حضرت زهرا الگویی برجسته برای بشریت است

مام جمعه زرند با بیان این که حضرت زهرا (س) در همه زمینه ها الگویی برجسته برای شیعیان است، گفت: زندگی حضرت زهرا (س)، ازدواج آسان، شوهرداری، تربیت فرزند، ایثار و از خودگذشتگی، ولایت مداری و حضورشان در مسائل سیاسی الگویی برای بشریت است.

حجت‌الاسلام علی ابراهیمیبه گزارش صدای زرند، حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک ولادت فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر اظهار کرد: سوره کوثر در عظمت حضرت زهرا(س)، در قرآن مجید درباره این بزرگوار نازل شده است که دشمنان بخاطر نداشتن پسر، پیامبر خدا (ص) را شماتت می کردند و خوشحال بودند که شخص رسول خدا (ص) فرزند پسری ندارد که آیین اسلام و آیین پیامبر(ص) را ادامه بدهند و خدای تبارک و تعالی پیامبر(ص) را دلداری داد و برای امید بخشی سوره ای مستقل درباره حضرت زهرا (س) نازل کرد و فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» ما تو را کوثر (خیر محض) دادیم.

 

وی با بیان این که فاطمه زهرا (س) الگوی امام عصر (عج) است، بیان کرد: حضرت زهرا (س) به قدری مقامشان والاست که امام زمان (عج) برای عدالت و حاکمیت حق و گسترش خوبی ها در جامعه می آیند می فرمایند؛ «در دختر پیامبر خدا (ص) برای من الگوی نیکویی است» و امام زمان(عج) سرمشق حکومتی خودشان و عدالتشان را حضرت زهرا (س) معرفی می کنند، اگر این بزرگوار دختر و همچنین مادر و همسری نمونه به شمار می رود، فرزندانی شایسته تربیت کرده است.

 

امام جمعه زرند تصریح کرد: ویژگی های دیگری که این حضرت هم دارند که همه خوبان و خیرین عالم باید از حضرت زهرا (س) درس خیر و بخشش و خوبی بگیرند و تمام خوبان عالم باید ریزه خوار سفره حضرت زهرا بشوند و شما کجای عالم این چنین انفاقی را که حضرت زهرا کردند، پیدا می کنید؟ سه شبانه روز خود و فرزندانشان و حتی فضه خادمه هم گرسنه بخوابند، روزه بگیرند و عبادت خدا را انجام بدهند و کارهای روزمره خودشان را نیز انجام بدهند و با آب افطار کنند، کجای دنیا شما پیدا می کنید.

 

حجت الاسلام ابراهیمی به روایتی از رسول خدا(ص) اشاره کرد و افزود: رسول خدا فرمودند «إِنَّ اللّهَ تَعَالَى یَغْضَبُ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَهَ وَ یَرْضَى‏ لِرِضَاهَا» همانا خداوند متعال، غضب می کند به کسی که فاطمه (س) از او خشمگین است و خوشنود می شود به آن که فاطمه (س) از او خوشنود است که این خیلی تعبیر بلندی است که اگر ما روی این کلام فکر کنیم عصمت حضرت زهرا را می ساند یعنی اگر خشمی هم حضرت داشته باشد خشمش، از خشم خداست و هیچ چیز، بجز خدا در وجودش نیست، تمام هستی اش خدایی و الهی است، حرف که می زند حرفهای خدا را می زند؛ و اگر خشم و غضب می کند خشم خداست، که یک دختر ۱۸ ساله به چنین مقامی در پیشگاه خدا دست پیدا کرده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به مقام عصمت فاطمه الزهرا(س) اشاره و خاطرنشان کرد: مقام عصمت و دوری از گناه نه تنها گناه و خطا نمی کند؛ بلکه فکر گناه هم نمی کند؛ این یکی از تعبیرات بلند حضرت رسول خدا(ص) در باب مقام حضرت زهرا(س) است که مقام عصمت یعنی مقام پاکی از گناه و خطاست.

 

امام جمعه زرند ابراز کرد: پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) در ضمن یک حدیث نسبتا طولانی فرمودند «دخترم فاطمه بی شک او سرور زنان عالمیان است، گفته شد ای رسول خدا، آیا او سرور زنان زمان خویش است؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود مریم بنت عمران، سرور زنان زمان خویش بود اما دخترم فاطمه سرور زنان عالمیان است، از نخستین تا آخرین؛ هرگاه فاطمه در محراب عبادت می ایستد، هفتاد هزار ملائکه مقرب بر وی درود می فرستند و سلام می کنند و او را مانند مریم ندا می دهند «ای فاطمه، خداوند برگزید تو را، و پاکیزه ساخت و برگزید بر زنان عالمیان».

 

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: یکی از عوامل مهم و موثر در شخصیت حضرت زهرا (س) پدر چون رسول خدا(اشرف مخلوقات) است و همچنین داشتن مادری چون خدیجه که عاشق و دلداده پیامبر و انسانی موحد و همین طور یک تاجر و سرمایه دار موفق است، ایشان در زمان خودشان تاجر موفقی بودند و در حالیکه در عربستان آن زمان رِبا در معامله فراوان بود، ولی سَرسوزنی رِبا در معامله ایشان نبود، معامله اش همان مضاربه امروزی بود و معامله حرام در زندگی اش نبود.

 

وی ادامه داد: تا جایی که پیامبر خدا هم در معاملات ایشان شرکت داشتند و از راه حلال ثروتی به دست آورده بود که برابری می کرد با تمام ثروت برنج؛ ایشان اُمُ المَساکین و اُمُ الاَیتام(مادر یتیمان) بودند و سَر سفره اش همواره یتیمان، بیچارگان و ضعفا بودند و حضرت خدیجه یک انسان موحد خداپرست و معتقد به دین حضرت ابراهیم بود و مادرِ حضرت زهرا سرسوزنی بت پرستش نکرده است.

 

امام جمعه زرند عنوان کرد: حضرت زهرا از چنین مادری با چنین شخصیت والا و پدری که اشرف مخلوقات بود، متولد شده است، پیامبر (ص) «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ» آخر همه انبیاء است ولی در مرتبه از همه پیامبران بالاتر است و تعبیر بلند و زیبایی که مقام معظم رهبری در ادبیات ما وارد کردند پیامبر اعظم (ص) است و تا پیش از این ما می گفتیم پیامبر اکرم (ص) که این کلام را اول بار مقام معظم رهبری نسبت به رسول خدا حضرت محمد (ص) داشتند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که مادر از نظر فرهنگ اسلام دارای جایگاه ویژه ای است، اضافه کرد: حضرت محمد(ص) در یک جمله زیبا مقام و منزلت حقیقی مادر را چنین بیان می کند «الجنه تحت اقدام الامهات» بهشت زیر پای مادران است و در جمله ای دیگر فرمود: «تحت اقدام الامهات روضه من ریاض الجنه؛ جای قدمهای مادران باغی از باغهای بهشت است».

 

وی گفت: این سخنان گهربار رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله نهایت درجه تکریم مادر است یعنی هر کس بخواهد به عالی ترین مقامات انسانی دست یابد، باید مادر خود را مورد احترام و محبت قرار دهد و در مورد مقام والای مادر، مطالب فراوانی در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام بیان شده است از جمله این که امام صادق علیه السلام فرمود «مردی به حضور رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده و عرضه داشت، ای رسول خدا! به کدامیک از بستگانم نیکی کنم؟ فرمود: به مادرت، مرد پرسید بعد از آن؟ فرمود به مادرت و برای بار سوم پرسید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود مادرت در نوبت چهارم حضرت فرمود به پدرت نیکی کن.

 

امام جمعه زرند افزود: از نگاه اسلام، همچنان که فرزندان بر والدین حقوقی دارند، پدر و مادر نیز حقوقی بر گردن فرزندانشان دارند امام سجاد علیه السلام با توجه به نقش حیاتی مادر در پرورش و رشد فرزندان، به حقوق اساسی مادر اشاره کرده و فرزندان را اکیدا به رعایت آن سفارش می کند، حق مادرت آن است که بدانی، او تو را حمل کرد به گونه ای که هیچ کس، دیگری را چنین حمل نمی کند و از شیره جانش به تو بخشید که هیچ کس به دیگری نمی بخشد و با تمام وجودش از تو نگهداری کرد و برایش مهم نبود که خودش گرسنه بماند و به تو غذا بدهد، خود تشنه باشد و به تو آب بیاشامد، خودش برهنه باشد و به تو لباس بپوشاند، خودش در مقابل آفتاب باشد و تو را زیر سایه نگه دارد، از خواب خود به خاطر تو چشم بپوشد، او تو را از گرمای تابستان و سرمای زمستان حفظ کرد «مادر همه این رنجها را تحمل کرد» تا تو برای او باشی، تو توانایی شکرگزاری از مادرت را نداری، مگر با یاری و توفیق خداوند متعال».

 

انتهای پیام/