ناکارآمدی شرکت‌های فولادی در سایر استان‌ها را باید مدیران شرکت‌های سنگ آهن کرمان بدهند/هیئت مدیره نظام مهندسی در کرمان قانونی نیست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: ناکارآمدی شرکت های فولادی در سایر استان ها را باید مدیران شرکت های سنگ آهن کرمان بدهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: ناکارآمدی شرکت های فولادی در سایر استان ها را باید مدیران شرکت های سنگ آهن کرمان بدهند.

 

دکتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عصر امروز ۱۵ تیرماه در نشست خبری با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت صنعت و معدن درباره قیمت سنگ آهن اظهار کرد: چالش بسیاری برای سنگ آهن در استان فراهم شده است که از گذشته چالش بین سنگ آهن و فولاد داشتیم و مثل اینکه این بحث می خواهد استمرار یابد که منجر به ضرر سنگ آهن در استان کرمان خواهد شد.

 
وی افزود: قیمتی که قرار است از استان خریداری شود، با بخشنامه وزیر صنعت به شدت تنزل داده شده و باعث ضرر و زیان هنگفتی برای شرکت های سنگ آهنی استان بوده و عملا هزینه ناکارآمدی شرکت های فولادی در سایر استان ها را باید مدیران شرکت های سنگ آهن کرمان بدهند که استاندار باید به سرعت این موضوع را پیگیری کند.

 

 
کاهش ۱۸۵ میلیارد تومانی درآمد گل گهر

 
پورابراهیمی با بیان اینکه بنده نیز نامه ای برای وزیر نوشته ام که به زودی ارسال می شود، تصریح کرد: این بخشنامه با قوانین مغایرت دارد و با این قیمت تقریبا سالانه ۱۸۵ میلیارد تومان فقط درآمد گل گهر کاهش پیدا می کند و این کاهش در دو سه بخش اثرات منفی در استان می گذارد.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هرگونه کاهش درآمد عملا طرح های توسعه ای گل گهر را با چالش جدی مواجه می کند و نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان میزان مالیات بر ارزش افزوده فروش را از درآمد مالیاتی استان کسر می کند.

 
وی اظهار کرد: این کاهش قیمت عدد قابل توجهی در خصوص حق انتفاعی که باید باز توزیع آن توسط استان باشد، تاثیر دارد و این کار وزیر صنعت و معدن خلاف قانون و مقررات است.

 
پورابراهیمی گفت: این تفاوت در واردات و قیمت گذاری داخلی یک رانت را در اقتصاد کشور ایجاد می کند که حتما مقابله خواهیم کرد و طبق بند «د» ماده ۱۰۱ قانون تجارت، دولت باید کالاهای اساسی را تعیین قیمت کند و این مداخله در بازار است و اثر آن ناکارآمدی خواهد بود و باید جلوی آن گرفته شود.

 

 
کاهش قیمت خوراک فولاد غیر قانونی است

 
نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل ناکارآمدی مدیران قبلی، بهای تمام شده هر تن فولاد دو برابر قیمت جهانی است که برای کاهش آن، قیمت خوراک را می خواهند کاهش بدهند و این غیرقانونی است و کرمانی ها این امر را نخواهند پذیرفت.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس در ادامه درباره تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا بیان کرد: در سال ۹۲ خبرهایی مبنی بر خرید معادن توسط این بنیاد در استان کرمان بود و اینکه این معادن فعال نشده است.

 
وی ادامه داد: در جلسه با نماینده های بنیاد جواب قانع کننده ای دریافت نشد و در جلسه با مدیران صنعت و معدن متوجه شدیم اطلاعات همخوانی ندارد و با اداره کل اطلاعات استان رایزنی و متوجه اتفاقات عجیب در خرید معادن توسط بنیاد در استان شدیم.

 
پورابراهیمی تصریح کرد: تخلف بزرگ اقتصادی در کرمان شکل گرفته بود و معادنی خریداری شده بود که وجود خارجی نداشت و با رییس سابق نیروی انتظامی جلسه داشتیم و چند ماه پیگیر بودیم که گزارشی داده نشد و در صحن علنی مجلس بخشی از تخلفات را بیان کردیم و دستگاه های امنیتی ورود نموده و متوجه تخلفات بزرگ شدیم.

 
نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرونده تخلفات بنیاد تعاون ناجا که یک مجموعه بزرگ اقتصادی است، به قوه قضائیه ارسال شده و به دلیل اهمیت موضوع درخواست دادگاه ویژه دادیم که تشکیل شده و کلیه متخلفان بازداشت هستند و بخشی از منابع برگشت داده و بخشی در حال انجام است و برای کامل کردن پرونده نیاز به گزارش ناجا هستیم.

 
وی افزود: فارغ از این بحث ها مصر به انجام تحقیق و تفحص هستیم و در بحث بیمه ایران نیز پرونده به دستگاه قضا ارجاع شده و همزمان در قالب تحقیق و تفحص کار را انجام می دهیم.

 
پورابراهیمی درباره عدم رعایت کاهش نرخ سود بانک ها تصریح کرد: مصوبه شورای پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود سپرده ها بود زیرا امکان کاهش نرخ سود وجود داشت و این اتفاق در اقتصاد افتاده و تورم به ۱۵ تا ۱۶ درصد رسیده بود.

 
عضو ناظر شورای پوا و اعتبار بیان کرد: متاسفانه بعضی از بانک ها این مصوبه را رعایت نکرده و نرخ های اسمی براساس مصوبه است اما نرخ واقعی این نیست و در قرارداد نرخ ها را افزایش می دهند و در وام ها مبلغی از تسهیلات را نگه می دارند و در این شرایط بانک ها به روش دور زدن قانون کار می کنند.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش شش ماهه بانک ها را خواهیم گرفت و در حوزه بانک مرکزی به جد دنبال اجرای قانون هستیم.

 
وی افزود: عدم نظارت بانک مرکزی باعث اتفاقات ناگواری در حوزه مالی کشور شده و موسسات مالی غیرمجاز نمونه ای از این مشکل است اما عزم ما برای صدور رای در حوزه تخلفات بانکی کاملا جدی است.

 
پورابراهیمی در ادامه درباره فرار مالیاتی در ایران تصریح کرد: فرارهای مالیاتی از چالش های اصلی اقتصاد ماست و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی این است که سهم نفت را در بودجه عمومی کاهش و سهم مالیات را افزایش دهیم.

 
وی بیان کرد: در کشورهای دیگر سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در کمترین مورد ۲۰ درصد است بنابراین باید سهم مالیات ما در اقتصاد کشور ۱۹۰ هزار میلیارد تومان باشد.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: یکسری معافیت های مالیاتی در کشور داریم و تمام بنگاه ها صورت مالیاتی شفاف دارند و تنها نهادی که در کشور مالیات نمی دهد، آستان قدس رضوی است.

 
وی افزود: آستان قدس رضوی باید صورت های مالی را افشا کند و هر بنگاهی در کشور متعلق به هر نهادی باید اظهارنامه مالیاتی بدهد.

 
پورابراهیمی تصریح کرد: برآورد شده که اگر رقم معافیت های مالیاتی کم شود، می توانیم به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات در اقتصاد کشور برسیم که در حال حاضر بالاترین عدد مربوط به امسال ۷۴ هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شده و در این صورت ۷۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و چاره آن نظام جامع اطلاعات مالیاتی است.

 
وی بیان کرد: خلاء اصلی برای عدم وصول فرارهای مالیاتی، عدم اجرای این طرح است و با وزارت اقتصاد و مالیات توافق کرده ایم پایان امسال کلیه سامانه های اطلاعاتی مالیات کامل شده و باید اطلاعات همه شفاف باشد.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس درباره وضعیت اقتصادی و فرهنگی و مشکلات شهرستان راور گفت: راور از شهرستان های محروم است و چالش اصلی این شهرستان ریشه در مسائل اقتصادی دارد و طبق بررسی بالاترین جرائم استان کرمان ریشه کاملا اقتصادی دارند.

 
وی افزود: مدیریت جدید گل گهر قول عمل به تعهدات این شرکت برای تامین خوراک کک سازی راور را داده و طرح های اجتماعی در این شهرستان از جمله اورژانس اجتماعی انجام شده و هفته آینده رییس سازمان بهزیستی در استان کرمان و راور حضور خواهد داشت.

 
پورابراهیمی تصریح کرد: اقدامات زیرساختی در شهرستان انجام شده و بحث گازرسانی به بخش کوهساران راور نهایی شده و در حال انتخاب پیمانکار است و امسال ۷۰۰ میلیارد تومان منابع در بخش گازرسانی استان جذب خواهد شد و باید پیمانکاران به سرعت انتخاب و کار را انجام دهند.

 
وی بیان کرد: در حوزه قالی بافی کار خوبی انجام و برای ۳۰۰ نفر برنامه ریزی شده که فرش های عتبات عالیات بافته شود و پیش بینی می کنیم ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در یک دوره حداقل پنج ساله در این شهرستان مشغول به کار شوند.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: در انجام فعالیت های توسعه ای محدود به شهرستان خاصی نیستیم و برای استان کرمان هر کاری بتوانیم انجام می دهیم.

 
وی در پاسخ به سئوالی درباره قاچاق کالا با گلایه از دولت و رییس جمهور در زمینه عدم اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: ۵۰ درصد از مواد و آیین نامه های اجرایی این قانون عملیاتی نشده و یکی از آنها ماده ۵ یا ۱۳ است که وزارت صنعت و معدن موظف است کد شناسه برای همه کالاها داشته باشد که تاکنون آیین نامه آن را هنوز ننوشته است.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور اتفاق می افتد که از کل فروش نفت خام بیشتر است و باید این بحث مدیریت شود.

 
وی تصریح کرد: به اشتباه فکر می کنیم همه گره ها در مذاکرات هسته ای است در صورتی که جلوی قاچاق گرفته شود، بزرگ ترین کمک به تولید کشور است.

 
پورابراهیمی بیان کرد: سهم تحریم ها در مشکلات به اندازه خودش است و بخشی از مشکلات به دلیل ضعف مدیریت و ناکارآمدی خودمان است و حتما مربوط به امریکا نیست.

 
وی اظهار کرد: برآورد این است تحریم ها ۲۰ تا ۲۵ درصد در اقتصاد ایران سهم دارد و اگر مذاکرات به توافق برسد، قرار است فروش نفت ما افزایش یابد، تحریم بانک مرکزی آزاد شود و حمل و نقل کشتیرانی کمک شود که در این صورت اقتصاد ما به سال ۹۰ برمی گردد که ضریب بهره وری و اشتغال بالا نبود و تورم نرخ خوبی نداشت.

 
نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس اظهار کرد: نرخ تورم در ایران از قبل از انقلاب تا امروز دو رقمی بوده که به دلیل اقتصاد مریض نفتی است.

 
وی درباره حضور اتباع غیرمجاز در استان کرمان افزود: برآورد می شود که ۳۰۰ هزار نفر افاغنه در استان حضور داشته باشند و با وزارت کشور در بحث ساماندهی کار می کنیم و باید این کار انجام شود.

 
پورابراهیمی تاکید کرد: اولویت اول ساماندهی است که این اتباع هویت داشته باشند و حق حضور از آنها دریافت کرده و برخی شهرستان ها مانند جنوب منطقه ممنوعه شده و درخواست این ممنوعیت را برای کرمان داده ایم و باید شورای عالی امنیت ملی تصویب کند.

 
وی افزود: باید از سوی دیگر برای انجام کارهای مختلف فرهنگسازی کنیم تا مردم خودمان کار کنند و نگوییم افاغنه کارهای سخت را انجام می دهند.

 
پورابراهیمی درباره شفاف سازی پرونده های اقتصادی تصریح کرد: زمزمه هایی به گوش می رسد که برخی دستگاه ها در کشور علاقمند به تمکین به قانون نیستند و اگر دولت با جدیت این امر را دنبال نکند، زحمات ما در مجلس به هدر می رود.

 
وی بیان کرد: تلاش می کنیم دولت اهتمام ورزیده و پای کار بایستد، البته کار سختی است و درخواست ما برای ملاقات با مقام معظم رهبری برای این است که این قانون را توضیح داده و با دستور معظم له از نهادهای تحت نظر ایشان کار آغاز شود.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس درباره تغییرات مدیر گل گهر اظهار کرد: با رفتن جلال مآب مخالف بودیم و استاندار بحث تغییرات را هدایت کرد و در زمینه انتقال حساب های مس و گل گهر به استان آنچه که هدف اصلی بود محقق نشده است.

 
وی درباره وضعیت آب استان کرمان افزود: در دو سال گذشته چند کار همزمان در بحث آب استان انجام شد و کار انتقال آب شرب از صفارود آغاز شده که دو ساله تمام شود و با این امر بحران آب شرب خواهد شد.

 
پورابراهیمی بیان کرد: طی ۱۰ روز آینده پیمانکار طرح فاضلاب شهر کرمان نیز مشخص و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مشخص می شود که دو و نیم تا سه سال پروژه انجام شود و از محل پیش فروش آب به واحدهای صنعتی این طرح اجرا می شود و آب دائمی است.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حضور کارگران چینی در زرند اظهار کرد: چین با بحران جهانی اقتصادی و اشتغال روبه رو شده و در تبادلات اقتصادی برای احداث کارخانه ها کارگر و مهندس هم می دهند و برای اینکه زنده بمانند حاضر هستند با مشکلات بسیار و حقوق کم در هر جایی کار کنند و این امر موقت است.

 
وی درباره اختلاس در شرکت مس افزود: ۱۸۰۰ میلیارد تومان از منابعی که در بحث مس قرار بود در خارج از کشور بماند، برگشت داده شد و مس در برخی موارد همکاری داشته و تشکر می کنیم و اگر در زمینه موارد غیرشفاف اقدام نشود، بحث تحقیق و تفحص را دنبال خواهیم کرد علاوه بر تخلفات قبلی.

 
پورابراهیمی درباره وضعیت نظام مهندسی کرمان تاکید کرد: فاجعه ای در کرمان تحت عنوان نظام مهندسی ساختمان داریم و دو سه دوره هرکس به اینجا می آید تخلف می کند و فردی بدون مدرک در این نهاد کار می کند.

 
وی تصریح کرد: از نظر ما، هیئت مدیره نظام مهندسی در کرمان قانونی نیست و خلاف قانون کار می کنند و روزانه هزاران متر پروانه صادر می نمایند.

 
پورابراهیمی با اشاره به رایزنی با وزیر راه و شهرسازی درباره تعیین تکلیف این وضعیت تصریح کرد: برخی از نمایندگان استان برای عدم اقدام وزیر در این زمینه صجبت کرده اند که این خجالت آور است، نماینده باید مدافع قانون باشد و استیضاح وزیر راه در دستور کار است و از ایشان سئوال خواهم کرد دلیل عدم اجرای قانون در خصوص نظام مهندسی ها در کشور چیست؟

 
وی بیان کرد: هرکس تخلف کرده باید به اشد مجازات برسد و جلوی فاجعه تخلفات اقتصادی در نظام مهندسی که در آینده کشف خواهد شد، باید گرفته شود.

 
نماینده کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: بنده به هیچ گروه، باند و شخصی هیچ بدهی ندارم و هر گروهی اشکال داشته باشد، اعلام می کنیم، خط قرمز ما، امام، شهدا و رهبری و مبانی ما هستند و هرکس در این چهارچوب است، حمایت می کنیم.

 
وی در پایان درباره دو یا سه نرخی بودن ارز در کشور افزود: در کشور ما ارز دو نرخی است و در این شرایط فساد خواهد بود و بارها به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفته ایم و طرحی برای راه اندازی بورس ارز در دولت قبل ارائه دادیم که جلوی رانت گرفته شود و برای تک نرخی شدن ارز برای ثبات بازار تلاش می کنیم.

 

انتهای پیام/