چرا کرمانی‌ها به مصرف موادمخدر در کشور معروف هستند؟!

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در خصوص تفکری که در مورد مردم کرمان در حوزه مصرف مواد مخدر در کشور می باشد، اظهار کرد: شاید این نوع برچسب زدن به مردم کرمان از این جهت می باشد که متاسفانه کرمانی ها نسبت به این موضوع مسئولیت پذیر نبوده و نگرششان نسبت به مواد مخدر منفی نیست، بنابراین همین موضوع سبب شده که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کرمان بالا باشد، به گونه ای که بالاترین نرخ شیوع را در کشور داریم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در خصوص تفکری که در مورد مردم کرمان در حوزه مصرف مواد مخدر در کشور می باشد، اظهار کرد: شاید این نوع برچسب زدن به مردم کرمان از این جهت می باشد که متاسفانه کرمانی ها نسبت به این موضوع مسئولیت پذیر نبوده و نگرششان نسبت به مواد مخدر منفی نیست، بنابراین همین موضوع سبب شده که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کرمان بالا باشد، به گونه ای که بالاترین نرخ شیوع را در کشور داریم.

 

Movad-

 

به گزارش صدای زرند، “حسین چناریان” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب که پرداختن به موضوع مواد مخدر، امری مهم است، گفت: بطوریکه سازمان ملل نیز روزی را تحت عنوان « روز جهانی مبارزه با مواد مخدر» نامگذاری نموده است و از همه کشورها درخواست نموده است که در خصوص پدیده مواد مخدر با حساسیت و جدیت به مقابله به آن بپردازند.

 

وی در خصوص تفکری که در مورد مردم کرمان در حوزه مصرف مواد مخدر در کشور می باشد، اظهار کرد: شاید این نوع برچسب زدن به مردم کرمان از این جهت می باشد که متاسفانه کرمانی ها نسبت به این موضوع مسئولیت پذیر نبوده و نگرششان نسبت به مواد مخدر منفی نیست، بنابراین همین موضوع سبب شده که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کرمان بالا باشد، به گونه ای که بالاترین نرخ شیوع را در کشور داریم.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با تعریف نگرش، بعنوان یک بار احساسی نسبت به یک موضوعی که در آن جمعیت پایدار شده است، تصریح کرد: مردم کرمان به نسبت میانگین جمعیت کشور نسبت به حوزه برخورد با مواد مخدر و مقابله با مواد مخدر و همچنین بد دانستن مصرف مواد مخدر، نظر منفی ندارند.

 

وی با اعتقاد به اینکه، اگر بخواهیم این موضوع را از دامن کرمانی ها که در واقع شایسته این انگ اجتماعی نیستند، برداریم، ادامه داد: کرمان پهناورترین استان کشور است و با توجه به سابقه غنی فرهنگی و همچنین صاحب بسیاری از افتخارات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در ایران، این موضوع برچسب خوبی برای مردم این دیار نیست و شایسته مردم کرمان نمی باشد.

 

چناریان افزود: این لکه و انگ اجتماعی ناشی از نگرش مردم کرمان نسبت به مواد مخدر می باشد، در نتیجه باید مردم کرمان، نگرش خود را تغییر دهند، و این تغییر با رفتار حل می شود و آن جزء اینکه در مقابل پدیده مواد مخدر منفی نگر شوند و بدانند که این پدیده بد، آسیب زا و دامن گیر می باشد و اگر اینگونه تصور کنیم، معتقدم می توانیم در یک برهه ای از زمان  این انگ اجتماعی را از دامن کرمانی ها پاک کنیم.

 

وی در مقابل این پرسش که آیا در مسیر ترانزیت موادمخدر بودن استان کرمان سبب افزایش شیوع مصرف موادمخدر در استان کرمان شده است؟ گفت: منکر این نمی باشیم که فراوانی مواد مخدر در توسعه و افزایش نرخ شیوع مواد مخدر اثر ندارد، اما اگر بحث فراوانی این موضوع بود، افغانستان که تولید کننده مواد مخدر در دنیاست،چنین انگی به مردمش زده نمی‌شود، ضمن آنکه، به استان سیستان و بلوچستان نیز که هم مرز افغانستان است، این برچسب زده نمی شود، پس  در مسیر ترانزیت بودن استان کرمان، دلیل منطقی نیست.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به کشف بیش از ۱۰۰ تن انواع مخدر طی سال گذشته در استان و تقدیم چندین شهید در راستای مبارزه با این پدیده شوم و خانمان سوز یادآور شد: پلیس استان کرمان، در حوزه مقابله با مواد مخدر چندین سال است، رتبه اول یا دوم در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که باید مدنظر داشت که کرمان، استان مرزی نمی باشد، اما پلیس و نیروهای دستگاه قضایی وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند.

 

 

کرمان در کریدر مواد مخدر

 

وی با اشاره به اینکه نگرش مردم کرمان ریشه فرهنگی دارد که امروز باعث بی تفاوتی یا مثبت نگری در مردم کرمان شده است، تصریح کرد: باید در جبهه فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته کار کرد زیرا  ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی در جوار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان قرار داردو بهترین مسیر برای عبور مواد مخدر به هر بازاری در دنیا است و طبیعتا استان کرمان به جهت پهناور بودن و داشتن ۴۰ هزار کیلومتر کویر، در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و این موضوع آثار زیانباری برای استانی ایجاد کرده است.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اضافه کرد: در نتیجه یکی از موضوعاتی که می تواند فراوانی مواد مخدر را در کرمان در پی داشته باشد، این امر بوده است، اما در قبال آن به اندازه ای که فراوانی زیاد می باشد، تلاش برای مبارزه با موادمخدر نیز زیاد بوده است.

 

وی با اشاره به صحت ادعای خود مبنی بر تلاش پلیس، به خبرگزاری ایسنا گفت: عملکردها نشانگر تلاش ما می باشد، به گونه ای که تقریبا در سال ۲۰ درصد از کل کشفیات موادمخدر کشور متعلق به استان کرمان است که نشاندهنده این موضوع است که اراده مقابله با مواد مخدر در استان زیاد بوده است.

 

 

کرمان رتبه نهم مصرف مواد مخدر در کشور

 

چناریان با بیان اینکه کرمان در مسیر عبور بخش عمده ای از محصولات قاچاق کشور به ویژه مواد مخدر است اعلام کرد: نرخ شیوع (میزان تمایل به مصرف) در استان کرمان، بسیار بالاتر از میانگین کشوری است، ضمن آنکه از نظر تعداد معتادین با توجه به آمارهایی که ستاد مبارزه مواد مخدر ارایه داده است، استان کرمان ۹۰ تا ۱۰۰ هزار معتاد وابسته به مواد مخدر دارد که در این موضوع نیز نسبت به میانگین کشوری، رتبه بالاتری را داریم، اما از نظر تعداد مصرف مواد مخدر طبق آخرین آمار رتبه نهم کشوری را داریم.

 

وی با اشاره به ۸۰ هزار معتاد تحت درمان در استان و رتبه پنجم یا ششم کشوری در این زمینه، اظهار کرد: بعد از استان کرمان نرخ شیوع مصرف مخدر در استان های مازندران، استان های شمالی و فارس بیشتر می باشد ضمن آنکه باید گفت که در استان سیستان و بلوچستان میزان مصرف و نوع موادمخدر، بیشتر سنتی است اما در استان های مرکزی کشور و هر چه به سمت غرب کشور پیش می رویم، مواد روانگردان؛ شیمیایی و صنعتی بیشتر مصرف می شود.

 

 

مصرف مواد مخدر در کرمان از نوع کم خطر

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان ادامه داد: طبق آخرین پژوهش های صورت گرفته، از حیث نوع مواد مصرفی، بخشی از مواد مصرفی در استان در ردیف مواد کم خطر قرار دارد، به گونه ای که در جمعیت دانشجوی، دانش آموزی و کارگری بیشترین میزان نوع مواد مصرفی هنوز مواد سنتی (تریاک و مشتقات تریاک) است.

 

وی تلنگری به خانوده ها زد و به خبرگزاری ایسنا گفت: تحقیقات نشان داده است که در بین دو گروه نرخ وابستگی به مواد روانگردان در استان افزایش پیدا کرده است که نخست در گروه جوانان می باشد و متاسفانه سن اعتیاد در استان کرمان ۲ سال کاهش و به سن هفده سالگی رسیده است در حالی که در گذشته بالای بیست سال بود.

 

چناریان جمعیت زنان را گروه دیگر وابستگی به مواد روانگران در استن عنوان کرد و تاکید کرد:متاسفانه اعتیاد به روانگردها در حال زنانه شدن، است بطوری که هم اکنون میزان افزایش روانگردان ها در مردان ۱.۴ و متاسفانه در زنان ۲.۵ می باشد که جای تامل و نگرانی دارد، زیرا زنان و جامعه بانوان یک جامعه اثر گذار در حوزه تربیت، تعلیم، حفاظت و مسایل اجتماعی می باشند و اگر این روند ادامه پیدا کند، نگران کننده خواهد شد.

 

 

رابطه مواد مخدر و زیبایی

 

وی با تاکید بر اینکه، درصد افزایش مصرف مواد روانگردان در زنان بیشتر از مردان می باشد، تصریح کرد: دلیل افزایش مواد روانگردان صرف نحوه، شیوع و تجهیزات مصرف نمی باشد، بلکه بحث کاربردهای آن می باشد. متاسفانه بیان تبلیغاتی نسبت به مواد روانگردان و صنایعی در گروه جوانان و زنان در ارتباط با برخی موضوعات از جمله؛ شادابی، نشاط کاذب، زیبایی، لاغری و … می باشد.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان این مطلب که در حوزه مسایل پیشگیرانه و آگاه سازی ضعیف می باشیم، عنوان کرد: برخی از زنان طبیعتا به دنبال این می باشند ترکیب بدنی مناسب، پوست شفاف، با نشاط و … می باشند. متاسفانه در برخی از آرایشگاه های زنانه به جهت تبلیغ این موضوعات فوق به افراد پیشنهاد برخی از مواد و قرص ها می دهند، که حتی برخی از مبلغان این مواد و همچنین مصرف کنندگان، حتی نمی دانند که تبعات این مواد چه می باشد.

 

وی اذعان کرد:  در گذشته مواد مخدر انگشت شمار بودند اما اکنون ۴۵۰ نوع مواد روانگرد و مخدر می باشد به گونه ای که بسیاری از کارشناسان در حوزه پیشگیری و مقابله همه این مواد را نمی شناسند و متاسفانه در برخی از داروخانه ها، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی نیز گاهی این مواد مخدر ارایه می شوند.

 

چناریان با تاکید بر اینکه باید مصونیت سازی جدی و گسترده ای در حوزه موادمخدر انجام دهیم، تصریح کرد: باید سطح توانمندی و مهارت های جوانان و زنان را در مقابل چنین پدیده های بالا ببریم زیرا هم اکنون در این زمینه مقداری دستمان عقب می باشد و باید همانند دنیا که خود مواظبتی یک شیوه پیشگیری است، در کشور ما نیز باید همه مهارت های خود مواظبتی را بدانند و یاد بگیرند.

 

وی با بیان این مطلب که صدها نوع از مواد مخدر در ایران می باشد، تصریح کرد: تا کنون بررسی جدی در خصوص اینکه از ۴۵۰ نوع مواد مخدر، چند نوع آن در ایران می باشد، انجام نشده است. اما اعتقاد بر این است که در ایران متداول ترین مواد مخدر صنایعی؛ شیشه بارزترین، پرمصرف ترین و خطرناک ترین می باشد.

 

 

جبر جامعه

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در خصوص رابطه جبر جامعه و بزهکاری به خبرگزاری ایسنا گفت: اگر ۷۰ عام در آسیب دیدگی فردی دخیل باشد، ۳۰ عامل آن به خود فرد بر می گردد و ۴۰ عامل دیگر آن مربوط به محیط، جامعه و اجتماع می باشد، در نتیجه، این فرد را به تنهایی بخواهیم متهم کنیم درست نمی باشد. قطعا عوامل اجتماعی و پدیده های دیگر در آسیب زایی این فرد نقش دارند.

 

وی ادامه داد: فردی که به جهت ناملایمات اجتماعی، برخوردهای نادرست اطرافیان و مشکلات محیطی، بزهکار می شود، به تنهایی مقصر نیست، یادآور می شوم که در زلزله بم، به مردم در دادن امکانات از جمله غذا و پوشاک، فوق العاده محبت می کردیم، اما در آن شرایط سخت روحی و روانی به اندازه ای که غذا به این فرد می دادیم، باید از نظر روحی و روانی نیز کمک کنیم، بطوریکه آن افراد در آن زمان بیشتر نیاز به مسایل روحی و عاطفی داشت.

 

چناریان افزود: پس از زلزله بم مشاهده نمودیم، بسیاری از بازمانده های این حادثه، آسیب دیدن و دلیل آن این بود که ما در این زمینه غفلت کردیم. بنابراین در می بابیم که یکی از دلایلی که افراد مبتلا به برخی آسیب های اجتماعی می شوند، بسترهای اجتماعی و محیطی می باشد.

 

 

روش مقابله با بزهکاری در دنیا

 

وی ابراز کرد: غفلتی که در حوزه مواد مخدر در گذشته غفلت کرده ایم، این است که عمدتا جبهه مبارزه را فقط به سمت سوی مقابله پلیسی و قضایی برده ایم، در حالی که بایستی یک جبهه متوازنی داشته باشیم، بطوریکه به همان اندازه که با قاچاقچی برخورد می کنیم، باید با عوامل تقاضا نیز برخورد کنیم.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان وظیفه پلیس مقابله با عرضه مواد مخدر است اما در حوزه کاهش تقاضا برای او وظیفه ای تعریف نشده است، اظهار کرد: پلیس به عنوان عنصر مطلع به انواع و زیان های مواد مخدر و اثر بخشی آن در حوزه کاهش تقاضا می تواند موثر باشد. اما در قانون مبارزه با مواد مخدر بیشتر کاهش تقاضا، بر عهده دستگاه های فرهنگی گذاشته شده است ضمن اینکه پلیس در این حوزه نیز کار می کند.

 

وی یادآور شد: در دوران مسئولیت بنده در حوزه پلیس، آمار اقدامات آگاه سازی ما، گاهی اوقات از همه دستگاه های فرهنگی بیشتر بود، اما کافی نبود. امروز در دنیا دیگر شیوه آگاه سازی و پیشگیری، شیوه نصیحت مداری و سخنرانی نمی باشد، بلکه شیوه مداخله گری می باشد.

 

چناریان افراد از نظر شرایط و مسایلی که در اطراف آنها می گذرد، با یکدیگر متفاوت می باشد، عنوان کرد: برای انجام اقدام موثر در حوزه پیشگیری، باید از روش اقدامات مداخلانه گرانه استفاده نمود. به گونه ای که بدانیم مشکلات فرد چیست؟ با دخالت در مشکلات فرد، آن را از آسیب نجات داد و یا مشکل او را حل نمود.

 

وی با بیان این مطلب که، امروزه دیگر دنیا اولین گامی که در حوزه پیشگیری بر می دارد،غربالگری است، به ایسنا گفت: بطور مثال در یک جمع دانشجوی همه را در یک سالن جمع نمی کنند و فقط یک استاد سخنرانی کند، بلکه اول دانشجویان را پایش نموده، زیرا مشکلات، تمایلات افراد با یکدیگر فرق می کند، بعد اساس آن، اقدامات صورت می گیرد. شیوه موثری که باعث شده آنها در اقدامات با درمان و پیشگیری موثرتر عمل کرده اند به دلیل استفاده از شیوه های مداخله گری بعد از غربالگری می باشد.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اذعان کرد: اکنون اقدامات پیشگیری ما در قالب سخنرانی های نصیحت مدار و هشدار دهنده است در حالی است که این نوع روش تنها در برخی جوامع و محیط ها می تواند موثر باشد وباید اقدامات مداخله گرانه بر اساس پایش انجام دهیم. بطوریکه دانشگاه ها باید دانشجویان خود را پایش نموده و بداند که دانشجوی او چه نوع نیاز آموزشی دارد و همین طور آموزش و پرورش، محیط کار و …

 

وی ابراز کرد: بخشی از بودجه که در حوزه مبارزه با مواد مخدر هزینه می شود، صرف زندانی ها و تقویت مرزهای کشور شده است در حالی که باید اذعان کرد، به همان اندازه که در حوزه مقابله و درمان هزینه کردیم بایستی در حوزه پیشگیری هزینه کنیم، حتی در مقطعی اگر بیشتر از اعتبار مقابله در حوزه پیشگیری هزینه گردد، ضرورت دارد زیرا در دنیا بیشتر از هزینه ای که ما صرف مقابله می کنیم، آنها صرف درمان می کنند.

 

چناریان اضافه کرد: ضرر معنوی که مواد مخدر بر پیکر جامعه از جمله؛ طلاق، قتل، کودک آزاری، همسر آزاری و … می گذارد، قابل برآورد نمی باشد. لذا هزینه های حوزه مواد مخدر، هزینه های سنگینی می باشد و علاجی نیز ندارد اما باید در برخی حوزه ها غفلت شده هزینه‌های بیشتری را خرج کنیم

 

وی در پایان با بیان اینکه می توان بخشی از هزینه های مقابله با مواد مخدر را در دیگر حوزه ها خرج کرد، تصریح کرد: حال حاضر اولویت ما اجتماعی کردن مواد مخدر می باشد و هم اکنون NGOها در این بخش در حال ساماندهی و رشد می باشند  زیرا معتقدیم این نهادها باید در این راستا مداخله کنند و ما نیز وظیفه حمایت از آنها را داریم.

 

انتهای پیام/ سارا سلطانی