صدای زرند:

بودجه پرحاشیه‌ی شهرداری زرند / تحلیل اجمالی برخی مسائل پیرامون لایحه بودجه‌ی شهرداری زرند در سال ۹۶

چه شده است که بررسی بودجه‌ی شهرداری زرند در سال جاری توسط اعضای شورای اسلامی این شهر با حواشی همراه شده و این حواشی موضوع را کمی پیچیده جلوه داده است؟!

صدای زرند؛ براساس بند ۱۰ ماده ۷۱ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران»: «تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت کشور.» و بر طبق بند ۱۲ ماده ۷۱ همین مجموعه قوانین «تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر» از جمله وظایف شوراهای اسلامی یک شهر محسوب می‌شود.

shora zarand 95 4

بنا بر این بندهای قانونی و نیز تبصره بند ۱۲ همین ماده واحد قانونی که می‌گوید «کلیه درآمدهای شهرداری به حساب‌هایی که با تایید شورای شهر در بانک‌ها افتتاح می‌شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد»، تمامی هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها و نیز تصویب بودجه شهرداری باید تحت نظارت شورای اسلامی شهر باشد.

 

اما چه شده است که بررسی بودجه‌ی شهرداری زرند در سال جاری توسط اعضای شورای اسلامی این شهر با حواشی همراه شده و این حواشی موضوع را کمی پیچیده جلوه داده است؟!

 

بودجه شهرداری زرند در سال ۹۴ توسط مدیریت شهری وقت یعنی “رضا یزدانپناه” به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به شورای شهر زرند ارائه و مورد تصویب قرار گرفت. اما مهندس “احمد محمدی” در اولین سال حضور خود بر مسند مدیریت شهری شهر زرند بودجه شهرداری در سال ۹۵ را با بیش از ۴۰ درصد افزایش و به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به شورای شهر ارائه نمود و نسبت به این افزایش مبلغ بودجه افتخار می‌نمود. این در حال بود که مهندس محمدی در دهم اسفند ماه سال گذشته و در زمان تقدیم بودجه به شورای شهر رقم محقق شده‌ی بودجه سال قبل را تنها ۸۰ درصد کل بودجه (یعنی نزدیک ۱۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه ۱۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی) اعلام کرده بود. همچنین بنا به گفته “مهدی برهانی‌نژاد” رییس کنونی شورای شهر زرند بودجه شهرداری زرند در سال‌های اخیر معمولاً حدود ۱۵ درصد کسری داشته است.

 

در سال جاری نیز مهندس محمدی با افزایش حدود ۱۰ درصدی در بودجه نسبت به رقم بودجه در سال جاری، رقم کل بودجه‌ی ارائه شده به شورای شهر برای سال ۹۶ را ۲۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان اعلام کرده است. این در حالی است که تا این لحظه چیزی حدود ۴۰ درصد از کل بودجه سال قبل (یعنی بیش از ۸میلیارد تومان از بودجه ۲۰میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی) هنوز محقق نشده است و کسری بودجه وجود دارد.

 

بر اساس یک منطق کلی، افزایش بودجه در سال جدید نسبت به سال گذشته یک امر صحیح و مدبرانه می‌باشد و با درنظر گرفتن مقدار تورم می‌توان این رقم را نسبت به سال قبل بیشتر در نظر گرفت. اما آیا وقتی شهرداری زرند نتوانسته است بودجه مصوب شده‌ی سال قبل را به طور کامل محقق کند و کسری زیادی در بودجه وجود داشته، افزایش در رقم بودجه کار درستی است؟ این سوالی است که این روزها بین مسئولین شهرداری و اعضای شورای شهر و برخی دیگر از دلسوزان شهری مطرح است.

 

مهندس محمدی بودجه ارائه شده توسط شهرداری را عملیاتی، واقعی و انقباضی و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی می‌داند و می‌گوید: در سال آینده بر اساس قانون شاهد افزایش بودجه هستیم و باید حقوق کارکنان و کارگران شهرداری در این بودجه با افزایش روبرو شود…. اما برخی از اعضای شورای شهر معتقد هستند که با بررسی بندهای ارائه شده در بودجه با اشکالاتی در آن مواجه شده‌ایم و این بودجه را عملیاتی، واقعی و انقباضی نمی‌دانند. این افراد معتقد هستند وقتی ما نتوانسته‌ایم بودجه سال جاری را به طور کامل محقق کنیم و کسری بسیار زیادی در رقم بودجه داشته‌ایم، این افزایش در مقدار بودجه کار درستی نیست.

 

این مسائل و مسائل دیگری که پشت پرده سیاست‌های مدیریت شهری وجود دارد، موجب شده است که بودجه سال ۹۶ شهرداری زرند به یکی از مهمترین و پرحاشیه‌ترین مسائل شهرداری و شورای شهر زرند در این روزها مبدل شود. در همین راستا شورای شهر با حضور اکثریت اعضا و در جلسات متعدد در حال بررسی این لایحه بودجه می‌باشد و در جلسه‌ای که پیرامون همین موضوع روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ برگزار شد، خبرنگار صدای زرند نیز در جلسه حضور داشت که این جلسه با حواشی زیادی همراه بود که از اهَم مسائل مطرح شده در این جلسه می‌توان به پافشاری جمعی از اعضای شورا بر غیرمنطقی بودن افزایش رقم بودجه، ترک جلسه توسط یکی از اعضای شورای شهر، اعتراف به عدم بررسی دقیق لایحه‌ی بودجه در سال‌های گذشته توسط اعضای شورای اسلامی شهر زرند، منتظر بودن اعضای شورای شهر و البته شهرداری برای دریافت مبلغی حدود ۱ میلیارد تومان از سوی مسئولین استانی و کشوری که قرار است به عنوان هزینه‌های خسارتی زلزله به حساب شهرداری واریز شود و پرداخت حقوق و عیدی کارکنان شهرداری از این طریق و نیز برخی مسائل حاشیه‌ای دیگر اشاره کرد….

 

شاید به گفته برخی از اعضای شورای شهر این جلسه از معدود جلسات شورای شهر بود که به معنای واقعی رنگ و بوی شورایی داشت. دلیل آن را می‌توان حضور رسانه‌ای چون صدای زرند در جمع اعضای شورای شهر دانست اما به نظر داغ بودن موضوع لایحه‌ی بودجه شهرداری و روزهای پایانی سال و نیز به وجود آمدن نظرات متفاوت بین اعضای شورای شهر زرند می‌تواند از دیگر دلایل این رنگ و بوی خوش در شورای شهر زرند باشد. شورایی که به گفته برخی از اعضای آن این اولین بار است که به صورت جدی در حال زیر و رو کردن لایحه بودجه‌ای ارائه شده از سویی شهرداری هستند.

 

حاج‌ مهدی برهانی‌نژاد رییس شورای شهر زرند ضمن انتقاد از برخی از گفته‌های مهندس محمدی شهردار زرند پیرامون بودجه شهرداری و افزایش در مبلغ این بودجه با اشاره به برخی بندهای لایحه‌ی بودجه، اظهار داشت: این لایحه‌ی بودجه نه تنها عملیاتی، واقعی و انقباضی نیست بلکه برعکس با در نظر گرفتن کسری ۴۰ درصدی در بودجه سال جاری می‌توان گفت عملیاتی و واقعی هم نیست و حتی در برخی از آیتم‌ها نه‌تنها انقباضی عمل نشده بلکه افزایش و انبساط نیز وجود داشته است.

 

وی گفت: به نظر با توجه به کسری که در سال جاری در بودجه شهرداری به وجود آمده است افزایش مبلغ بودجه چندان کار درستی نمی‌باشد و ما باید بتوانیم با تمرکز بر آیتم‌هایی که شهرداری توانسته است از آن مسیرها بودجه را محقق کند و نیز ارائه راهکارهایی برای تحقق بندهای درآمدی بودجه، بتوانیم از کسری‌های احتمالی در مورد بودجه کنونی بکاهیم.

 

در این جلسه مرتضی سردارشهرکی یکی از اعضای شورای شهر زرند نیز با اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های کارکنان شهرداری زرند در روزهای پایانی سال نسبت به موضع‌گیری‌های برخی از اعضای شورای شهر نسبت به افزایش رقم بودجه شهرداری در سال آینده و نیز عدم تصویب سریع بودجه اعتراض داشت و این موضوع را مخالف این افراد با شهردار دانست و طی گفتگوهایی که موجب ناراحتی وی شد جلسه را ترک کرد.

 

برخی از اعضای شورای شهر زرند مانند علی برزگرزاده و سیدرسول تهامی بررسی جدی و دقیق بودجه سال آینده‌ی شهرداری با توجه به کسری ایجاد شده در مقدار بودجه سال جاری را از نشانه‌های مدیریت خوب مهدی برهانی‌نژاد دانستند و اعتقاد داشتند بهتر می‌بود که سال‌های گذشته نیز بودجه شهرداری با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گرفت. ایشان افزایش در رقم بودجه را چندان مفید نمی‌دانستند و معتقد بودند که باید تمرکز بیشتری روی محقق شدن بودجه از آیتم‌های قابل حصول داشت.

 

در این جلسه موافقان افزایش بودجه عقیده داشتند که شهردار توانمندی این افزایش در بودجه را دارد و با توجه به هزینه‌های شهرداری الخصوص هزینه‌های پرسنلی و تورم این موضوع یک امر بدیهی است. در مقابل مخالفان افزایش بودجه نظرشان این بود که با توجه به عدم تحقق بودجه سال ۹۵ و کسری بودجه ۴۰ درصدی این افزایش منطقی نیست. شهرداری در بودجه‌های عمرانی فقط ۱۶ درصد تحقق پروژه‌ها خود را داشته و این پذیرفتنی نیست.

 

همچنین موافقان تصویب بودجه بدون تغییرات نظرشان این بود که چرا شورا در این سال این چنین بودجه را بررسی می‌کند و سال‌های گذشته و ادوار گذشته خبری از بررسی دقیق لابحه بودجه نبوده است و این موضوع نشان‌دهنده‌ی «مخالفت با شهرداری» است. اما در مقابل موافقان این موضوع را از مواد قانونی و از وظایف  شورا می‌دانستند و می‌گفتند اگر در سال‌های گذشته اینچنین بررسی دقیقی نداشته‌ایم اول بخاطر اعتماد بوده که شهردار قول عملی شدن بودجه را داده دوم نقش رییس شورا در این قضیه و مدیریت ایشان باعث تحقق این امر شده است.

 

در این جلسه مهندس محمدی به عنوان شهردار زرند حضور نداشت و معاونت مالی ایشان در دفاع از لایحه بودجه‌ی ارائه شده برخی نکات را بیان داشت که برخی برای اعضا راضی‌کننده و برخی نیز کافی نبود. بر همین اساس صدای زرند در تماس تلفنی با شهردار زرند پیرامون لایحه بودجه شهرداری در سال ۹۶ از مهندس محمدی شهردار زرند سوال کرد که ایشان در این باره گفت: ما در حال حاضر نزدیک به ۶۷۰ نیرو در شهرداری داریم که اگر بخواهیم تنها هزینه‌ی پرسنلی را در نظر بگیریم باید سالانه نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان هزینه پرداخت کنیم که این مبلغ با درنظر گرفتن هزینه‌های جاری شهرداری نظیر نگهداری وسایل و هزینه‌های آب و برق و… مبلغی بیش از این می‌شود و می‌توان گفت مبلغ این بودجه تنها تامین‌کننده‌ی هزینه‌های پرسنلی و جاری شهرداری می‌تواند باشد و افزایش در رقم بودجه نسبت به سال قبل کار غیرمنطقی نبوده است. اگر ما در این روزها و در سال جاری توانستیم کارهای نظیر آسفالت معابر شهر را انجام بدهیم تماماً با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصاد مقاومتی و به صورت اعجازگونه بوده است و ما در تورم نیروی انسانی که داریم در بسیاری موارد بودجه‌ای شهرداری دچار مشکل هستیم.

 

به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر ضمن دلسوزی که برای مصوب شدن یک بودجه کاملاً کارشناسی شده به عنوان یک خروجی در آخرین ماه‌های عمر شورای چهارم دارند هدفی بزرگ‌تر برای قدم برداشتن در مسیر انتخابات آینده و پیش‌رو دارند که فکر می‌کنم با هر نیتی که در این مسیر قدم برمی‌دارند بررسی کارشناسی و وقت گذاشتن برای بهتر شدن بودجه شهرداری مطمئناً هم به نفع اداره شهرداری و کارکنان آن و هم به نفع شهروندان و آبادانی شهر خواهد بود. نگاهی که در مصاحبه با اعضای شورای شهر می‌توان نسبت به این رفتار اعضای شورا داشت این است که شورای شهر زرند در آخرین سال کاری خود دارد بودجه را خوب چکش کاری می‌کند و با توجه به اینکه بودجه سال ۹۶ فقط حدود پنجاه درصد از عمر شورای چهارم را به خود می‌بیند اما شورا تصمیم گرفته است به وظیفه قانونی خود به خوبی عمل کند که ای کاش این نگاه و تجربه در سال‌های گذشته و ادوار گذشته نیز وجود داشت و چنین حساسیتی موجب ابراز عقیده افراد در مورد هرچه پخته‌تر شدن بودجه شهرداری زرند در سال‌های قبل نیز می‌شد.

 

طبق خبری که پیش از این رییس شورای اسلامی شهر زرند داده بود، قرار است با بررسی‌های کارشناسی و دقیق لایحه‌ ی بودجه شهرداری، این لایحه تا ۱۹ اسفندماه مصوب و به شهرداری تحویل داده شود، امید که این تفاوت عقاید و سختگیری‌ها بتواند خروجی مفیدی برای شهر زرند و شهروندان آن داشته باشد و نه اینکه موجب ایجاد کدورت و تاخیر در روند آبادانی شهر شود.

 

shora zarand 95 6

shora zarand 95 1

shora zarand 95 5

shora zarand 95 2

shora zarand 95 4

shora zarand 95 8

shora zarand 95 3

shora zarand 95 7

 

انتهای پیام/