مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان:

زلزله خواهد آمد اما کی؟/ تشکیل ستاد بحران دلیل بر وقوع زلزله نیست

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر اینکه زلزله قابل پیش بینی نمی باشد، اظهار کرد: منطقه زلزله خیز می باشد و هر لحظه امکان وقوع زلزله می باشد، اما در حال حاضر علم توان پیش بینی وقوع زلزله را ندارد.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر اینکه زلزله قابل پیش بینی نمی باشد، اظهار کرد: منطقه زلزله خیز می باشد و هر لحظه امکان وقوع زلزله می باشد، اما در حال حاضر علم توان پیش بینی وقوع زلزله را ندارد.

به گزارش صدای زرند، دکتر سید ” جلیل الدین فاطمی” در گفتگو با ایسنا، در خصوص زلزله های اخیر در استان کرمان گفت: استان کرمان گسل های مخربی دارد و همواره در استان کرمان بطور متوسط روزانه حدود ۳ زلزله ۲ یا ۳ ریشتر رخ می دهد.

 

زلزله

وی منطقه ای که زلزله خیز است، وقوع زلزله در آن حتمی دانست، افزود: در سطح شهر کرمان نیز حدود ۳۰ گسل وجود دارد اما طول آنها کمتر از ۲۰ کیلومتر می باشند و شایان ذکر است که گسل هایی که طول کم دارند، توان ایجاد زلزله مخرب را ندارند.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: ادعایی که گسل جدید در منطقه زرند شکل گرفته، اگر این ادعا صحت داشته باشد که به احتمال قوی صحت ندارد، باید بررسی گردد که طول آن چه میزان است.

وی با تاکید بر اینکه زلزله قابل پیش بینی نمی باشد، اظهار کرد: منطقه زلزله خیز می باشد و هر لحظه امکان وقوع زلزله می باشد، اما در حال حاضر علم توان پیش بینی وقوع زلزله را ندارد.

فاطمی تشریح کرد: انرژی در گسل ها در حال ذخیر شدن می باشد و روزی باید این انرژی را تخلیه کند، بنابراین زلزله رخ می دهد و استان کرمان شاهد زلزله های مخربی در گذشته بوده است.

وی افزود: اینکه برخی مدعی پیش بینی زلزله می باشند، کاملا کذب است و علم تا کنون نتوانسته است زلزله را پیش بینی نماید، اما دانشمندان در این راستا در حال پژوهش و تحقیق می باشند، بطور مثال مرکز پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان روی گاز رادن در حال تحقیق می باشد.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: برخی بر این باورند که قبل از زلزله های مخرب پیش لرزه می آید که این مطلب نیز درست نمی باشد به گونه ای که برخی از زلزله های بزرگ اصلا پیش لرزه ندارند، بنابراین مطرح کردن چنین مسایلی شایعه می باشد.

وی ۴.۵ ریشتر را زلزله بزرگ و مخرب ندانست و اظهار کرد: زلزله های کمتر از ۵ ریشتر ممکن است هر ۶ ماه رخ دهد و این زلزله ها ایجاد خسارت نمی کنند، زلزله های بالاتر از ۶ ریشتر را زلزله مخرب می گویند.

فاطمی اذعان کرد: در برخی از کشورها به دلیل اینکه خانه های خود را از چوب می سازند، هر چند وقت یکبار آژیر خطر به صدا در می آورند تا آمادگی لازم را به مردم دهند و اینکه اکنون ستاد بحران در زرند تشکیل گردیده است جهت آمادگی می باشد، نه خطر تا اگر زمانی زلزله ای رخ داد مانند زلزله بم غافلگیر نگردیم.

وی تشکیل ستاد بحران دلیل بر وقوع زلزله مخرب نمی باشد، اشاره و ادامه داد: بطور مثال ماشین آتش نشانی در نزدیکی برخی از مراکز پژوهشی مستقر می باشند آیا باید اذعان کرد که این مرکز حتما آتش می گیرد.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان گسل های کرمان به درستی شناسایی نشده اند، تصریح کرد: تشکیل ستاد بحران برای تمرین و آموزش می باشد و آموزش وظیفه ستاد بحران می باشد.

وی تاکید کرد: ایران روی کمربند زلزله می باشد و زلزله رخ خواهد داد، اما کسی آن را نمی تواند پیش بینی کند و اگر کسی بر این اساس بخواهد در مردم ترس و هراس ایجاد کند، بدون علم صحبت می کند.

فاطمی با بیان این مطلب که مسئولین بر ساخت و سازهای نظارت داشته باشند، ابراز کرد: در مناطق پرخطر مردم باید اتاق امن بسازند، اگر مقاوم سازی انجام گیرد از وقوع زلزله هیچ ترس و نگرانی نباید داشته باشیم.

انتهای پیام/