فرهنگ سازی مهمترین عامل در حفاظت از منابع طبیعی / مردم بومی برای بهره برداری از منابع طبیعی زرند وارد میدان شوند

مهندس میرزایی نیاز اصلی بحث حفاظت از منابع طبیعی را فرهنگ سازی دانست و افزود: به فرموده مقام معظم رهبری «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود»، بنابراین وظیفه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه عمومی است و تمامی اقشار جامعه به ویژه رسانه ها باید در این راه قدم بردارند و در جهت فرهنگ سازی آن ما را حمایت کنند.

مهندس علی میرزایی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زرند گفت: مهمترین وظیفه ما در حفاظت از منابع طبیعی فرهنگ سازی می باشد، که در این راه همه اقشار جامعه به ویژه رسانه باید وارد شوند.

 

ManabeTabieeبه گزارش خبرنگار صدای زرند، صبح یکشنبه ۱۶ اسفندماه به مناسبت هفته منابع طبیعی نشستی خبری با حضور ریاست و مسئولین بخش های مختلف این اداره و اصحاب رسانه شهرستان زرند در محل اداره منابع طبیعی زرند برگزار شد.

 

“علی میرزایی” رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زرند در ابتدای این نشست، گفت: اداره منابع طبیعی در شهرستان زرند در مجموع بیش از ۸۰ درصد از اراضی شهرستان را تحت مدیریت خود دارد که از این لحاظ وظیفه حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از مراتع و جنگل های موجود در شهرستان را بر عهده دارد.

 

میرزایی با اشاره به اهمیت مراتع و جنگل ها و اراضی طبیعی، گفت: این یک وظیفه سنگین است که بر دوش اداره منابع طبیعی گذاشته شده است و این اداره باید از جنبه های مختلف با افراد در ارتباط باشد و با در نظر گرفتن تمامی جنبه ها همه مسائل را تحت اصول قانونی مورد بررسی و حل و فصل قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه اولین قانون در ارتباط با حفاظت از منابع طبیعی در سال ۱۳۴۱ ارائه شده است، افزود: قوانین متعددی در رابطه با منابع طبیعی و ارتباط آن با بخش های دیگر تصویب و ارائه شده است اما در این راه چیزی که بیشتر مهم است، اجرای قوانین است.

 

مهندس میرزایی گفت: هر چند اهمیت منابع طبیعی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما متاسفانه باید بگویم شاهد این هستیم که به صورت روزانه از وسعت منابع طبیعی در کشور کاسته می شود و به جای آن به بیابان ها و اراضی فاقد پوشش گیاهی افزوده می شود.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زرند اظهار داشت: شاید بتوان دلیل اصلی کاهش سطح منابع طبیعی در کشور را عدم مشارکت مردم در این زمینه دانست که شاید عدم حمایت کافی مسئولین هم دلیل این موضوع باشد.

 

مهندس میرزایی نیاز اصلی بحث حفاظت از منابع طبیعی را فرهنگ سازی دانست و افزود: به فرموده مقام معظم رهبری «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود»، بنابراین وظیفه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه عمومی است و تمامی اقشار جامعه به ویژه رسانه ها باید در این راه قدم بردارند و در جهت فرهنگ سازی آن ما را حمایت کنند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی زرند ضمن تشکر از حضور مناسب فعالین رسانه ای در جلسه گفت: امیدوارم که بحث حمایت از فعالیت های اداره منابع طبیعی تنها محدود به هفته منابع طبیعی نباشد و با اختصاص دادن یک بخش از رسانه تحت مدیریت خود، ما بتوانیم از رسانه ها به عنوان یک نیروی قوی برای فرهنگ سازی و کمک به حفظ منابع طبیعی در شهرستان استفاده نماییم.

 

 

مبارزه با ریزگردها در زرند

 

مهندس رجب زاده مسئول واحد مرتع و بیابان اداره منابع طبیعی زرند با اشاره به تاثیر حضور دام غیرمجاز در تخریب مراتع، اظهار داشت: مساحت زرند بالغ بر ۵۷۰ هزار هکتار می باشد که از این مقدار بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار آن اراضی مرتعی می باشد، که در دو بخش مراتع قشلاقی و ییلاقی دسته بندی می شوند و خوشبختانه در حال حاضر از این مقدار اراضی حدود ۳۲۰ هزار هکتار آن ممیزی شده و آموزش های لازم به دامداران برای استفاده از این مراتع داده شده است تا تخریب کمتری به مراتع وارد شود.

 

رجب زاده در ارتباط با بیابان های شهرستان زرند، گفت: بحث وجود بیابان در شهرستان زرند از قبل از انقلاب وجود داشته است و مشکل ورود گرد و غبار به مسیر حرکت قطار در آن زمان نیز گزارش شده است؛ اما خوشبختانه در حال حاضر برای مقابله با پدیده ی گرد و غبار در شهرستان پروژه هایی در حال اجرا می باشد.

 

وی گفت: کانون اصلی گرد و غبار در شهرستان زرند منطقه فتح آباد و شریف آباد است، که در حال حاضر در این مناطق اجرای پروژه نهال کاری در دستور کار است و بخش زیادی از این پروژه نیز اجرایی شده است و امیدواریم با اجرای این طرح بخش زیادی از مشکل حضور ریزگردها در شهرستان زرند حل شود.

 

کم آبی در سال آینده شدیدتر خواهد بود

 

مهندس مهدی زاده مسئول آبخیزداری اداره منابع طبیعی زرند، گفت: با توجه به محدود بودن منابع آبی، توجه به بحث آبخیزداری در کاهش تاثیر خشکسالی های اخیر بسیار مهم می باشد و بدون شک سال آینده شدیدتر از امسال با مشکل کم آبی مواجه خواهیم بود.

 

وی اظهار داشت: در اجرای سیاست های سازمان جنگل های و مراتع کشور طرح های مشارکتی آبخیزداری در این بخش اجرا کردیم، که از آن جمله می توان به ۳۰ هزار مترمکعب عملیات بندهای خاکی و ۴۰۰ مترمکعب عملیات سنگی ملاتی اشاره کرد.

 

۴۹ پرونده تخلف مرتبط با به تعرض به اراضی منابع طبیعی شهرستان زرند

 

مهندس امیری فرمانده یگان ویژه منابع طبیعی شهرستان زرند گفت: مهترین وظیفه یگان ویژه در اداره منابع طبیعی گشت زنی، مراقبت و سرکشی از اراضی ملی می باشد که در این بین به گزارشات مردمی که به دست ما می رسد، نیز رسیدگی می کنیم.

 

امیری گفت: مردم می توانند با مشاهده هرگونه تخریب اراضی، تخلفات مرتبط با منابع طبیعی و تصرف در اراضی طبیعی از طریق سامانه ۱۵۰۴ (یگان ویژه استان کرمان) و شماره ۳۳۴۲۰۸۸۰ این موضوع را به اطلاع ما برسانند تا نسبت به آن اقدام های لازم صورت پذیرد.

 

فرمانده یگان ویژه منابع طبیعی شهرستان زرند گفت: از ابتدای سال جاری در مجموع ۴۹ پرونده تخلف توسط یگان ویژه تشکیل شده است، که ۵ فقره آن مربوط به چرای غیرمجاز، ۶ فقره مربوط به بوته کنی (برداشت غیرمجاز محصولات فرعی مرتع)، ۴ فقره مربوط به تخلفات معدن و ۳۴ فقره مربوط به تخریب و تصرف در اراضی منابع طبیعی بوده است.

 

وی گفت: همچنین ۵۰ فقره از تخلفات مشاهده شده هم با گرفتن تعهد از افراد و بدون تشکیل پرونده حل و فصل شده است.

 

 

مردم بومی برای بهره برداری از منابع طبیعی وارد میدان شوند

 

در ادامه مهندس عمرانی مسئول واحد جنگل و استعدایابی اراضی، اظهار داشت: هدف اصلی اداره منابع طبیعی قبل از بهره برداری توسعه و احیا اراضی طبیعی است، که متاسفانه در زمینه بهره برداری از اراضی کمتر افراد بومی وارد عرصه شده اند و بیشتر افرادی از خارج از شهرستان در حال بهره برداری هستند و به همین دلیل توجه کمتری در زمینه حفظ و توسعه و احیا منابع طبیعی شده است.

 

وی تعداد طرح های بهره برداری از مراتع در شهرستان زرند را ۱۲ طرح اعلام کرد و گفت: هدف اصلی این طرح ها توسعه و احیا مراتع شهرستان زرند بوده است، که متاسفانه با توجه به وجود شرایط خشکسالی در سال های اخیر در این زمینه چندان موفق نبودیم.

 

مهندس عمرانی گفت: از ابتدای سال جاری تعداد ۵ طرح در این زمینه مورد بهره برداری قرار گرفته است، که بیش از چهار تن شیره انغوزه در این طرح ها تولید شده است و در این طرح ها بحث احیاء نیز مورد توجه بوده است و با وجود بهره برداری لازم، حدود ۱۵۰ هکتار نیز به سطح زیر کشت انغوزه در شهرستان اضافه شده است.

 

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر بیشتر افرادی از شیراز در حال بهره برداری از اراضی منابع طبیعی شهرستان زرند هستند، که امیدواریم با رسانه ای شدن این موضوع مردم بومی نیز برای حضور و فعالیت در این عرصه پا به میدان بگذارند.

 

مهندس عمرانی گفت: یکی دیگر از وظایف ما شناسایی مناطق مستعد برای بهره برداری در عرصه اراضی منابع طبیعی است که در سال گذشته چند منطقه مستعد از جمله در گتگوئیه و دشتخاک شناسایی شده است و با همکاری مرکز تحقیقات استان کرمان برخی گیاهان دارویی مناسب و مستعد کشت در مناطق مختلف شهرستان نیز شناسایی شده است.

 

وی یکی از دلایل فعالیت کم اداره منابع طبیعی در عرصه های جنگل را عدم حضور مردم در این حیطه دانست و اظهار داشت: هرجا منطقه ای مستعد برای جنگل باشد، منابع طبیعی حاضر است زمین آن را در اختیار مردم قرار دهد تا در بحث جنگل کاری ما را کمک و یاری نمایند.

 

انتهای پیام/