اجرای دهها طرح معدنی برای افزایش ظرفیت تولید / اشتغال ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌های همکار با میدکو

مهندس علی اصغر پورمند مدیر عامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) دیروز ضمن تشریح برنامه‌های توسعه فعالیت‌های معدنی این شرکت به خبرنگاران گفت: ظرف سال‌های اخیر “میدکو” موفق به راه‌اندازی دو طرح تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه جلال آباد زرند (هریک به ظرفیت ۲ میلیون تن) و دو طرح تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه سیرجان (هر یک به ظرفیت ۲ میلیون تن) شده که ظرفیت تولید این ماده معدنی را در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش ما به ۸ میلیون تن رسانده است.

دهها طرح معدنی از پاییز امسال تا سال آینده در استان کرمان به بهره برداری خواهد رسید که نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید فولاد، مس و زغال سنگ کشور خواهند داشت.

 

News_sedayezarand.irبه گزارش صدای زرند، به نقل از روزنامه اطلاعات،‌ مهندس علی اصغر پورمند مدیر عامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) دیروز ضمن تشریح برنامه‌های توسعه فعالیت‌های معدنی این شرکت به خبرنگاران گفت: ظرف سال‌های اخیر “میدکو” موفق به راه‌اندازی دو طرح تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه جلال آباد زرند (هریک به ظرفیت ۲ میلیون تن) و دو طرح تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه سیرجان (هر یک به ظرفیت ۲ میلیون تن) شده که ظرفیت تولید این ماده معدنی را در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش ما به ۸ میلیون تن رسانده است.

 

وی افزود: علاوه بر این، کارخانه تولید کک زرند به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و کارخانه فرآوری زغال سنگ شهرستان پابدانا به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال توسط این مجموعه راه‌اندازی شد.

 

مهندس پورمند ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه احیای مستقیم بردسیر به ظرفیت یک میلیون تن آهن اسفنجی و کارخانه گندله‌سازی سنگ آهن زرند به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در کنار احداث کارخانه گندله سازی ۲.۵ میلیون تنی سیرجان از دیگر موفقیت‌های این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.

 

به گفته وی، تا چند هفته آینده کارخانه تولید لوله‌های مسی به ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال در شهرستان شهربابک به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر این، مجتمع یک میلیون تنی فولاد بردسیر که مراحل ساخت آن هم اینک ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به همراه کارخانه ۲.۵ میلیون تنی گندله سنگ آهن بوتیا با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، کارخانه مس کاتد شهربابک با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی، مجتمع ۱.۵ میلیون تنی فولاد بوتیا با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی، مجتمع ۱.۷ میلیون تنی فولاد زرند، فاز دو کارخانه فرو سیلیس همدان به ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال و با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح فرآوری زغال سنگ طبس به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال و با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و کارخانه پخت آهک و دولومیت به ظرفیت۴۰۰ هزارتن در سال حداکثر تا پایان سال آینده توسط این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

نامبرده با اشاره به استفاده از یک شیوه منحصر به فرد در تولید مس در این مجتمع گفت: در شیوه‌های معمول تولید مس نیاز به ایجاد یک مجتمع ذوب، یک پالایشگاه و یک کارخانه اسیدسولفوریک بطور هم زمان دارد، ولی ما برای نخستین مرتبه در جهان به شیوه‌ای دست یافته‌ایم که تمامی این سه مجموعه را در خود دارد و نیازی به احداث مجزای آنها نیست. این شیوه در مجتمع کاتدی شهربابک به کار گرفته خواهد شد. ضمن آنکه مترصد بررسی امکان سرمایه‌گذاری در کشور شیلی (بزرگترین منبع مس جهان) و ایجاد کارخانه‌ای مشابه با استفاده از این فرایند جدید هستیم.

 

وی با رد برخی پیش‌بینی‌ها در مورد ادامه کاهش قیمت جهانی فولاد گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۵۰ ذخایر معدنی دنیا بین ۴۰ تا ۵۰ برابر افزایش یابد؛ چرا که اکتشافات عمقی به شدت گسترش یافته است. در همین حال هزینه‌های بهره‌برداری در اعماق زمین هم بالا رفته است. در این شرایط بازار فلزات یکی از باثبات‌ترین بازارها است.

 

از سوی دیگر مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک در ذخایر معدنی کشور در حال انجام است و شرکت‌های خارجی تمایل زیادی برای فعالیت در این حوزه دارند. این مساله نشان از به صرفه بودن سرمایه گذاری در این حوزه دارد.

 

مدیر عامل این شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی گفت: اینکه مدام گفته می‌شود وضع بازار جهانی فلزات و مواد معدنی خراب است، تحلیل درستی نیست و دلیل آن این است که قیمت فلزات و مواد معدنی را باید در یک بازه دستکم ۳۰ ساله مورد بررسی قرار داد نه در یک بازه یکی دو ساله.

 

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۳۵ قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی رو به بالاست و ممکن است در این بین چند سالی هم قیمت‌ها کاهش یابد.

 

پورمند ترکیب دو گروه فنی و اقتصادی با گروه مالی و بانکی در میدکو را موجب ثروت آفرینی در این گروه دانست و تاکید کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ شرکت کوچک و متوسط در حال کار با میدکو در اجرای پروژه‌های مختلف هستند. از طرف دیگر این شرکت تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان (‌۵ میلیارد دلار) در صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کرده که برای ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ هزار نفربه صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است و اگر حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه را به ۵۰ میلیارد دلار برسانیم، یقیناً برای ۳ میلیون نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

این فعال اقتصادی گفت: پروژه‌های میدکو در حال حاضر روی دو فلز فولاد و مس متمرکز هستند و هسته اصلی فعالیت‌های ما هم در استان کرمان است.

 

وی همچنین با اشاره به غیر‌قانونی بودن دریافت حقوق معادن گفت: حالا حالاها نباید در داخل کشور از معادن حقوق دولتی دریافت شود. به عبارت دیگر تا مرحله خروج و استحصال فلز از سنگ معدنی نباید حقوق دولتی به شرکت بهره‌بردار و تولیدکننده تعلق بگیرد. البته چند سالی است که رویکرد دولت با سرمایه‌گذاران این حوزه بهتر شده، اما هنوز کامل نیست. مسلماً رویکردهای فعلی نمی‌تواند باعث اکتشاف، استخراج و تولید فلز شود.

 

مدیر عامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با انتقاد از برنامه اکتشافات معادن در کشور گفت: در حالی که میانگین عمق اکتشافات انجام شده در ۵ کشور صاحب نام دنیا حدود ۱۰ کیلومتر است، میانگین عمق اکتشافات انجام شده در ایران به سختی به ۳۷۵ متر می رسد.

 

البته در برخی مناطق به عمق ۸۵۰ متری هم رفته‌ایم. همچنین طول میادین حوزه‌های حفاری شده در ۵ کشور مطرح معدنی به ۶ میلیون متر می‌رسد ولی طول حفاری انجام شده در تاریخ کشور از ۴ کیلومتر تجاوز نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال توسعه فعالیت‌های معدنی هستیم باید نهضت بزرگ اکتشافی در کشور راه‌اندازی کنیم تا سالی بین ۲ تا ۳ میلیون متر حفاری در کشور صورت بگیرد، افزود: میدکو ۵ پهنه اکتشافی در استان‌های کرمان، قزوین و اردبیل دارد و مترصد تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد در سال است.

 

انتهای پیام/