مجبوریم به سمت کشاورزی مکانیزه برویم / آینده ی روشن زغالسنگ کشور با مدیریت یا ممنوعیت واردات این محصول

دکتر امیری گفت: قطعاً اگر دولت از کشاورزی و زغالسنگ استان حمایت نکند مشکلات زیادی در این بخش ایجاد خواهد شد و کارگران و خانواده های زیادی با مشکل مواجه خواهند شد و بدون شک این مشکلات در ابتدای گریبان گیر خود دولت خواهند بود.

در پی سفر پر برکت هیات دولت به دیار کریمان و حضور دو وزیر از کابینه تدبیر و امید در شهرستان زرند بر آن شدیم تا شرح کاملی از حضور این دو وزیر در این شهرستان را از زبان دکتر حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی جویا شویم.

 

HosseinAmiri_SZ54653s2به گزارش صدای زرند، دکتر حسین امیری در این باره گفت: در سفر کاروان تدبیر و امید به استان های مختلف، آقای رئیس جمهور تنها به مراکز استان ها سفر می کنند و اعضای دولت نیز به عنوان نماینده ی دولت به شهرستان های مختلف آن استان سفر دارند؛ با توجه به محدودیت ها و مشغله هایی که برخی از اعضای کابینه برای سفر به استان کرمان داشتند متاسفانه دولت نتوانست در این سفر به برخی از شهرستان ها به طور مستقیم نماینده ای اعزام نمایند.

 

دکتر امیری گفت: خوشبختانه با پیگیری هایی که از قبل داشتیم، توانستیم حضور دو وزیر کلیدی و مرتبط با مشکلات زرند را در شهرستان داشته باشیم و در این سفر میزبان جناب آقای مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بودیم.

 

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی به همراه سه تن از معاونین خود در شهرستان زرند حضور داشتند، اظهار داشت: حضور مهندس حجتی در شهرستان زرند به دلیل مسائل و مشکلاتی که پیرامون باغات پسته، نظیر سرمازدگی ها، کمبود آب و وام های کشاورزی، وجود داشت لازم به نظر می رسید و در زمان حضور ایشان در شهرستان زرند دو طرح در بخش کشاورزی شهرستان نیز افتتاح شد که یکی طرح آبیاری مکانیزه و دیگری راه اندازی یک کارگاه ضبط پسته ی کاملاً مکانیزه بود.

 

نماینده مردم زرند و کوهبنان گفت: وزیر محترم جهاد کشاورزی همچنین در یک جلسه صمیمی که در محل افتتاح پروژه آبیاری مکانیزه در روستای دولت آباد و در فضای باز برگزار شد، پذیرای درددل باغداران و مسئولین خانه کشاورز استان و شهرستان بود که در این جلسه نماینده باغداران و رئیس خانه کشاورز استان به ارائه مشکلات پیرامون پسته شهرستان پرداختند و من نیز طی سخنرانی که داشتم، مشکلات پیرامون اقتصاد پسته و تهدیدهایی که در این بخش وجود دارد را به اطلاع وزیر محترم رساندم.

 

امیری گفت: متاسفانه بازار پسته استان کرمان به دلیل کمبود نقدینگی که تعاونی های فعال در این بخش دارند همه ساله دارای مشکل می باشد و تعاونی ها نمی توانند در زمان برداشت محصول قیمت تعیین شده ی پسته را برای خرید اعلام نمایند و با ورود واسطه ها به این بخش قیمت پسته کاهش می یابد و باغداران نیز در این زمینه ضرر می دهند. به همین منظور از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا کردیم تا تلاش کنند که همه ساله در خرداد و تیر ماه با ورود بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات به تعاونی ها، این امکان را به آنها بدهند تا در زمان برداشت پسته که از اواخر مرداد ماه شروع می شود قیمت پسته را اعلام نمایند و باغداران نیز در زمینه فروش محصول خود تعجیل نکنند.

 

دکتر امیری در ادامه اظهار داشت: مهندس نعمت زاده هم در ابتدای سفر خود به زرند بازدیدی از مجتمع فولاد زرند ایرانیان داشتند و بعد از آن مراسم افتتاح رسمی دو کارخانه ی کنسانتره سنگ آهن و گندله سنگ آهن را در جلال آباد زرند به صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهور و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت داشتیم و ایشان همچنین چندین پروژه در دیگر شهرستان های استان نظیر جیرفت و بردسیر را به صورت ویدیوکنفرانس از شهرستان زرند افتتاح نمودند.

 

نماینده مردم زرند و کوهبنان مهمترین دلیل حضور مهندس نعمت زاده در شهرستان زرند را جلسه ایشان با پیمانکاران و مسئولین معادن زغالسنگ دانست و افزود: در این جلسه که در برخی موارد جلسه ای چالشی بود، چند نفر از مسئولین معادن، نماینده ی کارگران و مسئولین شرکت زغالسنگ نظرات و مشکلاتی که پیرامون صنعت زغالسنگ وجود دارد را به اطلاع وزیر رساندند.

 

وی ادامه داد: مهندس نعمت زاده با توجه به سخنان حاضرین در این جلسه و نیز جلسات و مکاتباتی که من از تهران در این زمینه پیگیری کردم، قول دادند تا در هیات دولت این مسائل و مشکلات را مطرح نمایند و پیگیر حل آن ها نیز باشند.

 

ایشان گفت: مدیرعامل واگن سازی زرند نیز با ملاقاتی که با جناب وزیر داشتند قرار شد برای رفع مشکلات موجود در این کارخانه به تهران سفر کنند و از طریق ایشان و حضوراً مسائل و مشکلات را پیگیری نمایند.

 

دکتر امیری با اشاره به سفر خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به شهرستان کوهبنان اظهار داشت: من به دلیل همزمانی سفر دو وزیر در شهرستان زرند نتوانستم به طور مستقیم در کوهبنان حضور پیدا کنم اما طبق پیگیری که کردم استقبال از ایشان مناسب بوده و بنده نیز در جلسه شورای اداری استان از خانم مولاوردی تقاضا کردم که پیگیر مشکلات موجود در شهرستان کوهبنان باشند.

 

دکتر امیری با بیان اینکه مشکلات پیرامون معادن زغالسنگ از حد بحران گذشته و به مرز خطر رسیده است، گفت: در جلسه شورای اداری که در استانداری برگزار شد به طور مستقیم به جناب روحانی در مورد حل مشکلات موجود در معادن زغالسنگ پیشنهاد کردم که دولت حتما باید برای حل این مشکلات ورود کند و با مدیریت یا ممنوعیت واردات زغالسنگ و کُک مانع بیکار شدن هزاران کارگر فعال در این صنایع شود.

 

ایشان ضمن بیان اینکه پرونده مالی و بانکی برخی از واحدها و کارخانجات استان در خارج از استان می باشد، اظهار داشت: درخواست دیگری که در شورای اداری از رئیس جمهور داشتم این بود که از این واحدها و کارخانجات خواسته شود تا حساب های بانکی، پرونده های بیمه و پرونده های مالیاتی خود را در شهرستان محل احداث کارخانجات فعال کنند تا این موضوع سبب افزایش گردش نقدینگی و گردش مالی در استان شود.

 

این نماینده مردم در مجلس همچنین گفت: بحث دیگر ما در شورای اداری در مورد مشکلات پیرامون باغات پسته و توجه به آبیاری مکانیزه بود که لازم است با توجه به کم آبی شدید و کویری بودن استان توجه ویژه ای در این زمینه شود؛ که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان زرند ایشان در این زمینه گفتند “هر پرونده ای که آماده باشد، می توانیم از طریق استان به آن تسهیلات لازمه را پرداخت کنیم” و ۸۵ درصد این تسهیلات هم طبق قانون بلاعوض و کمک مستقیم دولت می باشد.

 

دکتر امیری با اشاره به موفق بودن اجرای طرح های آبیاری مکانیزه در باغات شهرستان زرند گفت: در حال حاضر تنها ۶ درصد از باغات شهرستان زرند تحت آبیاری مکانیزه هستند و مشکل اصلی در اجرای این طرح ها خرده مالکی باغات می باشد که هزینه های اجرای آن را افزایش می دهد و ما به همین دلیل از سازمان جهاد کشاورزی تقاضا کردیم تا روستاهای مختلف را به صورت تجمعی در این طرح وارد کند؛ اما با این وجود اجرایی شدن این طرح ها نیازمند حضور فعال و استقبال باغداران می باشد.

 

ایشان گفت: موضوع دیگری که باغداران باید به آن توجه داشته باشند، اهمیت دادن به اقتصاد پسته و میزان برداشت محصول از واحد سطح می باشد؛ ما در حال حاضر باغدارانی داریم که از هر هکتار بیش از ۱۳ تن در هکتار برداشت می کند و در مقابل باغاتی هم داریم که تنها ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار محصول می دهد؛ این نشان می دهد اگر ما بتوانیم به مقدار برداشت و تولید در واحد سطح توجه جدی داشته باشیم ضمن افزایش سوددهی، می توانیم از آب و خاک نیز به صورت صحیح و منطقی استفاده کنیم.

 

نماینده مردم زرند و کوهبنان بیان داشت: اگر در پسته کاری به سمت باغداری مدرن پیش برویم مطمئناً می توانیم آینده ی خوبی را برای این بخش متصور شویم در غیر این صورت کاشت، داشت و برداشت به صورت سنتی و مرسوم دیگر جوابگو نمی باشد و ما مجبوریم که به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه برویم.

 

وی توجه به استفاده از نهاده های استاندارد را مهم خواند و گفت: متاسفانه قبلاً از نهاده های غیراستاندارد وارداتی استفاده می شد که موجب خشک شدن درختان پسته شده بود و با وجود تذکراتی که در این زمینه داده شد، برخی به جای اینکه دنبال حل مسئله باشند، صورت مسئله را پاک می کردند و دلیل خشکی درختان پسته را به حضور کارخانجات کک سازی در زرند ارتباط می دادند حال آنکه کارخانجات کک سازی زرند خود دارای یک فضای سبز شاداب و مناسب هستند که این نشان دهنده ی غیرواقعی بودن حرف این افراد است.

 

دکتر امیری در پایان گفت: قطعاً اگر دولت از کشاورزی و زغالسنگ استان حمایت نکند مشکلات زیادی در این بخش ایجاد خواهد شد و کارگران و خانواده های زیادی با مشکل مواجه خواهند شد و بدون شک این مشکلات در ابتدای گریبان گیر خود دولت خواهند بود.

 

انتهای پیام/