پاسخ یک متخصص زلزله شناسی و زمین شناسی به پرسش ما:

مردم زرند در مهمانی اضطراب؛ آیا زلزله بزرگ تر در کمین است؟

دکتر عکاشه پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: احتمال وقوع زلزله های بزرگتر در زرند را هنوز علم نمی تواند پیش بینی کند، ولی مردم باید در این زمینه احتیاط کنند و همیشه در مناطق زلزله خیز برای وقوع یک زلزله آماده باشند.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: احتمال وقوع زلزله های بزرگتر در زرند را هنوز علم نمی تواند پیش بینی کند، ولی مردم باید در این زمینه احتیاط کنند و همیشه در مناطق زلزله خیز برای وقوع یک زلزله آماده باشند.


به گزارش صدای زرند، دکتر “بهرام عکاشه” استاد پیشکسوت زلزله شناسی افزود: در هیچ منطقه ای از جهان نمی شود زلزله ها را پیش بینی کرد. یعنی اینکه نمی توان گفت اگر زلزله های کوچک بیاید به دنبال آن زلزله بزرگ اتفاق می افتد.

 

bahram-akashe

 

این استاد پیشکسوت زلزله شناسی تصریح کرد: وقوع زلزله های کوچک و پس لرزه به معنای این است که در منطقه انرژی زیادی وجود دارد و انرژی زمین درحال تخلیه است، اما این بدان معنا نیست که زلزله بزرگی حتما پشت سر آن اتفاق می افتد، بلکه به این معنا است که منطقه فعال شده است.

 

وی تاکید کرد: باید ساختار خانه هایی که در مناطق زلزله خیر قرار دارد، اصولی و منطبق با شرایط زلزله ساخته شود.

 

عکاشه به مردم توصیه کرد: هنگام زلزله باید مردم از حضور در راه پله ها خود داری کنند. در عین حال باید همواره شیر گاز را بسته نگه داریم و چند بطری آب آشامیدنی در منزل نگهداری کنیم. همچنین داروهای ضروری را در دسترس نگهداری کنیم.

 

این زلزله شناس تاکید کرد: افرادی که در منطقه زلزله خیز زندگی می کنند باید همواره در حالت آمادگی برای زلزله و حالت اضطراری بسر ببرند، زیرا نوع زندگی آنها با مناطقی که زلزله خیز نیست فرق می کند.

 

وی با اشاره به خبر حضور برخی از مردم زرند در چادرهای اسکان اضطراری اظهار داشت: این امر برای مقابله با زلزله های احتمالی، یک رویکرد احتیاطی است. سازمان های مربوطه باید در مورد آن تصمیم بگیرند، اما خطر زلزله قابل پیش بینی نیست که مردم بخواهند مدت ها در این وضعیت بمانند.

 

لازم به ذکر است، دکتر بهرام عکاشه (متولد ۱۳۱۵ در مسجدسلیمان)، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی است.

 

به گزارش صدای زرند، آمار زمین لرزه های رخ داده در حوالی زرند از ساعت ۱۸:۴۰ روز پنجشنبه مورخ ۲۹ مهرماه، تا ساعت ۹ روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه نشان می دهد که تاکنون ۱۶ زمین لرزه با قدرت کمتر از ۲ ریشتر، ۳۳ زمین لرزه با قدرت بین ۲ تا ۳ ریشتر، ۹ زمین لرزه با قدرت بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۳ زمین لرزه با قدرت بالای ۴ ریشتر در این شهرستان به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/

منبع: سلامت آنلاین