مظلومیت فرهنگ در مجلس دهم

صدای زرند – عباس اسلامی: رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۷خردادماه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

Abbas-Eslami2

صدای زرند – عباس اسلامی: رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۷خردادماه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

معظم‌له: به مناسبت شروع به‌کار مجلس شورای اسلامی دوره دهم، سخنان مبسوطی ایراد فرمودند، که به حق شایسته تامل و تدقیق است و می تواند راهگشا و کلید حل بسیاری از مشکلات باشد.

 

مقام معظم رهبری; در این دیدار توجه نمایندگان را به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران و اهمیت ویژه و والای آن جلب نمودند. وفرمودند، مجلس محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و قانونگذاری‌ها می باشد و مجلس شورای اسلامی را نهادی انقلابی و بر آمده از انقلاب خواندند و افزودند: وظیفه‌ی قانونگذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل گذاری برای حرکت دولت است.

 

ایشان با اشاره به سوگند نمایندگان مجلس در حفظ مبانی اسلام و دستاوردهای انقلاب افزودند: مجلس باید واقعا در رأس امور باشد و حفظ جایگاه و هیبت واقعی مجلس بر عهده‌ی نمایندگان است. و با تاکید بر اینکه، یکی از ضمانت‌های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت جدی مجلس بر خویش است، و این امر می تواند زمینه قانونگذاری خوب و کارشناسی شده و همه جانبه‌نگر، متقن، با کیفیت، واضح و بدون تعارض با قوانین دیگر و ضد فساد و در بر دارنده‌ی مصالح ملی به جای مصالح محلی باشد.

 

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به الزامات قانونگذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با بر شمردن اولویت‌های کاری مجلس در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتند: مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور “انقلابی” باشد و در قانون گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه‌ی آمریکا واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند.

 

اما آنچه که حائز اهمیت ودقت است توجه دادن نمایندگان به مسئله فرهنگ به عنوان یکی از الویت‌های کاری مجلس بود، رهبری خطاب به منتخبین مردم فرمودند: اقتصاد الویت فوری کشور است اما فرهنگ در بلند مدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است. و به نوعی ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی اشاره کردند.

 

بدون شک یکی از دغدغه‌های دیرینه و مهم مقام معظم رهبری که همواره مورد تاکید و توجه ایشان بوده مقوله فرهنگ است. و در طول سالهای گذشته به خاطر نقش تاثیر گذاری فرهنگ بر زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نفوذ عوامل فرهنگی بر رفتار افراد به ضرورت اولویت فرهنگ پرداختند. زیرا فرهنگ شکل دهنده به محیط و زمینه ساز تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی تکنولوژیکی است. وهمین دگرگونیهای فرهنگی در اروپا انقلاب صنعتی را بوجود آورد، و انقلاب صنعتی تغیراتی با خود آورد. امروز این دگرگونیهای فرهنگی است که مسیر جوامع را هدایت می کنند. لذا انتقال فرهنگ گذشته به آیندگان و نیز نوآوری فرهنگی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند از زوال یک جامعه جلوگیری نماید. هویت فرهنگی موجبات توانایی و زنده بودن ملت را فراهم می آورد و به قول “ژرژ بالاندیه” فرهنگ انگیزه و واسطه بقاست، رمز جان بدر بردن هر ملت از مهلکه‌هاست.

 

با توجه به جایگاه و نقش مجلس و اهمیت توجه به فرهنگ و علی‌رغم تاکیدات رهبری بر فرهنگ بعنوان الویت کاری مجلس، متاسفانه فرهنگ در مجلس دهم مظلوم واقع شد و کمترین توجه از سوی نمایندگان به کمسیون فرهنگی و هجوم نمایندگان به سوی کمسیون‌های اقتصادی و سیاسی بود. وتنها چهار نفر متقاضی حضور در این کمسیون شدند. شاید یکی از دلایل بی توجهی و استقبال کم از حوزه فرهنگ به این خاطر است که این کمسیون نسبت به کمسیون‌های اقتصادی و سیاسی محبوبیت، جارو جنجال و زرق و برق چشم‌نوازی ندارد.

 

و همانطور که کار در مشاغل فرهنگی مانند معلمی و روزنامه‌نگاری بیشتر دلی است در کمسیون فرهنگی مجلس هم افراد بیش از هر مسأله‌ای به خاطر تمایلات قلبی‌شان به این سمت و سو هدایت می شوند. بنابراین تا زمانی که نگاه‌ها نسبت به این کمسیون تغیر نکند و کار در این حوزه برخاسته از یک باور قلبی نباشد کسی به این سمت نخواهد آمد و عملکرد ضعیف از سوی نهادهایی چون مجلس نتیجه‌اش جز همان ولنگاری نخواهد بود و مطمئنا این ولنگاری در فعالیت‌های خودجوش فرهنگی مردم نیز تاثیر خواهد گذاشت و بی توجهی و کم کاری در این کمسیون ضعف بسیار بزرگی شمرده می شود و این بر خلاف تعهدات و وعده‌هایی بود که نماینده‌های کنونی در دوران کاندیداتوری‌شان به ملت ایران داده‌اند.

 

انتهای پیام/