کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان مفقود نشد

محمد مهدی افضلی کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان مفقود نشد

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به برخی شایعات درباره مفقود شدن یکی از کتیبه های کاشی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان گفت: کتیبه مذکور مفقود نشده است.

صدای زرند،روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان محمد مهدی افضلی افزود: کتیبه کاشی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان در جریان مرمت ایوان شرقی این کاروانسرا به منظور انجام تعمیرات فنی به خارج از کارگاه مرمتی مجموعه مذکور انتقال داده شده و بزودی در محل اصلی خود نصب خواهد شد.
وی در توضیح علل انتقال و جابحایی یکی از کتیبه های کاشی ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان اظهار کرد: پس از اتمام مرمت نقاشی های قاجاری چهار سوق گنجعلیخان بر اساس برنامه ریزی های مدون قبلی و در ادامه عملیات مرمت تزئینات مجموعه گنجعلیخان که بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند، مرمت ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان و اتاق شاه نشین پشت آن در اوایل سال جاری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان قرار گرفت.
وی گفت: پس از انجام مطالعات، مستندسازی و تهیه طرح مرمت، عملیات اجرایی با بهره‌گیری از توان متخصصان و کارشناسان رشته مرمت و استادکاران با سابقه این حوزه، آغاز شد.
مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ادامه داد: بر همین اساس استحکام بخشی سازه ای مقرنس ایوان، لایه برداری، تمیزکاری و موزون سازی رنگی، تثبیت نقاشی ها و نقوش گچ بری موجود در ایوان، کف سازی ایوان و اطاق شاه نشین، سبک سازی سقف اتاق شاه نشین و استحکام بخشی و دوخت و دوز آن مرمت و بازسازی کاشی کاری های معقلی موجود در ستون های دو طرف ایوان، بازسازی اسپر آجری و طاق بالای ایوان انجام و به اتمام رسید.

katibeh-gangalikhan
وی تصریح کرد: حین مرمت کاروانسرای مذکور بررسی های کارشناسی نشان داد قابی از کاشی معرق در مرکز مقرنس ایوان شرقی به دلیل ضعف ملات پشت قطعات کاشی پیوستگی خود را از دست داده و مورد تهدید است، به گونه ای که امکان مرمت آن در محیط کارگاه فراهم نبود.
افضلی گفت: به همین دلیل این کاشی از محل اصلی برچیده و برای مرمت به گنجینه میراث فرهنگی منتقل شد و در اختیار کارشناسان قرار گرفت و بدل آن نیز (البته با مقداری تفاوت در رسم الخط) موقتی و تا زمان تکمیل مرمت کاشی اصلی در محل نصب شد.
وی با تاکید بر اینکه این کار در خصوص تزئینات ارزشمندی که خطر مفقود شدن یا آسیب دیدگی آنها محتمل است، مرسوم می باشد افزود: در برخی مواقع با توجه به شرایط اثر، نمونه اصلی در موزه و یا گنجینه ها باقی مانده و در شرایط خاص نگهداری می شود.
مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر نیز بازسازی مقرنس سردر کاروانسرای گنجعلیخان و مرمت بخش های باقیمانده از آن و همچنین مرمت و پاکسازی و تثبیت تزئینات گچ بری آن در دست اقدام است.
وی گفت: این عملیات یکی از مهمترین پروژه های مرمتی سطح کشور است که پس از سالیان متمادی و از انجام مطالعات کامل و جامع به همت کارشناسان و معماران مجرب کرمانی در حال انجام است.
افضلی با بیان اینکه تزئینات گچ بری موجود در این سردر فوق العاده ارزشمند و تا حدی منحصر بفرد
است افزود: علاوه بر تزئینات گچ بری، کتیبه ای از کاشی و به خط ‘رضا عباسی’ خوشنویس دوره صفوی در بدنه ایوان سردر ورودی وجود دارد که بر زیبایی سردر و غنای آن افزوده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار مرمت کتیبه کاشی ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بزودی در محل اصلی نصب خواهد شد.

 

انتهای پیام / منبع: ایرنا