2 متر مربع فضای کتابخانه ای به ازای هر یکصد نفر در کرمان:

محمدجواد حسین زاده ۲ متر مربع فضای کتابخانه ای به ازای هر یکصد نفر در کرمان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: به ازای هر ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر یک باب کتابخانه عمومی و به ازای هر یکصد نفر باسواد در استان کرمان ۲ متر مربع فضای کتابخانه ای وجود دارد.

صدای زرند،محمدجواد حسین زاده روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: بیش از ۱۷۹ هزار متر مربع مساحت و ۶۵ هزار متر مربع زیربنای کتابخانه های استان کرمان است.
وی بیان کرد: ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان است که ۳۲ کتابخانه مشارکتی و ۱۰۰ کتابخانه مربوط به نهاد کتابخانه های استان است.
وی ادامه داد: از یکصد کتابخانه نهاد کتابخانه های استان کرمان تعداد ۳۰ باب را خیرین کتابخانه ساز ساختند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: به دلیل کثرت خیرین کتابخانه ساز در این استان از سال ۱۳۹۲ انجمن خیرین کتابخانه ساز کرمان راه اندازی شد.
وی با تاکید بر اینکه اهدای کتاب به عنوان نذر تلقی شود افزود: دروازه توسعه و ارتقای علمی کشور مسیر کتاب و کتابخوانی است و کتابخانه ها یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور محسوب می شود.
حسین زاده عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب توسط مردم به کتابخانه های استان اهدا و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳۰ جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز در استان کرمان تشکیل شده است.
وی گفت: دغدغه این انجمن توجه مردم به کتاب و کتابخوانی است و ۵۶۱ نفر عضو این انجمن ها هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان افزود: در سطح استان ۶۲ انجمن در مراکز استان، شهرستان، شهر و بخش داریم که فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان کرمان موجود است گفت: ۱۱۰ هزار نفر عضو فعال این کتابخانه ها هستند و ۵۰ تا ۶۰ درصد مخاطبان کتابخانه ها را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.

ketabkhoneh
حسین زاده گفت: بیش از ۲۰ هزار عنوان منابع دیداری و شنیداری، ۱۰ هزار صندلی و ۳۸۰ دستگاه رایانه در کتابخانه های استان کرمان موجود است.
وی اضافه کرد: هفت ماه نخست سال، ۶۵۳ هزار و ۶۱۱ جلد کتاب به امانت رفته است و یک میلیون و ۸۳۲ هزار نفر به کتابخانه های استان کرمان مراجعه کردند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با بیان اینکه ابزارهای نو امکان دسترسی به کتاب را برای اعضا ایجاد کرده است ادامه داد: در همه کتابخانه ها اینترنت فعال است و همه امور امانت و برگشت کتاب از طریق رایانه انجام می شود.
وی گفت: نرم افزارهای دسترسی به کتاب ها فعال است و در یک اقدام جدید اگر کسی عضو یک کتابخانه شود، در واقع عضو تمام کتابخانه های استان و کشور می شود.
حسین زاده تصریح کرد: در همین راستا یک کمیته در استان کرمان بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان کمیته نهضت مطالعه مفید با شرکت ۱۷ دستگاه فرهنگی و دستگاه های فعال در حوزه کتاب تشکیل شده است.
وی گفت: ۲۳۲ نشست کتابخوان، ۱۳۴ مسابقه کتابخوانی در رده های سنی مختلف، رونمایی هفت عنوان کتاب، ۴۴ جلسه نقد و بررسی کتاب، نمایشگاه ها، مسابقات نقاشی و ویژه برنامه های کودک و نوجوان در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اجرا می شود.
وی با بیان اینکه هفته کتاب با شعار ایران می خواند از دوشنبه آغاز می شود اظهار کرد: بیست و چهارم آبان ماه روز کتاب رایگان که همه مردم در این روز می توانند عضو رایگان کتابخانه ها شوند و از بیست و دوم تا بیست و هفتم مهرماه تحویل کتاب مشمول جریمه دیرکرد نمی شود.
هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار همزمان با روز بزرگداشت آیت الله سید محمد حسین طباطبایی از بیست و چهارم آبان ماه تا اول آذرماه آغاز می شود.