شهرداران باید توان قرض کردن را داشته باشند

مهندس سیف‌الهی، معاون فنی و عمرانی استانداری کرمان در مراسم تودیع و معارفه شهردار زرند گفت: شهرداران باید توان قرض کردن را داشته باشند. اگر قرض شهرداری صرف پرداخت حقوق یا جمع آوری زباله ها از سطح شهر شود به نوعی ظلم است اما اگر قرض حاصله، صرف کارهای عمرانی در شهر شود که با این عمل ارزش شهر بالاتر برود این قرض ارزش دارد و زمینه سرمایه گذاری در شهر را نیز فراهم خواهد کرد.

مهندس ابوالقاسم سیف‌الهی معاون فنی و عمرانی استانداری کرمان صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه شهردار زرند اظهار داشت: در شهرداری زرند مدیران زحمت کش و توانمند زیادی حضور داشته اند که شاکله شهر زرند با زحمت این بزرگواران شکل گرفته است.

 

Referrals-Shahrdar-Zarand_ (16)به گزارش خبرنگار صدای زرند در این مراسم، مهندس سیف‌الهی با بیان اینکه در ادوار مختلف شهرداران خوب و توانایی در زرند خدمت کرده اند افزود: اگر به بحث مثلث توسعه که از ابتکارات استاندار مدبر استان کرمان است توجه داشته باشیم شورای شهر و شهرداری نیز به نوعی در یک ضلع این مثلث قرار دارند که با تعاومل با دو ضلع دیگر می تواند سبب پیشرفت یک شهر باشند.

 

وی با اشاره به بودجه ۱۴ میلیاردی شهرداری زرند اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که به بنده داده اند در حال حاضر در شهرداری زرند حدود ۶۱۰ نیرو در حال خدمت می باشند که با در نظر داشتن حداقل های حقوقی اداره کار و یک ضرب ساده می توان گفت که از این بوده حدود ۱۰ میلیارد تومان باید صرف هزینه های نیرو کار شود، پس چه بودجه ای باید صرف فعالیت های عمرانی شهر شود؟ وقتی در یک شهری کار عمرانی انجام نشود طبیعی است که مردم نامید می شوند و کمتر اطمینان می کنند و سرمایه گذاری های مردم به سمت جاههای دیگر و شهرهای دیگر روانه خواهد شد و این مشکل بزرگی است برای یک شهر و شهرداری.

                  

مهندس سیف‌الهی اظهار داشت: همین مشکل را ما نیز در شهرداری کرمان داشته ایم که بخش زیادی از بودجه شهرداری صرف پرداخت حقوق می شد و این بحث یکی از مهمترین مشکلاتی است که شهرداران گرفتار آن می شوند.

                  

وی خطاب به مهندس محمدی، شهردار جدید زرند گفت: اعضای شورای بعد از انتخاب شدن توسط مردم در یک جلسه با حضور فرماندار در مقابل خداوند و قران کریم سوگند یاد می کنند که بدون در نظر گرفتن مسائل شخصی و طایفه ای برای مردم کار کنند که این موضوع سختی کار اعضای شورای شهر را نشان می دهد که مردم یک شهر اختیارات خود را در زمینه های مختلف نظیر جنبه های مالی به یک شورای تقدیم می کنند و از آن طرف شورای این اختیارات را در دست شهردار آن شهر قرار می دهد؛ پس می توان گفت شهردار هم به نوعی در این زمینه قسم خورده است.

 

سیف‌الهی باز خطاب به شهردار جدید زرند گفت: از شما می خواهم که تمامی مسائل سیاسی را در پشت درب شهرداری قرار دهید و خود را بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و عقیدتی برای خدمت رسانی به تمامی شهروندان بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و عقیدتی، آماده کنید.

 

معاون فنی و عمرانی استانداری کرمان ادامه داد: بسیار خوب است که شهرداری با تمامی نهادهای شهر تعامل داشته باشد. هر چند وظیفه شورای شهر وظیفه ی نظارت و تا حدی که به صورت دخالت در کارهای شهرداری محسوب نشود، است و نمی تواند در برنامه های مدیریتی و انتخاب ها یک شهردار برای سمت های مختلف دخالت کند اما شهردار می تواند حتی با با اعضای شورای شهر هم ارتباطی دوستانه، تعاملی و مشورتی داشته باشد.

 

وی گفت: پاسخگو در مقابل تمامی دستگاههای نظارتی شخص شهردار است، پاسخگو در مقابل بودجه شهر شخص شهردار است، پاسخگو در مورد اماکن نظامی و دولتی شخص شهردار است؛ همانطور که فرماندار می تواند مصوبه شورا را برگرداند شهردار هم می تواند یک مصوبه از شورای شهر را برگرداند و می تواند به آن مصوبه اعتراض کند و این موضوع نباید به عنوان بی احترامی و توهین به شورا حساب آید بلکه بایستی شورا و شهردار در کنار هم بنشینند و در چارچوب قانون و مقررات کار خود تنظیم کنند.

 

سیف‌الهی اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از منابعی که در بودجه شهرداری زرند پیش بینی شده است از محل ارزش افزوده تامین می شود. گرچه در این زمینه تلاشی برای جذب این سرمایه توسط شهرداری انجام نمی شود اما شهرداری باید بتواند این بودجه حاصل از ارزش افزوده را به نوعی از منابع دیگر درآمدی حذف کرده و آن را جایگزین کند و به این صورت سعی در اضافه کردن درآمدها و سرمایه های شهرداری داشته باشد.

 

مهندس سیف‌الهی در ادامه گفت: شهرداران باید توان قرض کردن را داشته باشند. اگر قرض شهرداری صرف پرداخت حقوق یا جمع آوری زباله ها از سطح شهر شود به نوعی ظلم است اما اگر قرض حاصله، صرف کارهای عمرانی در شهر شود که با این عمل ارزش شهر بالاتر برود این قرض ارزش دارد و زمینه سرمایه گذاری در شهر را نیز فراهم خواهد کرد.

 

وی گفت: شهر زرند افراد متفکر و سرمایه دار زیادی دارد. اگر فرمانداری و شورای شهر و شهرداری دست در دست هم دهند و با وحدتی که در زرند وجود دارد می توان امید به جذب سرمایه برای کارهای مختلف داشت و اگر مردم هم هزینه خدمات خود را به شهرداری پرداخت کنند این شهر روز به روز آبادتر خواهد شد.

 

سیف‌الهی در پایان سخنان خود در این مراسم گفت: امیدواریم که دست به دست هم بدهیم و شهر زرند را آباد کنیم و همانطور که در گذشته شهر زرند می درخشید در آینده هم بدرخشد تا مردم هم به شورای شهر و شهرداری و به همه خدمتگزارن خودشان افتخار کنند.

انتهای پیام/