جواد زمانی - یادداشت کوتاه

آیا برای «خادمِ مردم» شدن باید این همه هزینه کرد؟! / آگاهانه انتخاب کنیم…

آیا این همه هزینه کردن برای رسیدن به یک پست با حقوق شورایی ارزش دارد؟ مگر حقوق دریافتی هر عضو شورا، برای شهری مانند زرند چقدر است که لازم است بالای ۵۰ میلیون تومان برای رسیدن به آن هزینه کرد؟

صدای زرند – جواد زمانی: هوای شهر رنگ و بوی انتخابات گرفته است. امیدواریم که حضور پرشور کاندیداها و تعداد زیاد آن ها نشانه ای از حضور پرشور مردم پای صندوق های رای باشد. پوسترها، بنرها و بروشورهای زیادی در سطح شهر زرند در حال پخش شدن است.

 

Entekhabat SZ5412sd 01شاید در نگاه اول یکی از مهمترین مسائلی که ذهن هر فردی را درگیر می کند مقدار پولی که در این چند روز صرف تبلیغات انتخاباتی می شود، باشد!

 

به هزینه چاپ پوسترها، بنر و بروشورها، هزینه های دیگر ستادی نظیر برگزاری جلسات، اجاره دفتر ستادها، حق اعضای ستادی و… را نیز باید اضافه کرد. هزینه هایی که گاها در شهرهایی نظیر شهر زرند به ببیش از ۵۰ میلیون تومان برای برخی از کاندیدا نیز می رسد.

 

اما آیا برای «خادمِ مردم» شدن باید این همه هزینه کرد؟! آیا این همه هزینه کردن برای رسیدن به یک پست با حقوق شورایی ارزش دارد؟ مگر حقوق دریافتی هر عضو شورا، برای شهری مانند زرند چقدر است که لازم است بالای ۵۰ میلیون تومان برای رسیدن به آن هزینه کرد؟

 

طبق آیین نامهِ نحوه ی پرداخت حق جلسه و مزایای اعضای شوراهای اسلامی، حق جلسه اعضای شورای شهری در حد زرند برای هر یک از اعضای شورا برای هر ساعت ۴۹۰۰۰ تومان است است اما بنا به گفته “مهدی برهانی نژاد” رئیس شورای شهر زرند، اعضای شورای اسلامی شهر زرند برای هر ساعت جلسه ۳۰۰۰۰ تومان دریافت می کنند. با در نظر گرفتن اینکه هر هفته به طور متوسط یک جلسه ی ۱.۵ ساعتی در شورای شهر زرند برگزار می شود، می توان حقوقی که یک عضو شورای شهر زرند از شورا و از بودجه شهرداری دریافت می کند را حدود ۱۸۰ الی ۲۵۰ هزار تومان محاسبه کرد. یعنی در طول ۴ سال عضویت در شورا در مجموع حقوق یک عضو شورا را باید حدود ۱۲ میلیون تومان دانست!

 

یکی از افرادی که در این دوره از انتخابات شوراها از لحاظ تبلیغات نسبتاً قوی (پر هزینه)‌ ظاهر شده است در یک جمع خصوصی با شوخی می گفت: اگر همه ما که کاندیدا شده ایم تبلیغات انجام ندهیم و پول خود را به شهرداری بدهیم بخشی از مشکلات شهرداری زرند حل خواهد شد! اما یکی دیگر از کاندیداهایی که از لحاظ حضور تبلیغاتی در حد متوسط به سمت پایین ظاهر شده است در گفتگو با صدای زرند می گفت: من برای شورا حدود ۵ میلیون تومان در نظر گرفته ام. رفتن و نرفتنم به شورا چندان برایم فرقی نمی کند. من تنها بر اساس احساس وظیفه پا به میدان گذاشته ام، خواه پیروز بشوم و خواه نه، در هر صورت برایم فرقی ندارد.

 

اگر در بین همین کاندیداهای کنونی شورا جستجو کنیم، هستند افراد زیادی که پرتلاش، خوش فکر، با انگیزه و کاری هستند اما به دلیل شرایط مالی که دارند امکان تبلیغ فکرها، ایده ها و برنامه های خود را به صورت گسترده ندارند.

 

هدف از این متن کوتاه تنها یادآوری بررسی آگاهانه کاندیداها برای انتخاب افراد اصلح است. باور داشته باشید آنان که بیشتر در چشم هستند و بیشتر تبلیغ می کنند صرفاً نمی توانند افراد اصلح تری هم باشند. شاید فردی دلسوزتر، با تدبیرتر و کاراتر در بین همان هایی که حتی هیچ پوستری هم چاپ نکرده اند نیز وجود داشته باشد.

 

پیروز واقعی انتخابات کسانی که کاندیداهای محبوب آن ها رای آورده است نیستند، بلکه آنانی هستند که با فکر و با بررسی جدی و آگاهانه افراد را انتخاب کرده اند، خواه فرد مورد نظر رای آورده باشد خواه نه!

 

بدانید که ما نسبت به انتخابی که می کنیم مسئولیم. اگر افرادی را انتخاب کنیم که در شورا خوب کار کنند مطمئناً بخشی از ثواب کارهای خوب وی برای ما هم نوشته خواهد شد و بدون شک ما از گناه احتمالی یک عضو شورا که منتخب ماست و در طول چهار سال عضویت خود این گناه را مرتکب می شود نیز بی نصیب نخواهیم بود. پس آگاهانه انتخاب کنیم…

 

انتهای پیام/