اثر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زرند روانه بازار کتاب شد

کتاب تازه تالیف شده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند چاپ و در اختیار دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه زمین‌شناسی قرار گرفت.

کتاب تازه تالیف شده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند چاپ و در اختیار دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه زمین‌شناسی قرار گرفت.

 

geochem-

 

نویسنده کتاب و معاون پژوهشی و فن آوری اطلاعات واحد زرند در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زرند درباره اهمیت کانسارها و لزوم پرداختن به این موضوع اظهار کرد: کانسارها را می توان در یک رده بندی کلی و بر مبنای تأثیر آب در تشکیل آنها، به دو گروه عمده تقسیم کرد. گروهی که بدون دخالت یا تأثیر ناچیز آب و سیالات آبگون شکل می گیرند و عمدتاً در محیط های آذرین به وجود می آیند و با نام کانسارهای ارتوماگمایی (ماگمایی راستین) شناخته می شوند. کانسارهای مهمی نظیر کرومیت مربوط به مجموعه های فرابازی در این دسته قرار دارند. گروه دوم که از نظر تنوع و فراوانی از گسترش بیشتری برخوردند، کانسارهایی هستند که برای تشکیل آن ها، آب و سیالات آبگون نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. این کانسارها را براساس شرایط تشکیل می توان به دو زیرمجموعه بزرگ شامل کانسارهای گرمابی و کانسارهای رسوبی تقسیم کرد.

 
دکتر علی امیری افزود: زیرگروه اول به وسیله آب و سیالات آبگون با دمای تقریبی ۵۰ تا بیش از ۵۰۰ درجه سانتی گراد و زیرگروه دوم در شرایط محیط های رسوبی و در دامنه دمای کمتر از ۵۰ درجه سانتی گراد به وجود می آیند. در کتاب حاضر زیرگروه کانسارهای گرمابی به صورت مقدماتی مورد بررسی قرار گرفته اند. یادآوری این نکته لازم است که برخی از کانسارهای گرمابی در واقع حاصل تعامل سیالات گرمابی و شرایط رسوبگذاری و یا تحولات دیاژنتیک هستند. برای نمونه می توان از کانسارهای فلزات پایه با سنگ میزبان کربناته موسوم به کانسارهای نوع دره می سی سی پی و همچنین کانسارهای سولفید توده ای موجود در سنگ های آتشفشانی نام برد. بر همین اساس در برخی از متون علمی این قبیل کانسارها را در دسته کانسارهای رسوبی مورد بررسی قرار می دهند و همین رویه در کتاب حاضر نیز رعایت شده است.

 
وی گفت: در این کتاب ابتدا در فصل نخست به کلیاتی در مورد آب و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن پرداخته شده و در مورد ژئوشیمی انواع آب ها و سیالات آبگون توضیحاتی ارائه شده است.

 
امیری درباره اهم مطالب چاپ شده در این کتاب و فصول مختلف آن توضیح داد و افزود: در فصل دوم، به تفصیل در مورد سیالات گرمابی با رویکرد ژئوشیمیایی بحث شده و جزئیاتی از چگونگی ورود، حمل و ته نشست فلزات به وسیله این سیالات بررسی شده است. در فصل سوم مرور کوتاهی بر مطالعات ایزوتوپی کانسارهای گرمابی انجام شده و در مورد روش های بررسی بر روی ایزوتوپ های پایدار و ناپایدار توضیحاتی آورده شده است. دگرسانی گرمابی به عنوان یکی از مهمترین نمودهای مرتبط با کانسارها گرمابی با جزئیات در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم، به ترتیب در مورد کانسارهای وابسته به توده‌های نفوذی، کانسارهای پورفیری، کانسارهای اسکارنی و در نهایت کانسارهای اپی ترمال (به عنوان مهمترین کانسارهای گرمابی) مطالبی ارائه شده است. در تمام این موارد، سعی شده است با تکیه بر منابع علمی جدید و معتبر، و در مواردی ارائه مثال هایی از کشور ایران موضوعات مرتبط با کانسارهای گرمابی، با رویکرد اکتشافی مورد بررسی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

خبرنگار: مسعود لشکری