته باشد و این با امکانات سال ۸۲ تا حدودی اتفاق افتاد و آیین نامه ها تغییر کرد.

شکرچی زاده اظهارکرد: حوادث بعد از زلزله بم نشان داد آمادگی های ما و اقدامات انجام شده در حد خود مفید و موثر بوده است و در زلزله کرمانشاه که بزرگی بیش از بم داشت، ۶۲۰ نفر کشته داشت و در برخی شهرها ۶۰ درصد شهر آسیبی ندید.

وی تصریح کرد: عدم رعایت برخی نکات می تواند ساختمان را فرو بریزد و موجب اتفاقات بسیار ناگواری بشود. به عنوان مثال وقتی کیفیت بتن را ملاحظه نمی کنیم و به حداقل مقاومت در ساخت بیمارستان توجه نمی شود چه انتظاری است که سرپا بماند؟

رییس مرکز راه، مسکن و تحقیقات کشور گفت: سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مسوولیت دار و آحاد مهندسان و بهره بردار اگر به ابعاد فاجعه ای که اتفاق می افتد، توجه کنند می توانیم، خسارات را کاهش بدهیم.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد شهرهای ما با خطر زلزله زیاد یا بسیار زیاد مواجه هستند پس قاعده عقلی است که امکانات را به صورت جدی معطوف کنیم که کار را درست انجام بدهیم.

شکرچی زاده تصریح کرد: در کشور با چالش های مختلفی روبه رو هستیم و باید توجه کرد زلزله بزرگ در یک کلانشهر می تواند سرنوشت کشور را در چند ثانیه تغییر بدهد و اگر با زلزله ای ۷ ریشتری در تهران، مشهد و تبریز رو به رو شویم، که احتمال وقوع آن هم هست، ابعاد فاجعه حتما فرا ملی و منطقه ای خواهد بود.

وی بیان کرد: بخشی از کار به این بر می گردد که از لحاظ موضوعی اهمیت لازم را به مسئله نمی دهیم و آموزشی که به ما داده می شود، موضوعات را به صورت اساسی مورد توجه قرار نمی دهد و از روش های علمی به نحو مناسب استفاده نمی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بیمه بهترین ابزار است که در زمان آغاز ساخت و ساز نظارت لازم را انجام بدهد و در کشورهای توسعه یافته بیمه یکی از کارآترین ابزارها برای ساخت و ساز مناسب است.

وی در ادامه افزود: یک دستگاه شتاب نگار نسل نو در محل ارگ بم نصب خواهد شد که برای ثبت و ضبط اطلاعات زلزله به صورت آنلاین کمک می کند و می توانیم اقدامات موثر را انجام بدهیم.

شکرچی زاده بیان کرد: به واسطه زلزله هایی که اتفاق می افتد با بی خانمانی افراد مواجه می شویم که باید بعد از اسکان اضطراری برای اسکان موقت اقدام کرد و این موضوع بسیار مهمی است که زلزله کرمانشاه نشان داد صرفا راهکار کانکس است.

وی افزود: حتما کانکس تنها راهکار نیست و عقل حکم می کند راهکارهای علمی تر و راه های دیگری غیر از کانس در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا *** انتشار دهنده : میثم رضازاده