رئیس اداره بهزیستی زرند:

شناسایی ۱۵۰ نفر مبتلا به اوتیسم در شهرستان زرند / از هر ۵۰ کودک در ایران یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم

رئیس اداره بهزیستی زرند درباره علت ابتلا به بیماری اوتیسم ابراز داشت: اوتیسم یک ناتوانی طولانی مدت است که منجر به عملکرد عصبی – روانی در فرد می شود و به نظر می رسد اوتیسم عارضه نادری است، اما طبق آخرین تحقیقات در آمریکا از هر ۶۸ کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم می باشد که در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است و در ایران از هر ۵۰ کودک یک نفر مبتلا به اختلال اتیسم است.

رئیس اداره بهزیستی زرند گفت: تاکنون ۱۵۰ نفر مبتلا به اوتیسم در سنین ۳ تا ۱۸ سالگی در شهرستان زرند شناسایی شده است و احتمال می رود تعداد بیشتری مبتلا به اتیسم در شهرستان زرند داشته باشیم.

 

IMG 6943

 

“وحید طهماسبی” رئیس اداره بهزیستی زرند در گفتگو با خبرنگار صدای زرند با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست و یک نوع اختلال است گفت: اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی، غیرکلامی و غیرطبیعی مشخص می شود.

 

وی گفت: کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباط کلامی، غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارند و این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد.

 

وی با اشاره به اینکه ۵۰درصد کودکان مبتلا به اوتیسم قادر به استفاده از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط با سایرین نیستند، اظهار داشت: به کار بردن ضمیر (ون) از ویژگی های کلامی این کودکان است و از مشکلات دیگر تکلمی کودکان، تکرار کلمات و جملات اطرافیان است.

 

وی درباره علت ابتلا به بیماری اوتیسم ابراز داشت: اوتیسم یک ناتوانی طولانی مدت است که منجر به عملکرد عصبی – روانی در فرد می شود و به نظر می رسد اوتیسم عارضه نادری است، اما طبق آخرین تحقیقات در آمریکا از هر ۶۸ کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم می باشد که در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است و در ایران از هر ۵۰ کودک یک نفر مبتلا به اختلال اتیسم است.

 

وی افزود: علت اصلی اوتیسم کاملا ناشناخته است اما در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات بسیاری صورت گرفته است که تاکید زیادی به منشأ زیست شناختی و عصب شناختی در مغز دارد و در بعضی خانواده ها سابقه اوتیسم و یا اختلالات مربوط به آن وجود داشته است که ریشه آن ژنتیک است و تا به حال ژن خاصی که مربوط به اوتیسم باشد شناخته نشده است.

 

وی تصریح کرد: علائم اوتیسم خفیف تا شدید هستند که در موقعیت های کاملاً متفاوت، رفتارهایی که با سن کودک تطابق ندارد مشاهده می گردد.

 

“الناز امانت فرد” مسئول مرکز اوتیسم در شهرستان زرند درباره مداخلات درمانی اوتیسم گفت: اوتیسم به عنوان اختلال رو به رشدی است که در جامعه وجود دارد و اگر چه درمان قطعی ندارد اما تشخیص زود هنگام آن از آغاز تولد تا سه سالگی و صورت گرفتن اقدامات درمانی مناسب به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا در جامعه زندگی طبیعی داشته باشند.

 

وی به مداخلات بالینی و درمانی که برای کودکان صورت می گیرد اشاره کرد و ابراز داشت: مداخلات رفتار درمانی، گفتار درمانی، دارو درمانی، یگپارچگی حسی از روش های مداخلات درمانی است که برای کودکان صورت می گیرد.

 

وی اظهار داشت: بعضی از باورهای غلط درباره اوتیسم عبارتند از کودکان مبتلا به اوتیسم هرگز ارتباط حقیقی برقرار نمی کنند، کودکان مبتلا به اوتیسم صحبت نمی کنند، کودکان مبتلا به اوتیسم قادر به نشان دادن محبت خود نیستند، این مشکل خاص خانواده های تک فرزندی است و… که باید به این باورهای غلط توجه نکرد و مراحل درمان را سپری کرد.

 

انتهای پیام/ خبرنگار: احمدرضا ملکی