لزوم جلوگیری ازخام فروشی درصنعت نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه پالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و گاز، جزو سیاست های لازم الاجرای وزارت نفت است و می تواند برای صنعت نفت ارزش افزوده ای به همراه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه پالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و گاز، جزو سیاست های لازم الاجرای وزارت نفت است و می تواند برای صنعت نفت ارزش افزوده ای به همراه داشته باشد.

 

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس


به گزارش صدای زرند، حسین امیری خامکانی نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اکونیوز افزود: برای افزایش سرمایه در صنایع بالادستی  تاجایی که ممکن است می‌توان از منابع داخلی، بخش خصوصی و ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی استفاده کرد و درنهایت می‌توانیم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم اقدام کنیم،  توسعه پالایشگاه‌ها می‌تواند برای صنعت نفت ایران ارزش افزوده‌ای به همراه داشته باشد و همچنین تولید فرآورده‌هایی مانند بنزین و سایر مشتقات نفت و گاز می‌تواند ما را از واردات این فرآورده‌ها بی‌نیاز کند.

 
وی درخصوص لزوم جذب شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی در صنایع نفت و گاز کشور، تصریح کرد: در شرایط عادلانه مدیران نفتی می‌توانند قراردادهای مثبتی به منظور جذب منافع بالاتری برای ایران با هر شرکتی که می‌تواند در کشور سرمایه‌گذاری کند منعقد کنند، اما در این زمینه نیازمند دیپلماسی نفتی فعال هستیم. شرکت‌های بزرگ نفتی مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری به دنبال منافع خود هستند و استفاده از ظرفیت‌های خوب ایران در حوزه تولید نفت و گاز و مشتقات وابسته می‌تواند برای آنها جذاب باشد.

 
امیری خامکانی با اشاره به شکل گیری فضای رقابتی بین شرکت های داخلی و خارجی  در دوران پساتحریم به دلیل تقاضای بالای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری جهان برای حضور در حوزه انرژی، اظهار داشت: به این ترتیب می‌توان گفت وقت آن رسیده بازار رقابتی اجازه دهد هر شرکتی که بهتر کار می‌کند بتواند از ظرفیت‌ها استفاده کند. البته بخش اصلی که باید به عنوان اولویت وزارت نفت هدف قرار بگیرد، حفظ سقف تولید نفت با توجه به وابستگی‌های اقتصادی کشور به نفت است. باید تلاش شود که سقف تولید حفظ شود تا بتوانیم توسعه صنعتی را موازی با آن شکل دهیم. همچنین لازم است در بخش بازاریابی و فروش نفت با حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش آثار آنها از ظرفیت‌های شرکت‌های خصوصی در بازایابی و فروش نفت استفاده کنیم.

 
وی با بیان اینکه دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران در حوزه نفت و گاز نشات گرفته از دیپلماسی خارجی است، گفت: به این ترتیب باید تلاش کنیم با تنش‌زدایی و نفوذ در کشورهایی که نقش‌های دسته دوم و سوم را در تحریم ایران استفاده می‌کنند از ظرفیت آنها برای کم کردن آثار تحریم‌ها استفاده کنیم و سقف تولید و فروش را در یک حالت متعادل نگه داریم.

 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع بالادستی نفت و گاز در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری را تجربه کرده و لازم است وزارت نفت در آینده به تکمیل پروژه‌های درحال اجرا و افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی توجه بیشتری داشته باشد.

 

انتهای پیام/