یادداشت کوتاه - امیر علیزاده؛

مطالبه گری (قسمت اول): کوتاه درباره اهمیت مطالبه‌گری

مطالبه گری و اراده‌ی عمومی برای دستیابی به حقوق شهروندی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته‌ای است که معمولاً در قالب تشکل‌های قانونی خدمات مفیدی به نظام اجتماعی ارائه می‌دهند.

مطالبه گری و اراده‌ی عمومی برای دستیابی به حقوق شهروندی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته‌ای است که معمولاً در قالب تشکل‌های قانونی خدمات مفیدی به نظام اجتماعی ارائه می‌دهند.

 

MotalebeGari SZljsd65f021

 

صدای زرند – امیر (حسن) علیزاده؛ خودمانی‌تر اینکه در شهرهایی که مردم نسبت به حقوق خود حساس بوده و خواسته‌های عمومی را پیگیری و بر عملکرد مسئولین نظارت می‌کنند، در ابعاد مختلف به توسعه دست می‌یابند.

 

اینکه چرا در شهرهای کوچک مردم انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات عمومی خود ندارند را می توان در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بررسی کرد. ردپای عوامل زیر (برداشت شخصی) در فرهنگ پیشین مردم ایران قابل مشاهده بوده و جنبه‌ی عمومی دارد، اما برخی بیشتر شامل حال شهرمان هست:

 

– عدم آشنایی با حقوق شهروندی و راه‌های پیگیری مطالبات عمومی

– عدم استقبال از طرف مسئولین (این موضوع انگیزه برای مطرح کردن مشکلات و پیگیری موانع را به شدت کاهش داده است و یا همان جمله‌ای که مردم می‌گویند: «کو گوش شنوا؟!»)

– عدم پاسخگویی مطلوب: معمولاً روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات متعهد به شناخت و جلب رضایت افکار عمومی هستند. گاهی اوقات روابط عمومی‌ها پاسخگوی درخواست‌های عمومی بویژه در فضای مجازی نیستند و هیچ پل ارتباطی برای انتقاد و پیشنهاد در فضای مجازی مثلا در یک پیام‌رسان فعال در بین مردم، ندارند. واضح است که عدم پاسخگویی منجربه دلسردی مردم می‌شود.

– محافظه کاری و الویت دادن به مسائل شخصی: ترس از اینکه انتقاد از یک مسئول می‌تواند در آینده به ضرر افراد تمام شود موجب کاهش فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه می‌شود! و مردم بمثابه ٔ ضرب المثل «سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند» از صحبت در مورد خواسته‌های قانونی خوب پرهیز می‌کنند.

– سکوت به علت وابستگی و تعصب به جناح خاص (این روزها برخوردهای جناحی یکی از علل اصلی سکوت برخی افراد در مقابل برخی کم‌کاری و بی‌عدالتی‌ها است که این جنبه از برخوردهای متعصبانه ضربه زیادی به پیشرفت یک منطقه می‌زند)

 

نتیجه گیری: از آنجا که رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در انعکاس مشکلات و مطالبات عمومی دارند، بیاییم با افزایش روحیه مطالبه‌گری در خودمان و کمک به رسانه‌ها «برای ساختن شهری آباد، قدم برداریم». خبرنگاران و رسانه‌ها وقتی بدانند که مردم پشت آن‌ها هستند و به سادگی پشت آن‌ها را خالی نمی‌کنند، بدون شک با قدرت و توان بیشتری در مسیری مطالبه‌گری و برای آبادانی یک شهر و منطقه قدم برمیدارند. باید بدانیم که مطالبه‌گری واقعی یعنی تقاضا برای داشتن حقوق قانونی هر فرد در جنبه‌های مختلف یک جامعه و این موضوع تعارضی با هیچ نظام مدنی که در آن دموکراسی برقرار است، ندارد، و اگر به جای مقابله با آن، مورد استقبال قرار گیرد، قطعاً در پیشرفت اهداف جامعه موثر واقع می‌شود.

لذا انتظار می‌رود در مطالبه‌گری فرهنگ لازم در بین مردم و در پذیرش مطالبات عمومی از سوی مسئولین ظرفیت لازم ایجاد شود. التماس دعای برای داشتن روزهای خوب با مطالبه‌گری منصفانه و بجا.

 

انتهای پیام/