مسئولین به داد کشاورزی زرند برسند! / با این شرایط کشاورز به چه امیدی باید کشاورزی نماید؟ / خلاصه ای از مشکلات کشاورزان زرندی

سیف الدینی اولین مشکل موجود در بخش کشاورزی را کم آبادی دانست و گفت: در اثر خشکسالی های چندین سال اخیر و پایین رفتن سطح سفره آب زیرزمینی و نیز بالا بودن شوری آب، درختان پسته هر ساله به جای رشد و نمو و بزرگ شدن خشک می شوند و چنانچه شرایط تا چند سال آینده به همین منوال پیش رود اثری از محصول پسته در برخی از بخش های این شهرستان باقی نخواهد ماند.

روز گذشته گردهمایی فعالین صنف خشکبار شهرستان زرند با حضور مسئولین این شهرستان از جمله امام جمعه، فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و شهردار زرند در محل تالار مریم این شهر برگزار شد.

 

News_sedayezarand.irبه گزارش صدای زرند، در این جلسه قدرت الله سیف الدینی به عنوان نماینده ی کشاورزان شهرستان زرند با قرائت یک متن پاره ای از مشکلات کشاورزی شهرستان را به گوش مسئولین مربوطه رساند.

 

ایشان ضمن تبریک به دکتر امیری برای انتخاب ایشان به عنوان نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات کشاورزی شهرستان به دلیل ناسازگاری هایی که در سال های اخیر در اثر شرایط طبیعی و غیرطبیعی به آن وارد شده است زیاد است که من اینجا هستم تا شاید بتوانم خلاصه ای از مشکلات را در چند بند خدمت شما مسئولین گزارش دهم.

 

سیف الدینی اولین مشکل موجود در بخش کشاورزی را کم آبادی دانست و گفت: در اثر خشکسالی های چندین سال اخیر و پایین رفتن سطح سفره آب زیرزمینی و نیز بالا بودن شوری آب، درختان پسته هر ساله به جای رشد و نمو و بزرگ شدن خشک می شوند و چنانچه شرایط تا چند سال آینده به همین منوال پیش رود اثری از محصول پسته در برخی از بخش های این شهرستان باقی نخواهد ماند و ما نیز باید به همین دلایل در بهترین زمانی که درختان پسته نیاز به آب دارند یعنی زمان کوددهی، علی رغم هزینه های بسیاری که برای خرید کود می کنیم، موتورپمپ ها را خاموش کنیم تا شرایط بدتر از این نشود.

 

نماینده کشاورزان در این جلسه همچنین گفت: هزینه مصرف برق موتورپمپ ها بسیار بالا می باشد و نسبت به چند سال اخیر هزینه برق مصرفی چاه ها چندصد برابر شده است و کشاورزان از عهده پرداخت هزینه ها برنمی آیند که از مسئولین محترم تقاضا داریم این موضوع را پیگیری کنند و با کشاورزان در این زمینه همکاری کنند.

 

وی سهمیه سوخت تراکتورهای کشاورزی را ناکافی دانست و اظهار داشت: در مورد به کارگیری کارگران افغانستانی در امور کشاورزی خوب است مسئولین خود از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری به عمل آورند، زیرا یک کشاورزی نمی تواند از عهده پرداخت جرائمی که برای استفاده از کارگران غیرمجاز تصویب شده است برآید و از طرفی کارگران افغانستانی مجاز و دارای کارت هم با هزینه های بالا حاضر به کار در امور کشاورزی هستند که متاسفانه هیچ مسئولی این موضوع را هم پیگیری نمی کند.

 

وی با اشاره به شرایط خشکسالی چندین سال اخیر، شرایط مالی کشاورزان را نامناسب دانست و گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان با وجود این شرایط نتوانسته اند اقساط خود را پرداخت کنند و در برخی موارد به مشکل برگشت چک نیز مواجه شده اند که این موضوع باعث شده نتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و باید از گرفتن وام از بانک ها خداحافظی کنند. از طرفی وام هایی که در حال حاضر بانک ها به کشاورزان می دهد با سود بالا و جریمه زیاد پرداخت می شود که بسیاری از کشاورزان از عهده دریافت این وام ها برنمی آیند که جا دارد مسئولین مربوطه در این زمینه وارد شده و مشکل کشاورزان را با وجود این کم آبی ها و شرایط مالی حل نمایند.

 

سیف الدینی کیفیت سم و کود تولیدی در کارخانجات را نامناسب دانست و از مسئولین درخواست کرد که نسبت به این امر و جلوگیری از تولید سموم و کودهای بی کیفیت اقدام کنند و ادامه داد: پرداخت وام جهت اجرای طرح های آب رسانی به درختان پسته که قرار است با بهره ۱۴ درصد و از محل صندوق توسعه کشاورزی پرداخت شود، از لحاظ مالی برای یک هکتار که مقدار شش و نیم میلیون تومان است ناکافی بوده و کشاورز باید حداقل برای هر هکتار ۵ میلیون تومان آورده نیز جهت اجرای این طرح ها به عنوان آورده داشته باشد که این مبلغ برای کشاورزان بالا بوده و از مسئولین به ویژه نماینده محترم تقاضا داریم که در مورد افزایش مبلغ خودیاری دولت پیگیری های لازم را انجام دهند.

 

ایشان وضعیت بازار پسته و خرید آن از کشاورزان را نیز نامناسب و ناامن دانست و گفت: متاسفانه دو شرکت برای خرید محصولات پسته در شهرستان زرند وجود داشت که هر دو به هیچ وجه شرایط کشاورزان را درک نمی کنند و پرداخت های مالی به آنان را به خوبی انجام نمی دهند که در این شرایط کشاورز به چه امیدی باید کشاورزی نماید؟

 

انتهای پیام/